Gespeeld: Thief – Later deze maand zal Thief zijn debuut maken op het PlayStation platform en wel op de PS4 en respectievelijk de PS3. Niet alleen is het de eerste keer dat de serie te spelen is op een console van Sony, het is ook een decennium geleden dat het laatste deel verscheen. Op uitnodiging van Square Enix mochten we aan de slag gaan met de eerste uren van de game. Vorig jaar op de E3 speelden we de game ook al even en door deze tweede kennismaking hebben nog meer zin gekregen in de avonturen van Garrett.

Stelen geeft een kick

Stelen mag natuurlijk niet en wat niet mag is onder vrienden weleens het onderwerp van gesprek. De vraag of jijzelf in het verleden iets gestolen hebt komt dan al snel naar voren. Het gevoel dat wanneer je iets steelt kan bij jou een groot schuldgevoel opleveren of juist een kick. Dat laatste is volgens velen natuurlijk niet goed, maar in Thief juist wel. Dan betekent dat je het spel speelt zoals het hoort. Hoewel de nieuwe Thief een reboot is en qua verhaal volledig los staat van de vorige delen ga je wel aan de slag met meesterdief Garrett inclusief al zijn vaardigheden.

We konden dus aan de slag met de eerste uren van de game, maar we laten in verband met spoilers het belangrijkste uit het verhaal even achterwege. Het verhaal wat los staat van eerdere delen is best boeiend en lijkt als lijm de verschillende missies met elkaar te verbinden. Wat we wel kunnen en willen vertellen is dat de fictieve stad genaamd The City het toneel is van alles. In de stad (die oogt als het Londen van de 20ste eeuw) heeft de baron de macht en is er een groot gat aanwezig tussen rijk en arm. De stad wordt verder geteisterd door een plaag genaamd ´The Gloom´, waar vooral de arme bewoners last van hebben.

Je hebt dus een op macht beluste baron, de rijken, armen en een plaag die voor een grote onzekerheid zorgt. Als dief en Garrett zijnde is dit een prachtige situatie waar je van kunt profiteren. Hoewel we zo min mogelijk vertellen over het verhaal kun je wel raden dat je als een op hol geslagen kleptomaan zo stijlvol mogelijk moet gaan stelen. Na een wat lineair begin waarin de basis van de gameplay wordt uitgelegd krijg je als speler steeds meer ruimte. Het is niet meteen een sandbox game te noemen waarin je zelf kunt kiezen waar je heen gaat, maar Garrett heeft zo zijn eigen plek waar je al jouw gestolen waar en dan met name de collectibles kunt terugvinden.

Eigen benadering en tactiek kiezen

De thuisbasis van Garrett kun je zien als een soort hub en van hieruit ga jij op missies en zoals het er nu naar uitziet kun je naar meerdere personages toe gaan om daar missies van te krijgen. Tussendoor kun je in de stad op daken klauteren en de lokale bevolking bestelen van hun spullen. Hierin heb je als speler zelf de keuze. Je kunt je alleen richten op de missies of verken juist de stad en breek bij willekeurige huizen in. Het stelen zelf, waar het uiteindelijk om gaat, beleef je vanuit een first person perspectief en dat werkte al erg fijn. Daarbij komt nog dat je als Garrett zijnde een hele set aan vaardigheden tot je beschikking hebt en zoals een goede game betaamt kun je deze gaandeweg verder upgraden.

Je wordt op deze wijze dus een steeds slimmere en betere dief. Zo moet je vaak sloten open zien te krijgen en dit kun je later in de game verfijnen zodat je hier sneller in wordt. In sommige situaties is dit een uitkomst, want dan wil je snel en ongezien even een kluis openmaken. Soms komt het echt op de secondes aan wat voor een toffe spanning zorgde toen we het speelden. Dit omdat er zijn weinig tijd was en bij elke fout de bewakers gealarmeerd werden. Horen en zien is een ontzettend belangrijk aspect van de gameplay, want als speler moet je ontzettend goed de omgeving observeren.

In de levels die meestal bestaan uit grote huizen met tuinen erom heen zijn er meerdere mogelijkheden beschikbaar, maar wil je de beste vinden dan zul je daarvoor moeten werken. Je kunt ervoor kiezen om de schaduwen te gebruiken en via kruisje vlug van cover naar cover te schieten (dit heet swoop) om zo snel bij je doel te geraken. Of kies ervoor om alle ruimtes en de hoeken daarvan te onderzoeken. Je hebt hier de keuze in dus het kan snel gaan, maar als je er meer tijd in investeert zal je ook beter beloond worden. Je zult namelijk meer voorwerpen en kluizen vinden waar zeer waardevolle objecten in zitten, zoals dure sieraden en meer.

Onderzoek en maak het jezelf makkelijker

Soms zul je ook een mogelijkheid vinden om het jezelf erg makkelijk te maken, maar daarvoor zul je eerst iets moeten doen. Zo waren we in een pand, waar opium werd ontwikkeld. Doordat we via een kleine gang achter het apparaat kwamen waar de opium werd gemaakt gaf Garrett onszelf de tip om deze te saboteren, zodat iedereen die daar aanwezig was gelijk een siësta ging houden. Daarvoor moesten we eerst wel een tang zien vinden die elders in het pand lag. Het draait dus niet alleen om stelen, maar ook om tactiek en keuzes hoe je een missie benaderd waar vervolgens het succes weer vanaf hangt.

Je kunt volledig in stealth gaan en dan zorg je er voor dat niemand je ziet en dat je ook niemand neerslaat of het maakt je niet uit en pak je jouw pijl en boog en zorg je ervoor dat diegene nooit meer opstaat. Dit allemaal wel zo stiekem mogelijk, want een echte vechter is Garrett niet aangezien bewakers vaak bewapend zijn met zwaarden en de overhand hierdoor hebben. De ene benadering kan meer voorwerpen opleveren en meer geld genereren terwijl het andere misschien meer iets is voor de wat ongeduldige speler.

Diegene zal echter wel bewakers achter zich aan krijgen wanneer je bijvoorbeeld op glas loopt. Geluid speelt namelijk een grote rol, want hoe langzamer je beweegt hoe minder geluid je voortbrengt. Zelfs als je snel door het water heen beweegt kun je bewakers alarmeren, dus de tijd nemen is van cruciaal belang. Het perfect doen kost erg veel tijd en het is ook een behoorlijke uitdaging, maar dat is nu net de charme van de franchise. Het levert je immers uiteindelijk alleen maar meer op. Het kan zelfs al een hele uitdaging zijn om een level te observeren voor mogelijke gangen en opties vanwege het grote aantal aan bewakers. Thief is dus echt een pure stealthgame en dit is zeker terug te zien in de gameplay.

Gebruik de omgeving

Naast dat je de schaduw kunt gebruiken om ongezien rond te sluipen heb je tevens een pijl en boog tot je beschikking die je vaak zult gebruiken. Hiermee kun je licht doven met een waterpijl wat je overigens ook met je vingers kunt doen bij kaarsen. Of steek juist vuur aan om bewakers af te leiden. Met de boog kun je door middel van een touwpijl, zoals we die even noemen, hogere plaatsen bereiken om stiekem langs een stel wachters te komen. Hierbij kun je ‘Focus’ gebruiken wat een essentieel onderdeel is in de gameplay. Met Focus kun je namelijk een level als ware scannen op mogelijkheden en belangrijke voorwerpen.

Hiermee kun je zien waar je met jouw speciale haak op kunt klimmen of waar je een touwpijl naar kunt schieten. Daarnaast vind je hiermee ook kluizen die verstopt zijn achter schilderijen. Benader deze en voel met je vingers om zo de schakelaar te vinden die toegang biedt tot de kluis. Met een lockpick kun je samen met Focus geconcentreerd de kluis kraken en de buit eruit halen. Focus helpt dus bij het observeren van een level en om waardevolle objecten te vinden, maar ook om vallen te ontwijken die daar voor beveiliging zijn geplaatst. Focus is niet ongelimiteerd en dien je bij te vullen met Poppy wat een bloemsoort is die je kunt kopen of vinden in de game.

Met het verdiende geld van de gestolen spullen kun je nog meer items aanschaffen die je helpen bij het stelen, zoals een pijl waarmee je een vijand mee kan verstikken. Of stel dat je in een situatie komt dat je door meerdere bewakers wordt aangevallen dan kun je snel een granaat neergooien die ze tijdelijk zal verblinden. Op deze manier kun je snel vluchten en verder gaan met stelen. Via een indicatie boven het hoofd van hen weet je wanneer het veilig is, maar ook via een bol links onder kun je zien of je zichtbaar bent of niet. Is deze zwart dan ben je zowat onzichtbaar en als deze wit is dan weet je dat je snel jezelf moet verstoppen.

De Dualshock 4 heeft invloed

Op het gebied van gameplay lijkt alles tot nu toe te kloppen en het omschakelen van first person naar third person bij het klimmen is al een tof accent. Dit gebeurde op bepaalde gecontroleerde momenten, maar het werkte erg handig. Verder doet Eidos Montréal ook wat met de DualShock 4. Zo kan de lightbar je positie verklappen al hebben wij dat niet gemerkt in onze hands-on. Verder kun je richten met de motion sensor van de controller en kun je jouw inventory managen met het touchpad. Het was even wennen, maar al vlug hadden we het onder controle. Het zijn kleine, maar wel interessante toevoegingen die de gameplay van wat dynamiek voorzien en het bovendien ook fris houden qua benadering.

Voorlopige conclusie:

We kunnen nog wel veel meer vertellen over de game, maar dit doen we liever in onze review later deze maand. Door de tweede hands-on ben ik er vooral achter gekomen dat Thief niet alleen maar draait om het stiekem stelen van voorwerpen. Nee, er komt tactiek, onderzoek en observeren bij kijken. Visueel zag het er prima uit op de PS4 al kun je zien dat het een cross next-gen titel is, want sommige objecten oogden (nog) niet zo scherp. De sfeer in de stad is verder erg gaaf en qua (verticale) gameplay werkte alles al best vlot. Daarbij is het verhaal interessant en was er door de verschillende items die je kunt gebruiken en de keuzes die je kunt maken aardig wat variatie aanwezig. Het stelen gaf echt een kick en veel voldoening wanneer we een missie slim hadden aangepakt en succesvol afgerond. Thief heeft opnieuw weer een goede indruk achter gelaten en lijkt een toffe en stijlvolle stealthgame te worden.