Review: MXGP: The Official Motocross Videogame – Racegames zijn er in alle soorten en maten en dat natuurlijk vanwege het feit dat racen een zeer breed begrip is. Je kunt racen met zeepkisten, je kunt racen met Formule 1 auto’s, maar je kan ook op de crosser stappen en deelnemen aan off the road races. Een motorcross game, daar gaan we het over hebben in deze review. Een sport die veel te weinig vertegenwoordigd wordt op consoles, maar waar dankzij de komst van MXGP mooi verandering is gekomen!

Het bekende concept

Milestone is een inmiddels bekende ontwikkelaar die zich bezig weet te houden met het ontwikkelen van diverse racegames. Na de SBK en WRC games hebben ze zich aan een nieuw project gewaagd en het resultaat daarvan is een officiële motorcross game en dat betekent dat de belangrijkste klassen, de officiële circuits, coureurs en meer aanwezig zijn. Wij als leek doken in de game met daarbij de instelling een heuse carrière op te bouwen in de zogenaamde career modus en dat beviel eigenlijk best goed. Ondanks dat het een beetje aan innovatie ontbreekt.

Goed, dat klinkt wat negatief, maar laten we wel wezen, Milestone bewandelt vaak het veilige pad en dat is in MXGP niet anders. De carrière modus begint met jou als rookie die via een wildcard mee kan doen aan een tweetal races om te bewijzen wat je kan. Naar aanleiding van jouw resultaten zul je uitnodigingen krijgen van teams om voor hun uit te komen in het eerstvolgende seizoen en je kiest dan vanzelfsprekend het team waar jij denkt dat je het beste tot je recht komt. Tussen de races door kom je terug in je eigen centrale hub waar je het klassement kunt bekijken, mailtjes leest enzovoort.

Een concept dat min of meer ook in de vorige Milestone game, WRC 4, zat en dat overduidelijk een voortvloeisel is van wat Codemasters ooit met hun racegames introduceerde. Het concept werkt en ook in MXGP is dat zeker het geval, want het geheel is overzichtelijk en het weet de juiste sfeer uit te dragen. Iets wat mede komt door de social media features, waarbij mensen het over je hebben evenals dat je een cover kan scoren van het MXGP magazine. Je waant je tot op zekere hoogte een belangrijke coureur – hoewel dat afhankelijk is van je kunnen – en dat maakt het carrière gedeelte erg vermakelijk.

Je opwerken naar de top

Door te racen verdien je punten en hoe meer punten je scoort, des te groter de kans is dat je kampioen wordt. In dat opzicht is MXGP gelijkwaardig aan andere racedisciplines, maar er zit een leuke draai aan het geheel. Zo krijg je ervaringspunten en daarmee kun je in level stijgen. Je kunt ervoor kiezen alleen de races in een kampioenschap af te werken wat punten oplevert, maar als je netjes het vastgestelde traject van een echt MXGP weekend volgt, dan zul je gaan oefenen en kwalificeren en dan pas gaan racen voor de punten. Ook die vooraf stappen leveren ervaringspunten op. Tegelijkertijd zijn je prestaties gekoppeld aan hoe men over je denkt en hoe beter je presteert, hoe meer fans je weet te vergaren.

Op deze manier is er toch wat meer te vinden in het traject waarbij je je opwerkt naar de top en dat pakt prima uit. Bovendien levert het levelen ook nog eens extra’s op, zoals nieuwe helmdesigns, motoren en meer. Gaandeweg zul je steeds verder komen in je carrière en eens zal daar de uitnodiging zijn om een treetje hogerop te stappen om zo mee te doen aan een motorcross kampioenschap met zwaardere motoren. Wat dat betreft is de carrière modus de modus waar je de meeste tijd in zult investeren en waar je ook de meeste voldoening uit zult halen.

Maar er is meer, veel meer. Naast de carrière modus kun je ook een losse race rijden als tussendoortje of een compleet raceweekend volgen. Verder kun je nog je eigen kampioenschap samenstellen met bijvoorbeeld je favoriete tracks en als je dit alles zat bent kun je online gaan kijken. Online is het echter nog niet echt een drukke boel. Een losse race inkomen kost relatief veel tijd en op een gegeven moment raak je het zat door het lange wachten. Ook kun je nog een online kampioenschap afwerken, maar de diverse momenten waarop we de game speelden was in deze modus niemand te vinden en dus is het een beetje de vraag hoelang dit in leven blijft. Desalniettemin bevat de game wel elke modi en opties die je van een degelijke game verwacht dus daarmee levert Milestone een compleet product af.

Realistisch motorrijden…

Qua content kun je dus wel even vooruit, maar wat vooral erg interessant is en waar de game zich gelijk ook mee weet te onderscheiden ten opzichte van soortgelijke racegames die in het verleden zijn verschenen, is het gebruik van het lichaam. Je controleert de motor met de linker analoge stick en de facebuttons. Dit gaat op een vrij traditionele manier, maar er is een secundair besturingselement die zeker op een hogere realisme instelling voor een goede uitdaging kan zorgen en dat is dat je de bestuurder op de motor nog apart kunt besturen en wel met de rechter analoge stick.

Je kunt tijdens het rijden de gehele besturing beïnvloeden door met de rechter analoge stick te spelen, want hoewel je motor een stuur heeft is het lichaam uiteindelijk qua bewegingen de bepalende factor hoe de motor zich beweegt. Jumps, remmen, hobbels nemen en meer obstakels die je onderweg aantreft werken vertragend voor het tempo, maar door je lichaam juist te positioneren kan je hier kostbare secondes winnen. Het is in het begin even wennen doordat je terwijl je aan het racen bent nog een tweede besturingsoptie hebt, maar als je het eenmaal onder de knie hebt zul je merken dat je aanzienlijk sneller gaat rijden. Daarmee is de besturing eigenlijk best uniek te noemen en dat komt het realisme absoluut ten goede.

…en niet zo realistische animaties

Wat het realisme niet ten goede komt zijn de veelal halfbakken animaties. Laten we vooropstellen dat de bewegingen tijdens het rijden dik in orde zijn, maar op het moment dat je crasht wil het er nog weleens onnatuurlijk uitzien. Evenals op de momenten waarop veel coureurs dicht bij elkaar rijden gebeuren er gekke dingen. Ook zijn er nog wat tussenmomenten waarbij je teamleider je een hand geeft, maar dat ziet er zo belabberd en achterhaald uit dat ze dat net zo goed hadden kunnen weglaten. De animaties zijn dus wat wisselvallig en hoewel je er niet veel van merkt tijdens het spelen zelf is het toch een beetje jammer.

Ook is het grafisch niet van de allerhoogste plank en hoewel dat op zich niet erg is had Milestone bijvoorbeeld wel HD beelden kunnen gebruiken van de echte MXGP voor tussenfilmpjes in plaats van wat ouder en onscherp ogende materiaal. Ook de vertraging tussen het spelen door dankzij de tussen momenten in de vorm van filmpjes en animaties werkt op een gegeven moment wat storend. Natuurlijk is het bedoeld voor de sfeer, maar op een gegeven moment ken je het wel en lang niet alles ziet er even mooi uit waardoor het niet direct de moeite waard is om het te gaan zitten bekijken. De gameplay zelf is wel in orde, dus dan richten we onze aandacht daar liever op. Bijgevolg kent de game ook de nodige laadtijden en hoewel ze niet extreem lang zijn haalt dit wel het tempo uit de game.

MXGP is een vermakelijke motorcross game die alles bevat wat je van een degelijke racer verwacht. Officiële tracks, coureurs, motoren en meer, alles is tip top in orde en het speelt ook nog eens prima weg. Het doorlopen van de carrière modus is iets wat we al tig keer eerder hebben gedaan, maar gelukkig niet gaat vervelen. De manier waarop je de motor gecombineerd met je coureur bestuurd is innovatief te noemen en kan voor een interessante uitdaging zorgen en daarmee kunnen we concluderen dat MXGP een fraaie motorracer is geworden die elke fan of geïnteresseerde even zou moeten uitproberen. Zorg wel dat je rekening houdt met wat matige animaties, oponthoud en laadtijden. Geen problemen hiermee? MXGP is de game die je van veel plezier kan voorzien.

• Vertrouwd carrière concept
  • Besturen van motor en lichaam
  • Complete motorcross game