Naughty Dog is al meerdere keren verkozen tot beste PS3-ontwikkelaar en ik denk niet dat iemand het daar oneens mee kan zijn. De studio heeft met de Uncharted-franchise en het fenomenale The Last Of Us immers een staat van dienst om U tegen te zeggen en we kijken heel erg uit naar hun eerste PS4-aankondiging. Wat precies het geheim van hun succes is? Wel, dat is onlangs komen bovendrijven: Naughty Dog is baas in eigen huis.

Waar de meeste ontwikkelaars onder de zware duim van een ontwikkelaar liggen, maakt Naughty Dog zijn eigen beslissingen. Neil Druckmann gaf in een interview met Wired onlangs aan dat de ontwikkelaar niet alleen zelf kiest wat hun volgende project wordt, maar tevens ook op vlak van game design en marketing volledig op eigen benen staat. Dit is hoogst uitzonderlijk en kan dus wel eens aan de basis liggen van hun geweldige reputatie.

“We’re very lucky at Naughty Dog that we get to make our own calls. No one outside of Naughty Dog tells us what to do. But I know when it comes to marketing or other aspects of the industry, those calls are sometimes very precedent-driven. So without being able to point to a game and say that can succeed on the market, you’re going to feel a lot of pressure to not do that. We’re lucky at Naughty Dog that we can ignore those recommendations, but in a lot of other studios, I’ve spoken with people in those studios and they cannot. So hopefully—and this is my personal thing, not a Naughty Dog agenda—in doing something like [Left Behind] in the triple-A space, we can help pave the way for other stuff.”