Er is al heel wat informatie over Call of Duty: Advanced Warfare naar buiten gekomen en het houdt nog niet op. Via Mp1st komen we nu te weten dat Sledgehammer Games oorspronkelijk van plan was om van hen Call of Duty een third person shooter te maken. Mede oprichter van Sledgehammer, Glen Schofield, vertelde dat de studio dit project al zes tot acht maanden in ontwikkeling had en dat het voor hen het juiste moment was om zelf iets op poten te gaan zetten.

Het was voor hen duidelijk dat dit niks met een first person shooter te maken zou hebben. De ervaring die ze hadden opgebouwd met het werken aan de Dead Space serie bij Visceral Games wilden Glen Schofield en Michael Condrey gebruiken om een third person shooter te ontwikkelen.

““Our perspective on this was that we were given a great opportunity to bring Call of Duty to a new genre.”[…]“We had a lot of experience and a team built to deliver quality like we did with previous games.”

“We had spent six or eight months on it, and were really getting into the story.”[…]“We had some really cool mechanics. We had a big moment that I would love to get into a game someday, but it’s not something we could do in first-person.”

De setting van dit project had plaats tijdens de Vietnam oorlog waarvan Schofield aangeeft dat er veel research is gedaan naar wat er zich tijdens deze oorlog precies heeft afgespeeld. Daarbij zou het verhaal zich tevens hebben afgespeeld in Cambodja en Laos. Daarbij had men de gedachte om de game voor een gedeelte te situeren in donkere tunnels, waarbij ze een “Dead Space-achtige vibe” wilde creëren. Iets wat voorkomt uit de eerdere Dead Space ervaring.

“Everyone thought that war was in Vietnam, right? It was Cambodia and Laos, too. We did a lot of research on that war, a hidden war, and there were thousands of miles of underground tunnels. We had the tunnels, and we were definitely going for some Dead Space moments. It was going to be a fresh take on war, that’s for sure.”

Na ruim een half jaar ontwikkelen had men inmiddels vijftien minuten aan speelbare content ontwikkeld, maar juist op dat moment werden Schofield en Condrey door Activision gevraagd om bij te dragen aan de ontwikkeling van Call of Duty: Modern Warfare 3. Dit was kort nadat de oorspronkelijke oprichters van Infinity Ward, Jason West en Vince Zampella, die studio hadden verlaten. Dit was voor Schofield en Condrey geen eenvoudige beslissing om te nemen aangezien ze met het team al even bezig waren om iets neer te zetten.

“From day one, we started Sledgehammer Games to deliver our game.”[…]“Not to deliver somebody else’s game or co-develop. We had a set vision for what we wanted Sledgehammer Games to become, and neither Glen nor I were going to make that decision on our own. We wanted it to be an all-in studio decision. The first reaction was, ‘Wow…we have our game here. We have this game. Are we willing to give up our pursuit of that to join with another studio?”

“It took a few days for the whole studio to come together and be ready to commit”[…]“Once that happened, we were off like race horses. It was part of our culture that we were all gonna make that decision together. We would have loved to make that [third-person] game. It was in a space that we enjoyed, but how does anything compare to the first-person blockbuster release of 2011?”

Nadat hun bijdrage aan de ontwikkeling van Call of Duty: Modern Warfare 3 was afgerond vroeg Activision hen zelfs om met een geheel eigen project binnen het Call of Duty universum te komen. Hier voelden Schofield en Condrey wel iets voor en inmiddels is de rest dus geschiedenis. Vanaf 4 november kunnen we aan de slag met het door Sledgehammer Games ontwikkelde Call of Duty: Advanced Warfare.