De lightbar van de DualShock 4 is sinds de lancering van de PS4 regelmatig onderwerp van gesprek geweest. Een aantal keer vanwege toepassingen in games zoals de ‘licht-ondersteuning‘ in Thief of het rood-oranje knipperen als je een fakkel vasthoudt in Tomb Raider: Definitive Edition.

Maar helaas, nog vaker heeft de blikvanger in een negatief daglicht gestaan. Zo is de lightbar er mede de oorzaak van dat de batterijduur van de DualShock 4 nou niet echt optimaal is en klaagt menig gamer over de weerspiegeling ervan in het scherm van zijn of haar TV. Sony heeft serieus geluisterd naar deze klachten en is ons met de laatste firmware update tegemoet gekomen. Het is nu mogelijk de lightbar te dimmen, maar helemaal uitschakelen is nog steeds geen optie.

En we weten nu eindelijk waarom. De reden daarvan is Project Morpheus, het virtual reality avontuur van Sony. Wat blijkt nu? Project Morpheus is altijd al onderdeel geweest van de PS4 en het ontwikkelproces. De lightbar is zélfs toegevoegd aan de controller op verzoek van het virtual reality team. Dat verklaart meteen waarom er nooit een reden werd gegeven voor het niet kunnen uitschakelen ervan. En die verplichte geheimzinnigheid was geen pretje voor het team, legt SCEE Senior Designer Jed Ashforth uit aan TechRadar:

“The tracking light… it was our department that said we need that on. It was for tracking for VR. And when all these things were coming out six months ago and everyone was going ‘it’s reflecting in my TV,’ we were going ‘oh no’ because we couldn’t tell anyone what it was for.”

Zo, dat mysterie is uit de wereld. En we weten meteen dat de veelbesproken lightbar door ons gamers misschien wel nooit helemaal uitgezet kan worden.