Review: Dead Nation: Apocalypse Edition – Wat zijn de verschillen met de PS3 versie? – De mensheid is momenteel geobsedeerd door rondwandelende en vleesetende doden – in de volksmond ook wel “zombies” genoemd – en de game-industrie kan dan uiteraard niet achterblijven. De hoeveelheid games met deze hyperactieve lijken in de hoofdrol zijn inmiddels al niet meer op handen en voeten te tellen, en bijgevolg wordt het steeds moeilijker om origineel uit de hoek te komen. Het is op zich eigenlijk al verfrissend dat Dead Nation dat – zeker in deze heruitgave voor de PlayStation 4 – ook niet probeert.

Zoals Dead Ops Arcade, maar dan beter

De top-down shooter – denk Dead Ops Arcade uit Call of Duty: Black Ops, maar dan gedetailleerder – doet niets bijster spectaculairs, maar wist destijds op PS3 wel op te vallen door zijn vlotte besturing, sfeervolle wereld en bij vlagen erg uitdagende gameplay. Gamers die de titel toen niet gespeeld hebben zijn tevens erg schaars, aangezien Dead Nation als gratis goedmakertje werd aangeboden na het inmiddels beruchte PSN-hack debacle. Het is dan ook de vraag of een PS4 heruitgave eigenlijk wel nodig was.

Gepast creepy

Om met de deur in huis te vallen: neen, helemaal niet. Dead Nation op de PlayStation 4 is eigenlijk identiek aan Dead Nation op de PlayStation 3, al krijg je er uiteraard wel een grafische make-over bij. En eerlijk is eerlijk: de omgevingen in de game mogen gezien worden. De belichting is gepast creepy en zorgt op de juiste momenten voor een ongemakkelijk gevoel, terwijl de meute zombies die te pas en te onpas je de stuipen op het lijf jagen erg gevarieerd overkomt. Het beweeglijke afval dat als een deken de straten bedekt, zorgt er dan weer voor dat de wereld realistisch en doorleefd overkomt.

Even goed als de vorige keer

Ook op vlak van gameplay mogen we over Dead Nation niet klagen. Het verhaal is van bordkarton, maar de besturing is intuïtief, de wapens voelen stuk voor stuk heel anders aan en de moeilijkheidsgraad zorgt voor voldoende uitdaging, maar ligt ook weer niet zo hoog dat je gefrustreerd met je gloednieuwe DualShock 4 controller gaat gooien. Wie echter enkele toffe nieuwe features verwacht had, zal van een kale reis terugkeren. We merkten op dat een monotone vrouwenstem dit keer via je controller hardop laat weten welk wapen je geselecteerd hebten noteerden meteen dat we deze toevoeging verrassend handig vonden.

De nieuwe Broadcast modus is eveneens een mooie vondst. Wie deze versie van het spel kiest, zal merken dat zijn game ‘uitgezonden’ zal worden via het internet. Gamers die meekijken zullen invloed kunnen uitoefenen op de hoeveelheid hulpmiddelen die je krijgt, maar ook kunnen bepalen hoeveel (en welke types) zombies er op je zullen afkomen. Spanning verzekerd! En dat is eigenlijk de enige echt noemenswaardige toevoeging aan het verder gelijkwaardige geheel.

Echt klagen over Dead Nation: Apocalypse Edition doen we dan ook niet. De game is immers nog steeds even solide als enkele jaren geleden. De grafische make-over mag tevens vernoemd worden, de voice-over bij het selecteren van wapens is verrassend handig en de broadcast modus zit erg sterk in elkaar. Toch kunnen we alleen maar concluderen dat er veel te weinig aan de originele game werd toegevoegd om deze heruitgave te verantwoorden. Gelukkig krijgen PS Plus-leden hem deze maand gratis. Niet-leden raden we Dead Nation: Apocalypse Edition op PS4 enkel aan als ze de vorige versie nog nooit gespeeld hebben.