Review: 2014 FIFA World Cup Brazil – Het wereldkampioenschap voetbal is een feest, een groot feest en daar hoort natuurlijk een game bij. Waar EA twee jaar terug nog met DLC kwam om zo het Europees kampioenschap voetbal speelbaar te maken, krijgt het wereldkampioenschap een volledig eigen game. Wij beleefden het komende kampioenschap alvast virtueel, waarin we uiteraard kampioen werden. Maar is de game zelf eigenlijk ook een kampioen binnen de FIFA franchise?

Het is een feest

Vier jaar geleden speelde ik ook al de WK game van EA en heb me daar destijds fantastisch mee vermaakt. Niet alleen omdat het spelen van FIFA erg vermakelijk is, ook omdat het gevoel van feest zo goed naar voren kwam. Wederom slaagt EA in het afleveren van een sfeervol product dat je direct vrolijk zal stemmen. Het menu, de muziek, de introfilmpjes… het ademt allemaal die gezellige sfeer en dat maakt het qua indruk een erg plezierige ervaring. Daarbij is het kleurrijke menu ook nog eens erg overzichtelijk opgedeeld, waardoor het voor jong en oud zoals vanouds pick up and play is.

Het feest dat de game qua uitstraling heeft, weet zich ook te vertalen naar de gameplay, want dat is in de reguliere FIFA delen al in orde en van daaruit heeft EA dat doorgetrokken naar dit nieuwe deel. Ongeacht je een FIFA speler bent, je zult met deze game sowieso een fijne en degelijke voetbalervaring beleven en dat is uiteindelijk het belangrijkste. Dat is bovendien in een brede vorm aanwezig, want zo zitten alle stadions, teams en dus indviduele spelers evenals de nodige licenties in de game, waardoor het een complete en correct geheel is qua algehele ervaring.

Maar het gaat verder dan dat, want ook de landen die zich niet voor het WK van dit jaar hebben geplaatst zijn aanwezig. Hierdoor zou je dus een kunstmatig WK kunnen simuleren met een fictieve invulling van de deelnemende landen. De game laat je daar geheel vrij in, maar waar de uiteindelijk focus op ligt is natuurlijk het beleven van het WK en de manier waarop je dat doet evenals de opzet hiervan kan zowel op realistische wijze – zijnde volgens het huidige kwalificatieschema – alsook op een fictieve manier, waardoor de game je wat dat betreft een complete ervaring biedt.

Sfeervol en vol met modi

EA verlengt die ervaring door de game van updates te voorzien, zodat de game de komende tijd continu accuraat blijft aan de realiteit. Dat is in het geval van een WK beleven zoals hoe het er op dit moment voor staat natuurlijk een fijn gegeven. Tel daar de kloppende gelijkenissen van de spelers en trainers bij op en 2014 FIFA World Cup Brazil is de ultieme ervaring. EA slaagt dus zonder meer in het aanbieden van een game die je op de juiste toon weet te betrekken in het voetbalfeest dat op korte termijn van start zal gaan in het altijd mooie Brazilië.

Dat vertaalt zich allereerst naar een juiste sfeer, maar ook naar verschillende aanwezige modi. Zoals we van EA gewend zijn, stoppen ze hun FIFA games altijd vol met verschillende opties en dat is eigenlijk nu niet heel veel anders. De losse aftrap, een simpel potje spelen dus, is vanzelfsprekend aanwezig. Ook kun je het gehele WK volgens de poule-indeling gaan spelen, maar als je echt vanaf 0 wilt beginnen, kun je ook kiezen voor de gehele ervaring, waar dus ook de voorrondes voorbij komen. Daarbij bestaat er uiteraard een kans dat het daadwerkelijke WK dat je zult gaan spelen afwijkt van het huidige. Het is maar net hoe jij speelt en natuurlijk hoe de game de situaties zal simuleren.

Dat is niet het enige wat de game je te bieden heeft, want je kunt ook nog als individuele speler trachten jezelf omhoog te werken tot aanvoerder van je land. Daarnaast krijg je in de modi waarin je of het WK of de weg er naar toe speelt voldoende extra’s. Je speelt dus niet alleen de wedstrijden volgens het schema. Nee, tussendoor krijg je namelijk ook trainingen af te werken, oefenwedstrijden, en meer. Daarbij is ook nog de mogelijkheid om leuke skillgames te spelen terwijl een wedstrijd geladen wordt. Aangezien hier een soort beloningssysteem aan hangt, wil dat nog weleens verslavend werken, waardoor je soms blijft hangen bij deze skillgames.

Wel of niet het geld waard

Het mag duidelijk zijn, 2014 FIFA World Cup Brazil zit vol met mogelijkheden en dan hebben we lang nog niet alles genoemd. Het schetst in ieder geval een beeld van wat je kunt verwachten van deze footie en daarmee is het eigenlijk wel rond. De sfeer is in orde, de gameplay is vertrouwd goed en het heeft qua modi voldoende te bieden om je wel enige tijd bezig te houden. Maar uiteindelijk is er maar één vraag die telt en dat is of een aankoop interessant genoeg is. Tja, dat is dus een beetje het ding, want echt heel erg nodig is deze game niet.

In FIFA 14 is het al mogelijk om het WK te beleven en hoewel deze titel veel kleurrijker en sfeervoller is ingevuld omdat de focus juist op het WK ligt, is het in essentie niet echt heel veel vernieuwend. Als de game voor een leuk prijsje in de winkel was komen te liggen is het een kwestie van overwegen op basis van hoe erg je een FIFA fan bent. Als je FIFA 14 al hebt en je dan weer de volle pond moet lappen, dan is dat een beetje een duur geintje. Aan de andere kant kan je ook voor hetzelfde bedrag FIFA 14 halen en die heeft op langere termijn toch wat meer te bieden, alleen daar mis je dan weer die typerende sfeer die deze game wel heeft. Vanuit financieel oogpunt zou waarschijnlijk een optioneel DLC pakket een stuk handiger zijn geweest en dat hadden we dan ook liever gezien.

Niet altijd even goed

Vanzelfsprekend, zoals we ook al door laten schemeren eerder deze review, heeft EA FIFA 14 qua gameplay als basis gehouden en op minimale fronten wat verbetert. De ervaring is dus optimaal en dat levert een uitstekende voetbalgame op. Toch zijn er nog wat kleine punten van kritiek. Zo is het commentaar (in verschillende talen) lang niet altijd even accuraat en soms klopt het totaal niet. Ook is het visueel nou niet echt moeders mooiste. Dat is niet omdat we verwend zijn door de PlayStation 4, maar domweg doordat EA niet echt haar opperste best heeft gedaan om er een grafisch spektakel van te maken. Het oogt allemaal tijdens een wedstrijd nogal kaal en de cut-scènes zijn gevuld met detailloze en houterige animaties. Ja, je herkent de spelers, maar daar is dan ook gelijk alles mee gezegd.

2014 FIFA World Cup Brazil was een feest om te spelen dankzij de heerlijke sfeer en fijne ambiance. Bovendien staat de gameplay ook in dit deel weer als een huis dat op een sterke manier aangevuld wordt door uitgebreide en leuke modi. Toch blijft het een kwestie van afwegen of je dit deel wel of niet in huis moet halen. Voor de bovengenoemde zaken is het op zich een prima titel, maar de volle pond betalen knaagt toch een beetje. Ook is de game over twee maanden niet echt relevant meer en als je dan FIFA 14 al hebt, is de kans groot dat je daarop terugvalt. Met dat idee in gedachten moet je zelf beslissen of je tot aanschaf over gaat. Het is een toffe ervaring, maar is het echt nodig? Nee, niet echt. Een WK uitbreiding als DLC was wellicht een betere optie geweest.

• Fantastische sfeer
  • Speelt weer uitstekend
  • Veel leuke modi