Capcom’s aankomende dungeon crawler Deep Down laat opnieuw van zich horen. Met de trailer van vorige week nog vers in het geheugen is het nu tijd om weer wat dieper in te gaan op de exclusief voor de PlayStation 4 in ontwikkeling zijnde free-to-play RPG. In de laatste editie van Famitsu, het welbekende Japanse game-magazine, maakt Sony Computer Entertainmant wat details bekend.

Om te beginnen is er een nieuw type wapen geïntroduceerd. Naast de reeds bekende wapens, het zwaard en de combinatie speer/schild, zal je je vijanden ook te lijf kunnen gaan met een ‘greatsword’ (“両手剣”), oftewel een ‘two handed sword’, een zwaard dat zo groot is dat je het met twee handen zult moeten aanpakken. Het wapen berokkent logischerwijs veel schade met zijn grote halen.

Ook over de gameplay wordt het één en ander losgelaten. Wat we leren is dat de verschillende thema’s, zoals Wrath (woede) en Sorrow (leed), die onder andere de doolhoven in de verschillende kerkers in het spel van uiterlijk doen veranderen, niet alleen van cosmetische waarde zijn. Door middel van deze kenmerken, “Memento” genoemd, zul je ook in staat zijn om je wapens en uitrusting te verbeteren. Hoe dit precies in zijn werk gaat is nog niet duidelijk.

Een ander erg interessant nieuwtje is dat de kerkers in het spel zich in een soort parallelle wereld bevinden, zoals we kennen van Dark Souls en Demon’s Souls. In plaats van door andere spelers achtergelaten berichten, vind je in Deep Down daadwerkelijk de lijken van de spelers die er doodgingen, en zul je in staat zijn hun uitrusting te ‘looten’, te stelen. Daar producer Yoshinori Ono een tijdje geleden liet weten dat hij een vriendelijke omgeving wil creëren voor spelers die niet bekend zijn met online games, lijkt het waarschijnlijk dat je als gestorven speler niet je hele uitrusting zult verliezen, maar dat er slechts wat ‘loot’ blijft liggen voor degene die na je de kerker bezoekt.

Tot slot hebben we een flard van het verhaal voor je. Niet alles is nieuw, zo wisten we al dat het verhaal zich afspeelt in het New York van 2094 en dat je door de tijd zal kunnen reizen. Dit doe je als lid van de Ravens en je bent in staat om het verleden te verkennen via het ‘lezen’ van oude voorwerpen, artefacten, door ze aan te raken. Op een gegeven moment worden in Tsjechië ruïnes ontdekt uit de laat 15e eeuw, waar een mysterieuze stad en herinneringen van een oude beschavingen gevonden worden. De held, jij dus, de speler, wordt gevraagd om de ruïnes te onderzoeken en de herinneringen te ‘lezen’.

“The stage of the story is New York in 2094. A member of the Ravens with the ability to read the residual thoughts that dwell on items earns his livings by clarifying the story from archaeological sites of ancient cultures. At one point in an excavation in the Czech Republic some ruins from the late 15th century are found. The presence of a mysterious city and the memories of an ancient civilization can be found in the site. The hero receives the request to investigate the ruins and to read its memories.”