Ontwikkelaars van online games gebruiken steeds vaker microtransacties om meer geld in het laadje te brengen. Het principe is eenvoudig: als je bepaalde al dan niet speciale items tot je beschikking wilt hebben, moet je ervoor betalen. Simpel, toch? En eigenlijk in veel gevallen ook een beetje belachelijk.

Ubisoft zal het op dit vlak alvast beter aanpakken. Online racegame The Crew zal wel degelijk bepaalde auto-onderdelen tegen betaling aanbieden, maar de ontwikkelaar zorgt er tevens voor dat je die items ook te pakken kan krijgen door de game gewoon veel te spelen. De gulden middenweg, dus.

“We can confirm that performance parts can be unlocked through progression as well as microtransactions. All content can be unlocked through progression, but for busy gamers who want to save some time, they will have the opportunity to buy some items in-game.”

“We’re not going to stop you from progressing [if you don’t spend money], but it’ll be more time.”

Wie te weinig tijd en te veel geld heeft, kan dus sneller met bepaalde onderdelen aan de slag gaan. Iets zegt me echter dat de meeste gamers zullen opteren voor de andere mogelijkheid. Het is dan ook een goede zaak dat Ubisoft dit “dual currency” systeem op de voorgrond zet.