Gespeeld: inFAMOUS: Second Son – De eerste in het rijtje exclusieve Triple-A PS4 games die dit jaar gaat verschijnen is natuurlijk inFAMOUS: Second Son van ontwikkelaar Sucker Punch. Oorspronkelijk had deze titel uit moeten komen bij de lancering van de PlayStation 4 zelf, maar zoals inmiddels bekend is zal inFAMOUS: Second Son op 21 maart in de winkels liggen. Recent kregen wij van Sony echter al de kans om met een gedeelte van de game aan de slag te gaan en we konden hier natuurlijk geen nee tegen zeggen.

Goed, slecht en even bijtanken

Onze speelsessie begint terwijl de hoofdpersoon Delsin Rowe ergens op de grond versuft van iets bij ligt te komen. De oorzaak is ons onbekend, maar naast ons zien we ook een jonge vrouw op de grond liggen. Terwijl we overeind geholpen worden komen we direct op een punt waar ons wordt gevraagd om een keuze te maken tussen ‘goed en slecht’, iets wat we ook al kennen uit de vorige delen. Goedzakken als dat we zijn kiezen we eerst de goede weg wat ons naar een haven brengt alwaar we drugspakketjes dienen te onderscheppen en bijbehorende gangsters moeten uitschakelen. Dit duurt niet heel lang en even bewandelen we ook het slechte pad met de opdracht om een groep activisten uit te roeien waarna we aan het einde tegenover de soldaten van D.U.P. (Departement of Unified Protection) komen te staan.

Zoef overal naar toe en knallen met neon

We spelen beide missies samen met Fetch, de vrouw die naast Delsin op de grond lag en als Delsin Rowe hebben we de beschikking over twee van de vier mogelijke speciale krachten. Als een komeet schieten we werkelijk overal naartoe en het valt ons op hoe soepel dit allemaal gaat. Kleine huisjes, hoge gebouwen, je kan het zo gek niet bedenken of we staan er binnen een fractie van een seconde bovenop. Ondertussen schieten we rook of paarse neonkogels overal naartoe en verpletteren we bijna onze vijanden door vanuit de lucht met een verwoestende knal op de grond neer te komen.

De speciale krachten die je tot je beschikking hebt zul je niet oneindig kunnen gebruiken en dus moet je zo af en toe even ‘bijtanken’. Kom je langs een schoorsteen of sla je wagens kapot waardoor ze gaan roken, dan kan je die rook bijvoorbeeld opzuigen om zo je meter bij te vullen, hetzelfde geldt voor wanneer je langs verlichte neonborden of langs lantaarnpalen loopt. Tussen de actie door is het dus van belang om op te letten dat je de tijd neemt om verschillende elementen te absorberen, zodat je je weg met volle meters kunt vervolgen.

blank

De versie die we speelden was relatief kort en we kregen dus ook maar een fractie te zien van het geheel. Desondanks begon het vechten na enige tijd wel wat repetitief aan te voelen, maar gezien de inFAMOUS games altijd gevarieerd en uitgebreid zijn verwachten we dat het straks veel meer zal bieden. We zijn in ieder geval erg benieuwd. De beschikbare krachten zullen ongetwijfeld te upgraden zijn en het maken van verschillende combo’s met je krachten zal straks nog meer de boventoon gaan voeren dan in hetgeen we speelden, het was immers nog wat beperkt. Een ander interessant punt is het touchpad dat gebruikt wordt in de game, maar dat is nu enkel nog om uit het water te klimmen, deuren en kisten te openen, maar hopelijk wordt hier uiteindelijk nog meer mee gedaan.

Compounds aanvallen en visueel plezierig

Wat voor de gameplay geldt qua voorlopige beperking, is ook van toepassing op de structuur van de missies waarbij we nu maar twee hoofdmissies hebben kunnen spelen. We ontdekten ergens een compound van de D.U.P. en nadat we alle soldaten uit de weg hadden geruimd, bleek uit de volgende informatie dat we in hetzelfde gebied nog meer compounds konden aanvallen om zo uiteindelijk dat gebied te veroveren. Hierdoor zullen er punten op de kaart verschijnen die je zult kunnen gebruiken om te respawnen en wanneer je alle compounds hebt veroverd zul je ook een plek vrijspelen vanwaar je snel zal kunnen reizen tussen de verschillende gebieden. Tevens speel je ook verschillende locaties vrij waar je de welbekende blast shards kan vinden en gaandeweg krijg je dan heel Seattle tot je beschikking.

blank

inFAMOUS: Second Sond zag er tijdens onze speelsessie grafisch al netjes uit al gold dit met name voor de hoofdpersoon zelf en voor de actie die in beeld wordt gebracht. Vergeleken met de omgeving en de mensen die je op straat tegen het lijf loopt is het verschil wel wat groot te noemen. Tevens kregen we alleen de kans om de game te spelen terwijl het nacht was waarbij het dan wel opviel hoe gedetailleerd de straatverlichting weerkaatste in de verschillende plassen die op grond lagen. Maar voor een totaalindruk zul je toch even onze review moeten afwachten, maar kleurrijk is de game in ieder geval.

Voorlopige conclusie:

We kunnen niet veel meer over inFAMOUS: Second Son vertellen dan we nu al gedaan hebben en we zijn vooral benieuwd naar wat Sucker Punch nog meer voor ons in petto heeft als het gaat om de verschillende gameplay mogelijkheden. Tevens zijn we nieuwsgierig naar de twee nog ontbrekende speciale krachten die je zult kunnen gebruiken, want ook voor ons is dat nu nog een verrassing aangezien ze ontbraken in de vroege code die we speelden. Grafisch ziet de game er over het algemeen goed uit en speelde hij bovendien heerlijk soepel weg. We hebben er dan ook vertrouwen in dat het uitstel inFAMOUS: Second Son goed heeft gedaan en dat Sony en Sucker Punch ons volgende maand een prima speelervaring zullen voorschotelen.