Review: The Pinball Arcade – Flipperkasten kennen een rijke geschiedenis, maar helaas zie je deze kasten zelden nog in het ‘wild’. Zo hier en daar in een kroegje kom je nog weleens een kast tegen, maar echt veelvuldig komen ze niet meer voor. Dat is best jammer, want even een minuut of tien flipperen blijft altijd erg leuk. Nietwaar? Waar wel volop flipperkasten te vinden zijn, is op consoles en FarSight Studios laat ons de gloriedagen van het flipperen herbeleven op de PlayStation 4 met The Pinball Arcade.

(Her)uitgave als verzameling

The Pinball Arcade is geen nieuwe game, sterker nog, de game is al behoorlijk lang te vinden op digitale platformen zoals het PlayStation Network. De game zelf is gratis te downloaden en bevat aanvankelijk niet veel tafels, maar tegen betaling kun je dit verder uitbreiden. Inmiddels zijn er een hoop verschillende tafels verschenen en als verzameling is nu The Pinball Arcade op de PlayStation 4 op disc uitgebracht met hierin alle topkasten van die goede oude tijd. Kortom, The Pinball Arcade die we behandelen in deze review is de tot dusver meest complete versie die je krijgen kunt.

Hoewel het hier om een game gaat die op disc geleverd wordt valt het wel op dat het hier om een uitgebouwde PSN game gaat. De game heeft in het nogal simpel ogende menu vrij weinig opties en sommigen hiervan werken ook nog niet. Dat klinkt misschien wat raar, maar The Pinball Arcade is een game die naarmate de tijd vordert zichzelf steeds verder zal uitbreiden. Dat niet alleen met nieuwe tafels, maar ook met mogelijkheden. Denk hierbij aan een tournament optie, leaderboards en meer. Dus vooralsnog is deze uitgave een compleet pakket met meer dan 20 tafels en daar kun je sowieso wel even mee vooruit.

Achtergrond en variatie

Uiteindelijk gaat het om de kasten en dat is waar de game absoluut in uitblinkt. De game bevat allerlei klassieke tafels en voordat je met een tafel aan de slag gaat krijg je een kort stukje achtergrond informatie. Deze achtergrond informatie weet het één en ander te vertellen over de kast en dat is best interessant. De tafels hebben immers allemaal een eigen verhaal, voornamelijk omdat het hier om echte klassiekers gaat in plaats van fictieve tafels dat je bijvoorbeeld aantreft in een Zen Pinball.

Naast dat je wat informatie opdoet over de betreffende flipperkasten probeert de game je een zo authentiek mogelijke ervaring te bieden. Dit middels een 100% kloppende kopie van de echte flipperkast met daarbij ook alle bijbehorende geluiden, minigames en meer. In dat opzicht is The Pinball Arcade een waar walhalla voor iedere flipperkast fan, want een meer authentieke (digitale) ervaring zul je niet gaan krijgen en dat is natuurlijk een goed gegeven.

Daarbij moeten we ook opmerken dat flipperen aanvankelijk best oppervlakkig lijkt, omdat niet iedere tafel er even indrukwekkend uitziet. Vat dat niet verkeerd op, qua detail is elke tafel fantastisch en tot in de puntjes verzorgt, maar we doelen meer op dat sommige tafels in de eerste instantie simplistisch ogen waarbij punten scoren het enige doel is. Maar vergis je niet, want het gaat dieper dan dat. Elke tafel heeft namelijk één of meerdere doelen en deze dien je te voltooien voor bonus ballen, extra punten en meer. Hier zijn bovendien ook nog trophies aan gekoppeld waardoor je des te meer gemotiveerd raakt om de tafel spreekwoordelijk binnenste buiten te keren.

Audiovisueel erg verzorgt

Als een verzamelbundel is The Pinball Arcade een uitstekende uitgave doordat je gelicenseerde tafels krijgt die één op één zijn nagemaakt wat de ervaring des te beter maakt. Zeker als je sommige tafels vroeger ooit gespeeld hebt. Ook het spelen gaat heerlijk vlot, hoewel dat niet echt een bijzonder punt mag zijn. Met de R1 en L1 knoppen bestuur je de flippers, met de rechter analoge stick breng je de bal in het spel en de linker analoge stick zorgt voor het tilten. Terwijl je aan het spelen bent kun je ook nog het cameraperspectief veranderen zodat je hiermee de beste ervaring beleeft.

Dat komt deels door een audiovisueel verzorgt uiterlijk. Het menu mag dan nogal simplistisch ogen, de tafels zijn stuk voor stuk een spektakel als het op de visuele kwaliteit aankomt. De geluidseffecten zijn hierbij misschien nog wel belangrijker en doordat het één op één is overgenomen is dit alles accuraat en dat draagt goed bij aan de ervaring die je hebt. Als je al wat ouder bent en je speelt één van die tafels die je vroeger ook speelde zul je het fantastisch vinden dat het allemaal zo herkenbaar oogt en speelt en dat is nu net wat The Pinball Arcade zo tof maakt.

The Pinball Arcade is een mooi totaal pakket met meer dan 20 authentieke tafels die stuk voor stuk zo hun eigen doelen kennen waardoor je uren per tafel kan spenderen om deze helemaal te doorgronden. De game zal op langere termijn verder uitgebreid gaan worden wat natuurlijk positief is, maar sommige opties werken op dit moment nog niet en dat is toch een beetje vreemd. Had dan gewoon even gewacht met de disc versie totdat alles werkte, want nu voelt het toch een beetje half af aan. Los daarvan is The Pinball Arcade een uitstekend pakket die je de ultieme pinball ervaring laat beleven.

• Veel tafels en dus veel variatie
  • Eén op één nagemaakt
  • Authentieke ervaring