Review: The Walking Dead seizoen 2 episode 1: All That Remains – Telltale Games heeft met The Walking Dead een hoogtepunt beleeft in hun geschiedenis. Niet alleen werden de games zeer goed verkocht, ook de beoordelingen wereldwijd waren uitstekend en als kers op de taart kreeg het de Video Game Award voor beste game van 2011. Allemaal redenen om door te gaan met The Walking Dead en inmiddels is het tweede seizoen van start gegaan. Wij speelden de eerste episode, All That Remains, en is dit een positieve voortzetting van de episodische franchise?

Een rustig begin

De game begint op een punt relatief snel na het einde van de laatste episode uit het eerste seizoen en iedereen die dat seizoen gespeeld heeft weet hoe het er voor staat. We zullen omwille van spoilers verder niet in detail treden, maar vrij snel na het begin van dit tweede seizoen maakt de game een sprong in de tijd. Deze sprong in de tijd gaat gepaard met gelijk weer een gebeurtenis waarbij je als speler enigszins met een ‘schone lei’ begint in de nog altijd apocalyptische wereld. Dat stelt Telltale in staat om alle kanten op te gaan met het verhaal en nieuwe personages te introduceren.

Dat zit wat het laatste betreft wel goed en hoewel de leidraad nog altijd overleven is ligt de nadruk in deze eerste episode vooral op een rustig begin voor dit nieuwe seizoen. Er zijn de nodige momenten tijdens het spelen waar je weer even stil van wordt, maar algemeen gekeken is de aaneenschakeling van hachelijke momenten relatief laag en op een traag tempo. Dat neemt niet weg dat het in de twee uur die je er over doet om de episode uit te spelen je weer een mooie ervaring opdoet dat de nodige keuzes kent die vanzelfsprekend weer gevolgen hebben voor de rest van het verhaal.

Bijzonder veel keuzemomenten bevat de eerste episode nog niet, maar er zitten er wel een paar bij die motiverend genoeg moeten zijn om de episode via een tweede save nog een keer te doorlopen. Op die manier kun je gaandeweg het gehele seizoen via meerdere verhaallijnen ervaren en dat voert ook de speelduur enige tijd op, wat die vijf euro dat je per aflevering moet betalen des te meer rechtvaardigt. De eerste episode is misschien wat aan de trage kant, maar het voelde qua verhaal wel erg goed en dat in de zin van dat we niet kunnen wachten op hoe het zich verder gaat ontwikkelen en dat is uiteindelijk het belangrijkste.

Technische onvolkomenheden

Het verhaal, de keuzemomenten en de zo hier en daar hachelijke momenten zijn hetgeen waar deze episodische franchise voor staat en al die elementen keren ook weer terug in het tweede seizoen. Wel merkten we dat de gameplay van iets meer variatie was voorzien door middel van het gebruik van de analoge sticks bij de quick time events. Een leuke verbetering dat voor wat meer variatie zorgt, maar er kleeft ook gelijk een nadeel aan deze manier van besturen. Zo nu en dan liepen we tegen het punt aan dat de besturing niet reageerde op wat wij ingaven met de controller en dat is op hectische momenten behoorlijk irritant.

Een ander punt wat erg vervelend kan zijn is het gegeven dat de PlayStation 3 versie last heeft van framedrops. Het eerste seizoen werd beoordeeld door Roel en hij gaf in zijn reviews ook al meerdere malen aan dat het visueel zo nu en dan wat hapert. Vreemd genoeg heeft Telltale na ruim een jaar nog steeds deze issue niet weten op te lossen en het komt dus ook voor in All That Remains. Je zou toch wel mogen verwachten dat ze dat inmiddels hebben opgelost, maar helaas… framedrops zijn aanwezig en dat soms op hectische momenten. Je begrijpt dat dat nu niet echt ideaal is voor je speelplezier.

De eerste episode van het tweede seizoen, All That Remains, is een prima begin die elke fan zeker zou moeten spelen. In verhouding tot de laatste twee episodes van het eerste seizoen is deze episode wat aan de trage kant, maar het bouwt wel langzaamaan het verhaal van dit seizoen op wat je na afloop doet achterblijven met een sterke drang naar meer. Telltale slaagt dus wederom in het creëren van een episode die qua ervaring erg goed in elkaar steekt. Wel moeten ze nog even naar de input-lag/registratie kijken en ook moet het maar eens afgelopen zijn met de framedrops. Goed, dat gezegd hebbende is All That Remains een erg goed begin voor dit tweede seizoen.

• Rustig opbouwen naar meer…
  • Meer variatie in besturingsmogelijkheden
  • Houdt je aandacht er weer volop bij