Later dit jaar zal Metal Gear Solid V: Ground Zeroes gaan verschijnen en deze game zal als proloog fungeren op Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. De game zal voor een mid-price in de winkels belanden en Kojima heeft zich nu uitgelaten over deze titel.

Via Twitter gaf hij aan dat de game allereerst als proloog fungeert en daarnaast ook als een soort tutorial op de nieuwe Metal Gear Solid (The Phantom Pain). Om een idee te geven wat de verschillen in grootte zijn omschreef Kojima The Phantom Pain als maar liefst 100 keer groter.

“[Ground Zeroes] is both a prologue of [Metal Gear Solid V’s] story, and at the same time, a tutorial of new [Metal Gear Solid], which transits to sneaking simulator. [With] that said, [Ground Zeroes] has comparatively small field as compared to main (which is hundreds times bigger), [without] time change. But each mission offers different time zone [with] different play.”

Daarnaast ging Kojima ook nog in op de veelgestelde vraag over welke versie nu het beste is om aan te schaffen, de versie voor de huidige of vorige generatie consoles. Uit zijn antwoord blijkt dat als je een current-gen (PS4) console bezit dat die versie (vanzelfsprekend) het beste is, maar dat je met de versie voor de vorige gen ook een prima versie in huis haalt die later nog te upgraden is.

“I’ve been asked which version you should buy. The feel of play and impression’s similar as it’s been made multiplatform/multi-gen this time. Sense of realism and graphics looks much better in next-gen. So I’d say current-gen for those who can’t buy next-gen just yet and upgrade later.

FYI, the world ranking of mission result/trial grade in “[Ground Zeroes]” differs to each platform. The feel of play/difficulty levels are the same as we consider slight difference parts found in each hardware, controls or framerate.”