inFAMOUS: Second Son is in diverse opzichten vooruitstrevend qua techniek en dat komt natuurlijk met een prijskaartje. Dit prijskaartje is niet de bekende €60 euro die je voor de game kwijt bent, of eigenlijk ook wel, maar we doelen meer op een technisch prijskaartje. De game vraagt behoorlijk wat van de PlayStation 4 namelijk.
Op de Game Developer Conference onlangs sprak Adrian Bentley over de game en hier gaf hij aan dat de game maar liefst 4.5GB RAM gebruikt van de PlayStation 4. Daarnaast gebruikt de game zes van de acht cores van de CPU van de PS4. Meer interessante technische statistieken hieronder.
Nee, het spel gebruikt bijna (er staat ook “almost”) 4.5 GB.
De PS4 heeft 8GB aan geheugen waarvan 3.5GB is gereserveerd voor het OS en 4.5GB beschikbaar is voor de applicatie / game.
Kan iemand die er verstand van heeft ff de tabellen uitleggen in jip en janneke taal, Thanx in advance
@5.178.65..xxx:
Volgens mij is er maar 1of 1.5GB gereserveerd voor het OS hoor.
Wel leuk om te zien zo…
Op na de ps5 zeg ik maar.
@Seeitoldya:
Ja dat dacht ik ook, natuurlijk ben ik nu heel eerlijk. Ik heb totaal geen verstand van dit soort dingen. Maar als ik dit zo ziet : 4,5 Ram, dan is er niet veel meer over tot 8.
Of zeg ik nu iets geks ? 😉
je moet er ook rekening mee houden dat op den duur de de ontwikkelaars zuiniger met het systeem om kunnen gaan en het er allemaal nog soepeler gaat lopen.
een beetje zoals ze je ziet met de ps3 en first party ontwikkelaars,
Waarschijnlijk hebben ze met InFAMOUS Second Son heel ruim hun resources gebruikt, wat natuurlijk niet zo’n probleem is bij het begin van een console generatie, gewoon jezelf even makkelijk maken.
Ook is het zo dat van die 3,5GB voor de OS 1GB flexible memory is en dus als het mogelijk is de developers dit er ook nog bij kunnen pakken.
EDIT : Ook ben ik vergeten dat Sony met toekomstige updates de OS kan stroomlijnen zodat het minder RAM verbruikt.
@Assasination-G: nou dat stelt ons dan weer wat geruster over de toekomst. Thanks!
Gezien het nog maar aan het begin van de geberatie is lijkt het me dat ontwikkelaars hun games nog flink kunnen verbeteren
@Seeitoldya: Geen probleem 🙂 Hoop zelf ook dat de PS4 nog wel een tijdje meegaat 😀
Denk dat er gewoon weinig optimalisatie is gedaan, en de ontwikkelaar zich er dus “wat gemakkelijk” vanaf heeft gemaakt.
Als je bedenkt dat de ps3 maar 256 mb ram had (of 512?) en dan ziet wat voor moois daar laats nog op is uitgekomen..
Dan kan er nog een heleboel moois uit de ps4 komen.
Dus maak je maar geen zorgen hor 😉
Zo zie je maar hoe belangrijk optimalisatie is en hoe weinig kennis ze eigenlijk nog maar hebben van de PS4 hardware. Maar liefst 4.5 GB (GDDR5) RAM geheugen gebruiken, 6 CPU cores benutten, en dan toch maar amper een framerate van 30 fps halen (met framedrops)!
Niet denken dat je kan lopen voordat je je eerste stappen hebt gezet. 😉
@Seeitoldya: dus toch ps4 gamen want nu al een 5 laten komen is zot , kijk ff naar ps3 laatste 2 jaar !!!
@tyger1:
Dat is zo, zoals veelal zeggen, de eerste games zijn niet meer te vergelijken met games die nu al uit zijn op de PS3, zit inderdaad groot verschil in.
Ps4 os gebruikt maar 1gb ram.
Als ze met een next gen engine komen en dan dat die op dezE specs draait dan zou al uber uitzien. Laat staan als ze de volle 7gb aan ram verbruiken vam de gddr5 kracht op 8cores.. sick!! Spellen over 5/6 jaar zullen er gruwelijk uitzien
Dit is ook een typisch voorbeeld van niet efficient omgaan met de RAM.
Zou ook iet hoeven op dit moment, maar er komt een tijd aan dat ze aan de max zitten als ze zo doorgaan en moeten ze wel efficient te werk gaan.
@5.178.65..xxx: Dan vind ik dat de OS veels e veel gebruikt! Ze hadden dat van mij wel anders kunnen aanpakken. Het had prima binnen 1GB OS RAM kunnen blijven.
@194.171.76..xxx:
Is niet waar!
Xbone heeft wel die verhouding ongeveer
Deze cijfers zeggen niks, kijk naar The Last of us, die uit de PS3 bijna Next Gen graphics halen – de ps3 heeft maar circá 300mb ram voor games beschikbaar.
@PSknul:
Correctie
256mb ram voor games
The PlayStation 4 OS uses two out of the 8 cores, and a whopping 3.5 GB of RAM.
Sony’s PlayStation 4 design docs reveal that developers have “guaranteed” 4.5 GB of system RAM for their games, which can be boosted to 5.5 GB in certain cases, if the developer needs more memory (and Sony would have to approve of this).
The Xbox One uses almost as much, as it has reserved 3 GB for the OS.
@tyger1: dat klopt ja,maar hoe lang is de ps3 nu ook alweer op de markt? Dus moeten we waarschijnlijk jaren wachten tot het echt mooi begint te worden op de ps4.
En dan komt waarschijnlijk net de ps5 uit,en beginnen we weer gewoon vooraan.
Ik hoop dat de ontwikkeling op de ps4 toch wat sneller gaat.