Review: King Oddball – Tegenwoordig zien wij steeds meer innovatieve en verfrissende indies voorbij komen, lees bijvoorbeeld ook onze indie special. Dan weet je dat er alleen al in Nederland een hoop games in de maak zijn die ontwikkeld worden door kleinere studio’s waarbij innovatie centraal staat. Dat laatste geldt momenteel voor de meeste indies, maar toch zijn er nog een hoop titels waaraan je kan zien dat de mosterd niet uit het eigen potje komt. In het geval van King Oddball weten we inmiddels dat de PS Vita versie weinig innovatief en ook zeker geen topper was, maar nu de PS4 versie zich aandient, is er een tweede kans. Ik ging eens kijken of King Oddball die tweede kans wel weet te grijpen en zijn kroon daardoor op mag houden.

Weer die vergelijking

Net als bij de PS Vita het geval was, liep ik al bij het begin direct tegen het eerste minpunt aan. Daardoor was dit voor mij overigens wel iets wat ik ook aan had zien komen, want wat lijkt deze game krankzinnig veel op die ‘ene’ andere titel. Euh… Angry Birds misschien? Beter goed gejat dan zelf bedacht, moet men bij 10tons gedacht hebben, al is het zo wel heel duidelijk waar men de inspiratie vandaan heeft gehaald.

De setting en de opzet van de levels zijn vrijwel hetzelfde. Ja, soms verandert er iets omdat je vijanden anders opgesteld staan. Boven elk level hangt namelijk de ronde King Oddball, die een erg lange tong heeft waarmee jij stenen en soms diamanten en gouden blokken tegen tanks of soldaten op de grond moet zien te slingeren. Timing is daarbij het toverwoord, al is het enige wat je daarvoor hoeft te doen op het juiste moment op kruisje drukken.


Daarbij moet je wel kiezen of je de steen eerst naar links of naar rechts gaat slingeren, want je hebt maar drie stenen – en dus maar drie kansen – om al je vijanden op de grond te raken om zo het level uit te spelen. Die vijanden op de grond bestaan uit tanks en soldaten, die bij elk level weer anders opgesteld staan. Maar door handig te spelen, waarbij goed mikken belangrijk is, kun je stenen laten afketsen op een steen of een explosief. Als je vervolgens nog een vijand of de koning zelf weet te raken, kan je een combo maken waardoor je extra goudklompen of diamanten kunt verdienen. Zo krijg je weer extra kansen om een level te voltooien.

In het begin appeltje eitje, daarna snel lastiger

De opzet is eigenlijk heel simpel, terwijl je wel goed moet kunnen timen, hoef je tijdens het spelen maar één knop te gebruiken. In het begin krijg je daardoor snel het gevoel dat je wel even door alle levels heen raast, maar niets is minder waar. Naarmate je verder komt, verandert de opzet van de levels, waardoor de moeilijkheidsgraad snel omhoog gaat. Wat extra uitdaging is hier aan de ene kant dus een prettige bijkomstigheid, maar aan de andere kant kan het erg snel voor frustratie gaan zorgen.

Met vooral veel geduld kom je op een gegeven moment wel verder, maar het restart scherm zal vaker in beeld verschijnen dan je lief is. En dan helpt de afwezigheid van variatie in de gameplay ook niet echt, daar kunnen zelfs de geheime challenges en verborgen levels waar je later mee te maken krijgt, niets aan veranderen. Dat is toch jammer, want zo weet King Oddball zich op geen enkel punt te onderscheiden van genregenoten, zoals bijvoorbeeld een Angry Birds.

De enige reden dat je veel speeluren in een game als deze kan stoppen, is omdat er zoveel levels zijn. Als er dan toch andere modi ontbreken zou het bijvoorbeeld wel leuk zijn geweest als er een online ranglijst aanwezig was om zo je scores te kunnen vergelijken met die van bijvoorbeeld je vrienden. Doordat het geheel zo eentonig en beperkt aanvoelt, ben je nog ruim voordat je het einde bereikt hebt wel klaar met deze game.

Conclusie:

King Oddball raad ik je niet aan om aan te schaffen voor de PlayStation 4. Zo het hoge woord is eruit, maar na het lezen van deze review zal dit ook geen schokkende mededeling zijn. De game slaat te ver door in zijn eenvoudige opzet, waardoor je in het begin nog kan worden verrast. De moeilijkheidsgraad zal echter snel worden opgeschroefd, waardoor frustratie op de loer ligt. Vaker dan je lief is zal je de optie “retry” op je beeldscherm zien staan en juist het ontbreken van variatie in het leveldesign en in de gameplay, maakt dat je snel klaar bent met spelen. Positieve punten zijn erg schaars, of het moet de best aardig gekozen muziek zijn die je tijdens het spelen hoort. Op de PS Vita of op een smartphone kan King Oddball nog best vermakelijk zijn, maar op je PlayStation 4 wil je deze titel gewoon niet spelen. King Oddball is van zijn troon gevallen en mag wat mij betreft dan ook zijn kroontje inleveren.

Pluspunten

  • Deuntje tijdens de game
  • Uitdaging door moeilijkheidsgraad

Minpunten

  • Repetitief
  • Saai leveldesign
  • Uitdaging verandert snel in frustratie
  • Challenges voegen weinig toe
  • Verborgen levels ook niet
  • Totaal niet innovatief