De Need for Speed Rivals ontwikkelaar Ghost Games is getroffen door een ontslagronde. Dat meldt Polygon op basis van een aantal anonieme bronnen. De ontwikkeling van de nieuwe Need for Speed is daarom tijdelijk gestopt.
De website meldt dat alle tijdelijke werknemers bij de ontwikkelaar inmiddels zijn weggestuurd. De vaste werknemers kregen de keuze om een bonus te pakken en te vertrekken of om ontwikkelaar Visceral te helpen met een nieuwe Battlefield.
Ghost Games nam vorig jaar het stokje over van Criterion Games en ontwikkelde Need for Speed Rivals. Ghost Games zou ook na de release van Need for Speed Rivals verantwoordelijk zijn de franchise. Door de recente ontslagronde is het onduidelijk of dit nog steeds het geval zal zijn.
Electronic Arts geeft zelf aan dat er momenteel gekeken wordt naar enkele werknemersposities binnen het bedrijf. De uitgever doet geen uitspraak over de status van Need for Speed.
Jammer,want die studio zat op de goede rit.
Rivals is zeker niet perfect,maar is in zijn genre wel een topper.
En WAAROM is die ontslagronde geweest?
Mijn NFS ligt in ieder geval alweer een maand of 2 stof te verzamelen… Wellicht omdat er geen splitscreen in zat waardoor het ineens een stuk onaantrekkelijker is om even te spelen, ik denk dat het gemis van zulke functies ook voor veel spelers een breekpunt is.
@derage88:
EA gaat gewoon slordig om met studios.
@62.163.203..xxx: EA heeft zelf Criterion opgesplitst naar Ghost dus er zal wel meer aan de hand zijn, ze zijn allebei nog van EA.
@derage88: Denk je nu echt dat iedereen ontslagen wordt omdat er een optie niet in een game zat? Hahahahaha, gast.
Iets teveel achter de chickies aangezeten in je schoolperiode?
ik snap visceral in relatie tot battlefield niet helemaal. Ik dacht dat DIce ontwikkelaar van battlefield was, dus hoe komt visceral er tussendoor?
@62.163.203..xxx:
Criterion komt deze E3 met een nieuwe IP,hoop dat het een arcade-racer is.
Al was hun Black trouwens een prima shooter destijds.
Sorry die post was algemeen
Tja, het gaat steeds slechter in de games industrie en dat allemaal voornamelijk dankzij de kritische gamesmedia (die voornamelijk bestaan uit hobby journo’s die zichzelf journalisten pur sang noemen en eigenlijk alleen maar uit zijn op gratis exemplaren van games van de uitgevers) en de altijd zeikende consument (gamers) waar werkelijk niets goed genoeg voor is en die in principe ook nergens voor willen betalen en al bij de onthulling van de eerste beelden van een nieuwe game direct negatief commentaar hebben. Dat bij elkaar opgetelt leid tot demotivatie, verlies en uiteindelijk faillisement van studios die volgens de investeerders weer niet snel genoeg revenue opleveren. Ja ik bekijk het misschien heel zwart wit maar klik maar even op de onderstaande link en wellicht dat dan een en ander wat duidelijker word, maar ik weet eigenlijk nu al dat niemand dit leest en rustig verder gaat met zeiken en zeveren dus doe lekker zo voort en het aanbod van nieuwe games word alsmaar kleiner totdat niemand meer heil ziet in het ontwikkelen van nieuwe videogames en we met z’ allen weer lekker kunnen gaan ganzenborden: http://bit.ly/1aBHN2k
Hopen dat de Need for Speed franchise hier niet onder hoeft te lijden.
Gaat weer lkkr bij EA
@Riotgun: Als het grootste gedeelte van je afnemers journalisten zijn, dan doe je het sowieso niet goed volgens mij. Dit is slechts een fractie van de oplage waar de games naar toe gaan.
Misschien zeuren gamers in de ogen van de ontwikkelaars, maar volgens mij zeuren klanten niet. Gamers zijn volgens mij hetzelfde als klanten. Als je het niet eens bent met de mening van het grootste gedeelte van je klanten, nemen je verkoopcijfers volgens mij automatisch af. Dit geldt niet alleen voor game ontwikkelaars, maar alle marktsegmenten. Als je het contact met je klant kwijtraakt, raak je marktaandeel kwijt. Dit wordt gewoon marktwerking genoemd en niet gezeur.
Ze hadden lekker Criterion moeten behouden,die waren lekker bezig, NFS Most Wanted was geweldig.
Ghost was vermakelijk, maar online vind ik het niet erg leuk.
Maar Visceral is bezig met een nieuwe Battlefield ? Bad Company 3
@aarjen116: dat doet het al jaren. NFS. Hot persuit. En wanted. Waren goed op de ps3. Rivals. Is weer ruk jammer. Leek zo goed te gaan weer π
@Shotgun je overdrijft misschien een beetje maar je hebt in de basis wel een beetje gelijk met je betoog, het gezeik door gamers maar ook journalisten is af en toe echt om te huilen. Ik las toevallig ook een soortgelijk verhaal van de week van een ontwikkelaar die ook schijtziek word van dat eeuwige gezeik en geklaag
http://kotaku.com/how-not-to-complain-to-a-developer-1505848316
@chris65 je begrijpt me niet helemaal goed denk ik, zeker niet als je journalisten schaart onder afnemers. Maakt niet uit hoor π
@Grosso thx, dat verhaal is inderdaad in precies in dezelfde strekking.
@Riotgun:
of de devs luisteren naar de die hard fans? die juist aangeven wat een game wel top maakt.
ipv alleen maar naar die hobby journalisten luisteren? die alleen maar hypen omdat ze een gratis exemplaar krijgen.
kritiek is niet slecht, het is juist een teken dat je aan de game moet werken om het een succes te maken.
maar doen ze dat? nee dat doen ze niet. kritiek wordt gezien als demotivatie? hou toch op
als games geen kritiek zouden hebben, zouden ze dus perfect moeten zijn.
welke game is perfect dan? cod? bf4?
lol. die games worden onafgemaakt de winkel in gepleurd, vind je het gek dat mensen klagen?
ik niet. totaal terecht dat mensen klagen, jammer dat dev’s alleen maar dollar tekens zien en niets doen met de feedback van echte gamers die weten wat ze praten.
@hierboven lees eerst even die twee artikelen waarnaar hierboven naar gelinkt wordt, wellicht dat je ogen dan open gaan.
Als developers rekening zouden moeten houden met elke mening van elke gamer dan zou een game nooit uitgebracht kunnen worden π
Een perfecte game bestaat inderdaad niet, zou ook niet best zijn want anders zou iedereen die game tot in oneindigheid blijven spelen.
De hobby journo’s zijn de basis van al dat gezeik en gehaat wat direct weer verder word nagepapagaait door de gamers.
Last but not least zijn het niet de ontwikkelaars die dollar tekens zien maar de investeerders, de ontwikkelaars zijn ook gewoon net als ons gameliefhebbers die zeer gepassioneerd aan hun projecten werken.
“of om ontwikkelaar Visceral te helpen met een nieuwe Battlefield.”
Nu maar hopen op Ferrari’s en Lambo’s in Battlefield 5!!
Ze moeten maar gewoon is naar de klanten luisteren! Maak een nieuwe versie van nfs underground. Iedere nfs fan wilt die serie terug, een spel met verhaal, machtig veel tuningsopties en een spel waar je alle soort straatrace praktijken kan beleven. Veel mensen gamen immers omdat ze dan dingen kunnen doen die ze in het dagelijks leven niet doen!
Ik zeg back to basic!
@Denders:
Wtf? Jij hebt volgens mij dringend nood aan **** . Die comment klopt echt langs geen kanten, wel een goede Joke π
…
ot: ik ben er mee akkoord dat veel journalisten de game industrie te snel rooskleurig maken. Pas op, ik heb niks tegen psx sense. Maar als je in het totale plaatje kijkt. Zijn er maar weinig journalisten die echt nuttige info geven en ervaringen…
…
Bovendien wordt er veel geld onder tafel gerold bij grote journalisten zoals ign, gamespot.
Maar de game devs? Die hebben het inderdaad makkelijk sinds management en patches het enigste nog is in hun bestaan. Onafgewerkte games krijgen we inderdaad meer en meer. Maar ook zelfs nog weinig originaliteit.
Zoals ik al zei. PS2 tijdperk was tenminste nog eerlijk. Geen DLC , micro transacties, free to play, patches en updates…
…
En wat EA betreft. Zij zijn inderdaad zeer slordig met hun studio’s. Ik kijk bv naar pandemic studio’s π
Die studio’s moeten jammergenoeg rushen. EA biedt voordeel aan de geldpot. En goede tools. Maar de devs worden jammergenoeg onder druk gezet.
De enigste studio’s die echt nog games creΓ«ren zijn:
UBISOFT
ROCKSTAR
BETHESDA
SQUARE ENIX
EN STUDIO’s zoals freelancers of onderduikers…. Bv avalanche studio’s… De makers van just cause 2
@Denders: goed lezen is ook kunde hΓ©
Misschien minder autolog en meer offline multiplayer modes en meer mensen hadden jullie games gekocht NFS!
@Riotgun: gast, ik weet niet waar je het over hebt. Het is niet allemaal negatief wat gamers brengen. Naar mijn mening moeten uitgevers en ontwikkelaars ook kritisch naar zichzelf kijken. De ellende is begonnen toen ze verzonnen dat ze een game in verschillende onderdelen zouden kunnen snijden en je voortaan voor iedere component maar moet betalen (niet volledige retail game (onaf) + online gedeelte+ dlc+ het niet voor elkaar krijgen om tegenwoordig een game zonder grote bugs af te leveren) – op papier een schitterend financieel plan maar in werkelijkheid haken gamers op den duur af (de euro’s groeien niet op mijn rug). Daarnaast zijn gamers in mijn ogen nog altijd van mening dat er ieder jaar genoeg pareltjes worden uitgebracht.
Zonde weer een studio weg EA verschrikkelijk gevaarlijk bedrijf voor goede studio’s. π
@derage88:
Een hele kunde, maar alleen al de gedachte van jou dat het misschien komt doordat er een optie niet in een spel zit moest mij echt heel hard laten lachen. Net alsof managers een optie in een spel willen hebben, maar dit zat er niet in en dan gaat de manager zich afreageren op het personeel door het te ontslaan. Of hoe zag je dit voor je?
Als je een product maakt zoals een software programma dan weet je precies wat erin gaat komen en wat geschrapt gaat worden etc. Daar heb je een hele roadmap van. Een manager weet echt wel voordat de game uitkomt wat er wel en niet inzit en waarom het er wel of niet inzit. Dat is zijn werk. Ik geloof niet dat EA onkundige managers in dienst heeft, hoogstens managers die weinig feeling hebben met de doelgroep.
@Denders: Dat verhaal maak je er zelf van, ik praat in mijn reactie in 2 delen, een vraag en een persoonlijke mening waarom IK het spel niet meer speel en waarom de verkoop wellicht tegen kan vallen. Dat laatste heeft niets met ontslagen te maken, dat zeg ik ook niet.
Dus ja, lezen is een kunde.
@derage88: In dat geval kun je ook stellen dat schrijven een kunde is.
@Denders: Ik schrijf het bewust, dat iemand het onbewust verkeerd leest ligt niet aan mijn schrijfwerk.