Tegenwoordig lijkt het niet meer dan normaal dat er in bijna elke game wel een multiplayer aanwezig is. Neem titels als Uncharted, Assassin’s Creed, Tomb Raider en natuurlijk ook shooters als Call of Duty en Battlefield. Vooral in die laatste categorie spellen is het eigenlijk ondenkbaar dat er nog een shooter ontwikkeld wordt waarbij het alleen maar draait om de singleplayer.

Bij het binnenkort te verschijnen van Wolfenstein: The New Order is dat laatste wel het geval en zal een multiplayer volledig ontbreken. Vice president van Bethesda, Pete Hines, is echter absoluut niet bang dat er hierdoor mogelijk spelers zullen afhaken. In een interview met CVG had hij hier het volgende over te zeggen:

“I think the answer is ‘yes’, in that we don’t believe in superfluous features. We believe in defining the game experience you want to deliver, and if multiplayer is a part of that then you should do that. It’s no different than any other feature: it has to be part of what it is that you want to make. In the case of MachineGames their background is not in multiplayer stuff. They make cool, interesting and compelling singleplayer experiences, much like the Arkane guys with Dishonored or anything Bethesda Game Studios has made.”

Hoewel binnenkort natuurlijk The Elder Scrolls Online verschijnt, bevatten eerdere games die door Bethesda zijn uitgegeven zoals Oblivion, Skyrim en recenter nog Dishonored, geen multiplayer. Het is dan ook eigenlijk niet vreemd dat Wolfenstein: The New Order zich tussen deze titels in hetzelfde rijtje schaart, mede omwille van de door Hines gegeven reden.

Bethesda weet ondertussen wel hoe ze ons een unieke singleplayer ervaring moeten voorschotelen en wij zijn dan ook erg benieuwd of Wolfenstein: The New Order ons ook een dergelijke ervaring weet te bieden. Mocht deze titel een beetje aan je voorbij zijn gegaan, dan kan je hier nog eens onze preview van vorig jaar teruglezen.