Over iets meer dan twee weken kunnen we gaan rondsluipen met Snake en naarmate de release nadert komt er steeds meer informatie naar buiten. Zo kwam Kojima Productions bijvoorbeeld zelf al met een video waarin we de verschillen konden zien tussen al de versies van Metal Gear Solid V: Ground Zeroes.

Play had laatst een gesprek met Hideo Kojima en die vertelde in het interview dat Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (toch het echte werk) 200 maal groter is dan Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. Zo´n grote game was volgens Kojima nog lang niet klaar in deze periode zo vlak na de lancering van nieuwe consoles en er waren geen andere Japanse titels beschikbaar om uit te brengen.

Rond die tijd was het gedeelte van Ground Zeroes al bijna af en veel fans vroegen om een proloog. Vandaar dat ze de beslissing namen om met een kleinere game te komen, aldus Kojima. Een mooi portie Metal Gear Solid om het wachten voor velen op The Phantom Pain te verzachten.

“The Phantom Pain is roughly 200 times bigger than Ground Zeroes. A game that big wouldn’t be ready for next-gen launch windows, and we didn’t have any Japanese titles that would be available. At that time, the Ground Zeroes portion was almost complete and a lot of fans were asking for a prologue, so that’s the decision we came to.”

Met Ground Zeroes wil Kojima ook iets persoonlijks bereiken door (vooral) aan de Japanse consument te laten zien dat ook met de lancering van de nieuwe consoles hoogwaardige games uit eigen land verschijnen die het spelen waard zijn en dat Japan op dit gebied een toekomst heeft. Volgens Kojima zoeken veel Japanners het alternatief in mobiele en sociale games.

“We’ve seen a phenomenon around the world, especially in Japan. Young people are losing interest in high-end games and focussing on mobile and social games. With the launch of next-gen, I wanted to show people that Japanese high-end games are still worth playing and big Japanese games still have a future.”