‘Famousmortimer’ wiens echte naam Pete Dodd luidt, is een gerespecteerd lid op de fora van NeoGAF. Waarom? Hij wordt namelijk als een betrouwbare insider gezien, die zo nu en dan zeer interessante informatie neerpent op het internet. De onderstaande informatie is echter nog niet bevestigd, dus beschouw dit voor nu even als een (zeer waarschijnlijk) gerucht. Bij Sony PlayStation gaat het vrij goed op het moment, zeker met de komst van de PlayStation 4. Toch horen we de laatste tijd dat het erg rommelt. Dit in verband met Sony Santa Monica, Naughty Dog, Evolution Studios en Guerrilla Games Cambridge. Volgens Pete Dodd is dit allemaal vrij simpel te verklaren.

Te beginnen met Sony Santa Monica waar begin dit jaar ontslagen plaatsvonden, met als grootste klapper het vertrek van Stig Asmussen. Dodd verklaart dit met het nieuwe project wat Asmussen was begonnen. Hij kreeg een budget van 100 miljoen, een groot team en genoeg ontwikkeltijd. Jammerlijk ging het project de verkeerde kant op en faalde elke test die genomen werd. Dus daar zat Sony dan met gigantisch geldverlies en disfunctioneel team, een aantal mensen werden ontslagen en het team werd ontmanteld. Vervolgens kreeg Asmussen een plek aangeboden bij het team van Cory Barlog (eveneens game director bij de studio), maar Asmussen weigerde een stap lager op de ladder te doen en vertrok. Klinkt allemaal als een logisch oorzaak-gevolg scenario.

Dan over naar de perikelen bij Naughty Dog met het vertrek van schrijfster Amy Hennig en game director Justin Richmond. Amy Hennig vertrekt bij Naughty Dog vanwege ‘creatieve verschillen’, ze is het niet eens met de richting die de studio in wilt slaan met Uncharted 4. Ze vertrekt en zal waarschijnlijk een andere studio ontzettend blij maken. In het geval van Justin Richmond was het vrij simpel. Hij wilde wat nieuws, kreeg een kans bij Riot Games (League of Legends) en vertrok. Pete Dodd weet ons wel te vertellen dat Uncharted 4 nog steeds ‘awesome’ zal worden.

Dan over naar de ontslagen bij Evolution Studios, de makers van in-eerste-instantie-publiekslieveling Driveclub. Col Rogers was daar de game director, maar is met een aantal anderen ontslagen een tijdje terug. Waarom? Heel simpel. Rogers was niet op tijd met het afleveren van de game en vroeg om meer tijd. Die kreeg hij, maar gaf opnieuw aan het niet te halen. Sony vond het welletjes geweest en zei dat Rogers genoeg tijd had gehad en kon vertrekken, samen met een aantal collega’s. Vervolgens hoorden we dat Driveclub terug ging naar de tekentafel.

Als laatste Guerrilla Games Cambridge, waar recentelijk ook een aantal ontslagen plaatsvonden. Ook hier min of meer een scenario wat volgens Dodd vrij logisch is. Ze werkten aan een nieuwe game, die beviel niet en zou ‘niet verkopen’. Het project werd geannuleerd en terwijl ze zich gingen focussen op een nieuw project werd het team kleiner gemaakt. Volgens Dodd gebeurt dit veel vaker en is dit vrij normaal.

Het is niet vreemd dat Sony deze stappen heeft gemaakt, het fiscale jaar loopt immers ten einde. Het is tijd voor een nieuw begin. En dat nieuwe beleid is dus duidelijk strenger dan voorheen. Volgens Dodd heeft Sony ook geleerd van de fouten tijdens het PlayStation 3 tijdperk. Ze gaven ontwikkelaars te veel nieuwe kansen en herzieningen dat ze zichzelf in de vingers begonnen te snijden. Die tijd is dus voorbij en Sony wil resultaten zien. Niet zo vreemd ook als je bedenkt dat het merk PlayStation het goed doet, maar de naam Sony er niet zo heel erg goed voor staat. Op alle fronten moet gescoord worden.