Jawel, je leest het goed. In deze periode vlak na de release van de next-gen consoles, een spannende tijd waarin we allemaal met smart zitten te wachten op nieuwe concepten met geile graphics en aankondigingen van games waar we voorheen alleen maar van durfden te dromen komt Ubisoft met dit nieuws op de proppen.

Eerlijk is eerlijk, een gevoel van nostalgie komt meteen bovendrijven en ik begin zachtjes een deuntje te neuriën. Een deuntje dat bekend staat als Music A. Een deuntje dat ik op elk gewenst moment kan oproepen omdat het na uren en uren Tetris spelen op de GameBoy zo vastgenesteld zit in mijn hoofd dat het er nooit meer uitgaat.

Tetris is in 1984 bedacht door een Russische programmeur, Alexey Pajitnov, en bestaat dit jaar dus alweer 30 jaar. Het spel is op zowat alle platformen uitgekomen in ontelbare versies en ik kan me niet voorstellen dat er lezers zijn die het niet kennen. De zeven verschillend gevormde blokjes, allemaal bestaande uit vier vierkantjes, vallen om beurten in willekeurige volgorde naar beneden, waarna je als speler er een gesloten horizontale rij van probeert te maken. Lukt dit, verdwijnt de rij. Lukt dit niet, raakt je speelveld langzaamaan steeds voller en ben je af als de bovenkant van het scherm bereikt is.

Na onder andere Nintendo, Atari, SEGA, Capcom, THQ en EA heeft nu Ubisoft dus de licentie te pakken. Met deze licentie is het ze toegestaan downloadbare versies van het in al die jaren zo’n 170 miljoen keer verkochte spel uit te brengen op de PlayStation 4 en de Xbox One. Veel is er nog niet bekend over de nieuwste Tetris-variant. Yves Guillemot, CEO van Ubisoft, is in ieder geval enthousiast en heeft het volgende erover te melden:

“We’re very excited to start working with this world-renowned brand, and can’t wait to combine Ubisoft’s expertise and all the capacities of next-gen consoles to create an exciting new Tetris experience for fans.”

Hoe de capaciteiten van de PlayStation 4 gebruikt gaan worden en hoe de Tetris-ervaring nou precies een ‘exciting’ nieuwe ervaring gaat zijn, zal de tijd ons leren.

Wanneer en op welk platform speelde jij je eerste potje Tetris? En wat verwacht (of hoop) jij dat een next-gen versie ons zal brengen?