Review: inFAMOUS: Second Son – Als je een aantal jaren geleden dacht aan de ontwikkelaar Sucker Punch, dan legde je de link al snel bij de Sly Cooper serie, maar dat is tegenwoordig wel anders. In 2009 was daar de eerste inFAMOUS en twee jaar later kwam de sequel uit. Twee prima games waarin een goed verhaal gecombineerd werd met actie- en platformelementen. De serie maakt deze week de overstap naar de nieuwe generatie met inFAMOUS: Second Son. Het is zo´n game die een tijd na de launch van de PS4 verschijnt en de krachten van de nieuwe console kan blootstellen, maar doet het dat ook?

De jacht op de conduits

In inFAMOUS 2 offerde Cole MacGrath zich op door de RFI (Ray Field Inhibitor) te activeren en zo de mensheid te redden. Hierdoor zouden ook alle conduits (mensen met krachten) uitgeroeid zijn, maar dit liep anders af. In de jaren na de evenementen in Empire City en New Marais wordt de Department of Unified Protection (D.U.P.) opgezet om ervoor te zorgen dat de nog levende conduits geen problemen veroorzaken. Ze worden gezien als bio-terroristen en een gevaar voor de gewone mens. De conduits worden opgejaagd en in het nauw gedreven en uiteindelijk gaat het vlakbij Seattle helemaal mis.

Het vervoeren van vier zeer gevaarlijke conduits loopt in de soep en hier raakt het nieuwe hoofdpersonage Delsin Rowe bij betrokken. De 24 jarige alternatieveling inclusief beanie spuit in het dagelijks leven muren onder met graffiti tot irritatie van zijn oudere broer Reggie, die politieagent is. Delsin weet als de tweede zoon in tegenstelling tot zijn succesvolle broer niet goed wat hij wil met het leven en hij heeft lak aan verantwoordelijkheid. Hierdoor botsen ze vaak met elkaar, maar zodra Delsin betrokken raakt bij een ongeluk waaruit blijkt dat hij een conduit is, verandert alles.

Delsin is een spons

De D.U.P. zorgt voor een dramatische situatie in Delsins familie en hij ziet het als zijn taak om dit te herstellen. Hij wil dit doen met zijn nieuw verkregen krachten, maar is zich ervan bewust dat hij niet sterk genoeg is en daarom gaat hij in Seattle op zoek naar nieuwe krachten. Delsins grote kracht is dat hij van andere conduits krachten kan overnemen. Hij kan als een spons krachten opzuigen en op zijn eigen manier gebruiken. Rook is de eerste kracht waarmee je aan de slag gaat en het is meteen duidelijk dat mobiliteit een grote rol heeft in de game. Zo kun je met deze kracht jezelf vliegensvlug verplaatsen door op rondje te drukken, waarmee je een dash maakt.

Ventilatieschachten zijn bij deze kracht een uitkomst, want zie je er één, dan is het even op rondje drukken en je schiet omhoog naar het dak van het gebouw. Niet alleen is dit handig, maar het ziet er bovendien heel tof uit. Vooral bij hoge gebouwen zie je de ramen voorbij flitsen wat gevolgd wordt door een fraaie animatie bij het landen. Het heeft iets vloeiends en als je van de ene schacht naar de andere schiet geeft dit veel voldoening. Het werkt allemaal zo vlot dat als je het onder de knie krijgt, je over de stad heen schiet, want naast dat je door de schachten heen kunt gaan als rook, kun je jezelf ook er op lanceren. Het is allemaal zo opgezet dat je jezelf gemakkelijk door de open wereld kunt bewegen en dit werkt voortreffelijk.

Natuurlijk is de kracht niet alleen maar bedoeld om jezelf te verplaatsen, maar ook om af te rekenen met de D.U.P., want je kunt ook met je rook kracht schieten. Het schieten werkt in dit deel anders, want je hoeft niet meer zoals in voorgaande delen L1 in te drukken, maar je kan nu achter elkaar met R2 blijven vuren. Het gericht schieten kan nog steeds met L2 overigens. Het schieten van kogels en raketten in de vorm van rook gaat zeer snel en werkt uiterst accuraat. Na wat gewenning schoten we erop los en werden we erg creatief in het afmaken van vijanden. Dit is ook nodig, want de AI van de vijanden is degelijk en ze zullen je flanken waar het kan. De besturing bij het vechten en platformen werkt op een erg natuurlijke wijze en je zult al snel een gevoel van totale controle hebben over wat je doet.

Op een hoger tempo krachten vrijspelen

De krachten krijg je trouwens niet meteen in je schoot geworpen al ligt het tempo in dit deel in de manier waarop je jouw krachten krijgt wel hoger. Rook is een toffe kracht die je door middel van upgrades uit kunt breiden. Door het verzamelen van Blast Shards die je onder andere kunt vinden in de wereld op vliegende drones kun je aanvallen sterker maken of er voor zorgen dat je een kracht sneller oplaadt. Krachten dien je namelijk op te laden bij bronnen die gelijk zijn aan de kracht die je gebruikt. Gebruik je rook, dan kun je bijvoorbeeld op daken de rook uit de schoorstenen trekken door op de touchpad van de DualShock 4 te drukken. Werkt simpel en makkelijk.

Het opladen van de krachten werkt bij elke op dezelfde wijze en via de hoofdmissies vind je Core Relays waarmee je jouw krachten uit kunt bouwen. Hierbij heeft ook het karmasysteem invloed, dat we kennen uit de voorgaande delen. Zo kun je bepaalde acties wel selecteren als je karma goed is, net als dat je sommige alleen kunt kiezen als je kwaadaardig bent. Goede karma verdien je door bijvoorbeeld de bewoners van Seattle te helpen of een belangrijk personage de juiste richting op te sturen. Bij kwaadaardige karma maak je iedereen af en zorg je ervoor dat personages de slechte route nemen. Het vinden van nieuwe krachten is naadloos verbonden aan de hoofdmissies en de vier ontsnapte conduits, en zo krijg je naast rook nog drie andere krachten waaronder neon. Dit is naar onze mening de meest spectaculaire kracht die er is. Niet alleen is het visueel een gave kracht, maar ook in het gebruik.

Je kunt hiermee namelijk tegen de muren van de vele gebouwen in Seattle oprennen om vervolgens te gaan zweven en verder te rennen alsof het niets is. Hiermee ben je ontiegelijk mobiel en het is daarnaast zeer vermakelijk. Je ontwijkt aanvallen van vijanden in hoge snelheid en je kunt vanaf een afstand als een sluipschutter met ze afrekenen. Hierbij heb je de keuze qua karma om iemand op zijn benen te schieten en vast te binden (goede karma) of ze helemaal kapot te schieten met een headshot (slechte karma). Jouw karmameter loopt op door de acties in de wereld en keuzes die je maakt in de hoofdmissies. Bij elk karmalevel komen er weer nieuwe opties bij qua krachten en upgrades.

Rook en neon zijn tof in gebruik en daarmee hadden we al veel plezier en dan met name de speciale aanval van beide krachten. Deze verdien je door linksboven een meter te vullen door vijanden gevangen te nemen of bij de slechte karma chaos te creëren. De Orbital Strike bij rook, die je al vaker in trailers hebt gezien, blijft elke keer bruut om uit te voeren. Zo maak je in luttele seconden een hoop vijanden af en het kan tegelijkertijd op sommige momenten een reddingsboei zijn. De derde en vierde kracht laten we liever buiten beschouwing omdat het beter is om deze zelf te ontdekken.

Het enige wat we erover kunnen zeggen, is dat de derde best verrassend is en iets is wat je dagelijks doet terwijl de laatste meer met het verhaal te maken heeft. Alle krachten hebben zo hun eigen kwaliteiten. Zo is rook echt een kracht waarbij je dicht bij vijanden moet zijn om bijvoorbeeld met de sterke mêlee aanval schade te kunnen berokkenen en met neon kun je weer vanop een afstand schade aanrichten. De krachten verschillen op een toffe wijze van elkaar door de effecten en hoe ze werken. Uiteindelijk heb je hierdoor een fantastische mix aan acties die je kunt uitvoeren, maar wat er vooral voor zorgde dat we maar door wilden spelen is dat dit allemaal zo vloeiend gaat. Je combineert al de aanvallen heel vlot en natuurlijk, waardoor het werkelijk een genot is om te spelen.

Audiovisueel is het een regelrechte benchmark

Door de fijne besturing is de gameplay een genot, maar dit gaat tevens samen met het audiovisuele aspect en de presentatie van de game. Het verhaal is niet zo goed als de eerste game, maar het kan er wel mee door omdat de persoonlijke verhalen van de personages best interessant zijn. Echter is het hoe de game gepresenteerd wordt waardoor we niet konden stoppen met spelen. inFAMOUS: Second Son is op audiovisueel vlak dan ook echt een benchmark te noemen voor deze generatie tot nu toe. De stad die is gebaseerd is op Seattle bevat sfeer, maar vooral veel details. Overal ligt wel iets op straat, zoals bladeren en er loopt voldoende volk rond al lijken auto´s wel wat zeldzaam.

Het belangrijkste aspect op grafisch gebied is toch wel de geweldige belichting in de game. In de hoofdmissies zal je op verschillende tijdstippen spelen en elke keer keken we onze ogen uit. Er zijn zoveel zaken op dit gebied die opvallen tijdens het spelen, zoals het zonlicht of neon dat knap weerkaatst op de plassen in de straat en dan hebben we het nog niet gehad over de effecten van de andere krachten. Het moment dat je met neon rent zie je een spoor achter je en ook bij de verschillende aanvallen is het een visueel spektakel. De belichting en de particles die op het scherm verschijnen zijn werkelijk ongekend. Heel soms is er wel wat pop-up van objecten, maar heel storend is dat niet.

Sommige NPC´s in de stad ogen ook niet helemaal scherp en soms rennen ze tegen een muur aan. Maar dit zijn wat lichte klachten, want de stad ziet er verder erg strak uit en de draw distance is netjes. Zelfs als we op de Space Needle stonden was alles er onder nog steeds erg duidelijk. De spelwereld bevat tevens een hoop destructie en hier zie je ook dat daar veel tijd in is gestoken. Torens vallen in elkaar zoals het hoort met mooie ontploffingen om het af te maken tot gevolg en meer van dat. De geslaagde visuele presentatie is verder ook nog terug te zien in de cut-scènes waarbij de gezichtsanimaties van de bovenste plank zijn.

De audio is ook erg verzorgd, want zo hoor je de mensen op de straat afhankelijk van jouw karma over je praten, maar het geluid die de krachten veroorzaken zijn ook zeker het benoemen waard. De ontwikkelaar heeft de DualShock 4 ook op een leuke wijze gebruikt, want als je bijvoorbeeld neon uit een reclameboord haalt hoor je dit via de speaker van de controller terug. Je hoort verder in de stad vanalles en op de rustige en actievolle momenten knalt de bijpassende soundtrack er goed in wat voor het juiste accent zorgt. De voice-acting is met Troy Baker als Delsin Rowe ook in orde en daar valt eigenlijk weinig op aan te merken.

Toch wat gemiste kansen

Tot nu toe zijn we eigenlijk zeer enthousiast en we hebben dan ook echt genoten van de twee keer (goed en kwaad) dat we de game hebben uitgespeeld, maar we hebben toch het gevoel dat er wat gemiste kansen zijn. Hierdoor voelt het aan alsof de game op sommige vlakken niet de volgende stap heeft gemaakt. Zo heb je natuurlijk de hoofdmissies, welke in basis vermakelijk zijn, maar qua variatie in wat je moet doen schiet de game toch wat te kort. Het verslaan van bepaalde eindbazen gaat meestal op dezelfde wijze en verder ben je vaak iemand aan het opzoeken of aan het achtervolgen. Hier had zeker meer variatie in gestopt kunnen worden en dat kunnen we ook zeggen van de zijmissies die na een tijdje eentonig zijn.

De zijmissies voer je uit om ervoor te zorgen dat elk district in de stad bevrijd wordt van de D.U.P.. Hiervoor moet je onder andere geheime camera´s slopen, audiologs vinden, geheime D.U.P. agenten ontmaskeren en stencil arts plaatsen. Dat laatste komt neer op graffiti spuiten wat je met de gyroscoop in de DualShock 4 controller doet. Als je dan een aantal zijmissies hebt gedaan kun je een District Showdown vrijspelen wat een laatste gevecht met de D.U.P. is. Het zijn allerlei activiteiten die je goed of kwaad kunt uitvoeren voor karma, maar na een tijdje ken je het wel. Het is op zich vermakelijk, maar weinig vernieuwing net als het karmasysteem wat kort gezegd hetzelfde werkt als voorheen. Het komt er op neer dat er naar ons gevoel meer in had gezeten. Zeker als je kijkt naar wat voor stappen er zijn gemaakt qua gameplay en graphics.

De stap die de serie naar de PlayStation 4 heeft genomen is een succes te noemen, maar wel met wat haken en ogen. Het verhaal is redelijk met toffe personages en de game schittert echt wat betreft gameplay en graphics. De besturing werkt zo fijn dat het natuurlijk aanvoelt en met de verschillende krachten is het genieten geblazen. Visueel is inFAMOUS: Second Son een benchmark in deze tijd door de weergaloze details, effecten en belichting. Helaas schiet de game wat betreft de zijmissies toch wat tekort, want deze zijn niet heel uitgebreid en boeiend. Daarnaast is het karmasysteem gevoelsmatig niet verder ontwikkeld wat we wel hadden verwacht. Maar gelukkig overstemt uiteindelijk het positieve het negatieve en is het een heerlijke game om te spelen wat inFAMOUS: Second Son tot een must-have voor eigenaars van een PlayStation 4 maakt.

• Speelt geweldig
  • Erg vermakelijk
  • Audiovisueel indrukwekkend