DLC Special: Insurgent Pack van Killzone: Shadow Fall – Haal even de onthulling van vorig jaar voor je toen Killzone: Shadow Fall voor het eerst getoond werd tijdens de bekendmaking van de PlayStation 4. We kregen een glimp van de singleplayer te zien, maar zonder dat we het wisten ook van de nieuwe Insurgent klasse uit de multiplayer. Het was de Helghast die uit zijn cloak kwam en het hoofdpersonage Lucas Kellen probeerde te doden. Via het recent verschenen Insurgent Pack is deze nieuwe klasse nu geïntroduceerd, maar er is meer. We hebben laatst alles getest en kwamen er achter dat de multiplayer nog dynamischer is geworden.

Allereerst even over de nieuwe maps

Zoals je wellicht al weet zijn alle maps die verschijnen voor Killzone: Shadow Fall helemaal gratis. Dit was een bewuste keuze van Guerrilla Games, want hierdoor kan iedereen op de maps spelen en krijg je niet teveel verschil bij de Warzones. Een tijdje terug kwam de studio met twee nieuwe maps: The Cruiser en The Hangar. Bij de eerstgenoemde speelt de actie zich af op een schip van de ISA. Het kenmerkende van de map is dat dit een variatie is van kleine en nauwe gangen afgewisseld met iets grotere gangen. Met nadruk op iets, want het is echt close quarters actie.

Via de vele trappen in het level kun je in Warzone bij alle doelen komen, maar er zijn voor beide partijen genoeg opties om paden te blokkeren. Zet een turret bij een gang neer en de tegenpartij zal hier eerst mee af moeten rekenen. De multiplayer van Killzone: Shadow Fall bevat al een dosis chaos, maar door de opbouw van deze map is dit alleen maar meer geworden. Het is uiteindelijk een goede en gebalanceerde map wat ook gezegd kan worden van The Hangar. Deze bevindt zich in een mijn van de Helghast en dat valt meteen terug te zien in de stijl met de rode en donkere kleuren overal tegenover het blauwe kleurenpalet uit The Cruiser.

De map is zo opgezet dat elk klasse uit de game er een rol kan spelen. Het bevat namelijk meerdere niveau´s. Onder heb je een gang lopen die naar beide spawns en belangrijke doelen gaat en dan daarnaast ook nog een route buitenom. Boven is het voor iedere partij hetzelfde opgebouwd. Beide kampen kunnen hogerop klimmen via ladders of het vele cover gebruiken om onder de grote mech door te lopen. Het is een hele toffe map die gebalanceerd is, maar ook voor ieder type speler is gemaakt. Ben je een sniper dan kun je op hogere locaties van de ene naar de andere kant kijken en de andere klasses kunnen ook hun creativiteit kwijt doordat de map ruimte biedt voor gevarieerde combat.

De betaalde content die het geld waard is

Ja, we gooien het er maar gelijk uit. Als jij Killzone: Shadow Fall veel online speelt dan is het Insurgent Pack echt je geld waard. Je krijgt voor €9,99 (gratis voor Season Pass bezitters) een nieuwe klasse, nieuwe abilities, wapens, skins, voice-packs en uitdagingen. De nieuwe klasse is dus de Insurgent klasse en het is een uitstekende klasse om te gebruiken die voor meer dynamiek in de multiplayer zorgt. Je begint bij elk nieuw potje met alleen een pistool en zonder abilities. Redelijk kaal dus, maar in een map zul je al snel wapens vinden van gedode collega´s of tegenstanders die je kunt oppikken. Het verkrijgen van abilities gaat ook zeer gemakkelijk. Je ziet namelijk in je HUD verschijnen waar je abilities kan oppakken en welke het zijn. Zo waren wij al snel aan het rennen om de juiste te abilities op te pakken om zo onszelf effectiever in de strijd te maken.

Het stelen is dus een vaardigheid van de Insurgent klasse en dit is verdomd handig, want het kan zomaar een match beslissen. Je kunt namelijk allerlei abilities combineren. Zie je bijvoorbeeld dat er een vaardigheid valt te stelen met een turret dan kun je dat doen en vlug een turret plaatsen. Vervolgens zie je de vaardigheid waarmee je een schild kunt bouwen en dan steel je deze en plaats je hem voor de turret. Zo heb je een automatische turret met een schild ervoor. Ideaal dus. Met de Insurgent klasse kun je er tevens op los hacken. Zie je een spawn beacon of turret dan laat je daar je hackskills op los en deze gaat voor jou werken, ook niet verkeerd natuurlijk. Overigens kun je elk automatisch apparaat hacken en daarmee de balans van de match in jouw voordeel laten uitpakken.

Toen wij met deze klasse speelden waren we constant op zoek naar allerlei mogelijkheden, want dat moet wel omdat de Insurgent klasse niet constant de gestolen ability kan gebruiken. Ze zijn namelijk beperkt te gebruiken. Je bent dus on the go vaak aan het wisselen. De secundaire vaardigheid zoals het reviven van de Support klasse blijft wel aanwezig. Als je sterft hou je deze ook, net zoals opgeraapte wapens, maar je kogels worden niet bijgevuld. Je bent als Insurgent eigenlijk constant bezig om ervoor te zorgen dat je wat kan doen. Hierdoor is de balans in orde terwijl je op hetzelfde moment erg veel invloed kan hebben in een match met verschillende doelen. Het stelen had trouwens wel iets sneller gekund, want dat duurt naar onze zin ietsje te lang.

De Insurgent klasse is erg tof, maar er is nog meer mooie content in dit pakket te vinden. Zo zijn er drie nieuwe vaardigheden voor de overige klasses; Support, Assault en Scout. Support heeft de Tactical Echo Emitter gekregen. Hiermee kun je een gebied als ware scannen op vijanden. Jouw team ziet deze dan door de muren heen en krijgen zo inzicht op de locaties van tegenstanders. Erg handig als je een bepaald gebied moet verdedigen. De Assault klasse heeft een vaardigheid gekregen die de Tactical Echo Emitter tegen kan gaan. Deze richt namelijk schade aan op elk zelfstandig werkend apparaat, van een turret tot een spawn beacon. Op deze manier kun je belangrijke locaties afbakenen en het zorgt ervoor dat de balans in orde is.

De laatste vaardigheid is van de Scout klasse en dat is de Guard Drone. Dit is een automatische bot die een klein gebied bewaakt en je kunt hem dus zo bij de plek zetten waar jij verscholen zit terwijl je vanaf een afstand vanuit een strategische positie vijanden probeert te doden. Op deze manier kun je er tevens voor zorgen dat je gewaarschuwd wordt als iemand dichtbij is of een actie onderneemt op een geplaatste bom zodat je kunt ingrijpen of jezelf verdedigen. Naast drie nieuwe abilities krijg je ook nog drie nieuwe wapens. Nieuw zijn ze eigenlijk niet, want we kennen ze uit eerdere delen. De welbekende assault rifle, de M82 (voor Support) keert terug, welke erg fijn schiet en dan vooral bij vijanden van op een aardige afstand.

Dan heb je nog de StA-14 voor de Scout klasse wat een designated marksman rifle is en deze werkt ook naar behoren. Het voelt net als de M82 precies aan zoals in de andere delen. Er zit een prima scope op en het is een ideaal wapen om snel mee te snipen aangezien je er accuraat en snel mee kan schieten. Als laatste heb je nog de LS12 SMG voor de Assault klasse, die je als sidearm kunt gebruiken. Dit is een ontzettend snel submachinegeweer waarmee je wel erg makkelijk headshots maakt van dichtbij. Fraai wapen voor dichtbij, maar het lijkt nog iets te sterk, iets wat wellicht nog via een patch aangepakt wordt. De wapens zijn verder een mooie toevoeging tot het al nette arsenaal en het is gewoon weer erg gaaf om met de vertrouwde M82 rond te knallen.

Conclusie:

Het Insurgent Pack is zoals we al eerder zeiden echt het geld waard. De Insurgent klasse is heel leuk om mee te spelen, omdat je achter elkaar van vaardigheden kunt wisselen en kunt hacken. De drie nieuwe abilities zijn mooie toevoegingen terwijl de balans nog steeds in orde is. Gevoelsmatig werd het nog wel iets chaotischer dan het al was. De nieuwe wapens zijn daarnaast erg welkom en kloppen binnen het geheel. Verder krijg je ook nog drie nieuwe spotlight (executie) moves, een voice-pack voor VSA en Helghast, nieuwe skin voor OWL’s, drones en turrets. Als laatste tevens wat meer uitdaging met de nog moeilijkere Elite Modus voor de singleplayer en je kunt op kisten jagen in de multiplayer voor extra punten. Kortom een heel net pakket wat veel toevoegt en het geld meer dan waard als je Killzone: Shadow Fall veel online speelt.