Een tweede deel is moeilijker dan het origineel, is een uitspraak die we vaak horen. Zo gaat het al tientallen jaren met films, boeken en natuurlijk ook games. Castlevania: Lords of Shadow was een uitstekend eerste deel en toen het tweede deel werd aangekondigd rees ook weer de aloude vraag: is deze beter dan het origineel? Steeds vaker is het in het geval van games wel zo. Een groter budget, groter creatief team en meer ruimte voor ambitieuze ontwikkelingsprocessen.

Castlevania: Lords of Shadow 2 leek ook eenzelfde verhaal te worden, maar helaas is de game niet beter dan het origineel. Hoewel de game van collega Lennard een dikke voldoende kreeg, scoort Lords of Shadow 2 wereldwijd toch echt een stuk lager. Zoals wij in onze review ook al aantoonden is de game minder memorabel en zijn bepaalde verwachtingen niet ingelost. Zo ontbreken bijvoorbeeld de groteske eindbaasgevechten.

Hoe en waarom zijn twee vragen die vervolgens vaak onbeantwoord blijven, maar kennelijk was een medewerker van ontwikkelaar Mercury Steam zo ontevreden over het ontwikkelproces dat hij via een gebruiker van het Meristation forum van zich heeft laten horen. Neem hierbij dus wel in gedachten dat de gebruiker ook onwaarheden kan hebben gepost, maar gezien de gevoelige informatie lijkt dit onwaarschijnlijk. In elk geval wordt in het verhaal duidelijk dat de schuld vooral ligt bij director Enric Alvarez. Hij zou last hebben van sterallures, onaardig zijn en weinig tot geen aandacht besteden aan zijn personeel.

“Het grootste gedeelte van het team wist al van tevoren dat de game niet eens in de buurt zou komen van de kwaliteit van het eerste deel. Niemand was verrast toen de lage scores bekend werden gemaakt.

Als er iemand is die de schuld op zich moet nemen is het Enric Alvarez wel. Hij heeft een disfunctioneel ontwikkelingsteam leiding gegeven op een manier die gelijk stond aan enkel en alleen zijn eigen wensen en eisen. Programmeurs, ontwikkelaars en artiesten zijn creatief gezien compleet genegeerd.

Na het eerste deel krijg Alvarez last van grootsheidswaanzin en voelde zich de nieuwe David Cage of Peter Molyneux. Hij voelde zich zelfs te goed om je in de wandelgangen gedag te zeggen. Hoewel hij tegenover de pers als een aardige vent overkwam is hij gemeen en onbetrouwbaar. Alvarez had weinig vertrouwen in zijn eigen personeel. Het ging zelfs zo ver dat hij features aankondigde waarvan het team nog niet eens op de hoogte was. Communiceren en saamhorigheid waren twee dingen die hij absoluut niet kende.

Wat nog veel erger is, is het feit dat de leidinggevenden van deze studio minder kennis hebben dan de nieuwe programmeur die net komt binnenlopen. Ze zijn incapabel en weigeren dat zelf toe te geven. We werken hier met een engine als basis die veel beter gemaakt kan worden. Tien jaar geleden is deze namelijk ontwikkeld door één van de oprichters van de studio en na verloop van tijd zou je denken dat de engine verbeterd wordt en aangepast. Niets is minder waar, aangezien wij niet eens toegang krijgen tot de software.

Sommige werknemers zijn zo gefrustreerd geraakt door de beperkingen van Alvarez dat ze de studio hebben verlaten. Elk idee dat ze opperde werd meteen met de grond gelijk gemaakt. En nu aan het einde van het ontwikkelproces zijn er al 35 mensen ontslagen omdat Konami ontevreden is met de game. Binnenkort zullen er waarschijnlijk nog meer ontslagen volgen.”

Zoals je ziet lijkt het bij de ontwikkelaar één grote disfunctionele familie te zijn. Jammer dat het allemaal zo gelopen is. Daarnaast voegde de medewerker er ook nog aan toe dat Hideo Kojima weinig tot niets te maken heeft gehad met deze game, maar ook het vorige deel. Hij zou zijn langsgekomen om te kijken hoe het ging, wat formulieren hebben ondertekend en weer vertrokken zijn. Vervolgens is hij nooit meer gezien of heeft hij van zich laten horen.