DLC Special: Call of Duty: Ghosts – Devastation – Call of Duty: Ghosts heeft met het Onslaught pakket al zijn eerste uitbreiding gehad en nu we weer enkele maanden verder zijn, is het tijd voor de tweede uitbreiding: Devastation. In Onslaught waren de maps voor de multiplayer vrij compact te noemen in vergelijking met de meeste originele levels uit Call of Duty: Ghosts. Daardoor waren de hectische actiemomenten talrijk en dit bracht bovendien de zo vertrouwde run & gun gameplay terug die we van de serie gewend zijn. Nu Devastation eindelijk ook beschikbaar is op de PlayStation 3 en PlayStation 4, zijn we benieuwd of dit bij de vier nieuwe maps uit deze DLC ook zo is. Daarnaast mogen we ons weer verheugen op een nieuw hoofdstuk voor de Extinction modus en een nieuw wapen. Hoog tijd om de wapens weer op te pakken en ons opnieuw op het digitale slagveld te laten zien!

Het bekende concept

Zoals we gewend zijn zit er tussen de vier ‘nieuwe’ maps weer een oude bekende die een flinke make-over heeft gekregen. Dit keer is dat ‘Dome’, die we nog kennen uit Modern Warfare 3 en die nu de naam Unearthed draagt. De andere drie maps zijn; Behemoth, Collision en Ruins. Het valt snel op dat de vier nieuwe maps ook ditmaal weer vrij compact te noemen zijn en dat levert wederom veel hectische actiemomenten op. Opvallend is dit keer wel dat er in alle levels, behalve in Unearthed, sprake is van veel hoogteverschillen, waardoor je erg beducht moet zijn voor vijanden die je nu van nog veel meer verschillende kanten onder vuur kunnen nemen.


Het slagveld van Behemoth speelt zich af boven een levensgrote graafmachine en is vrij smal van opzet. Je hebt een aantal verschillende wegen waarlangs je het vijandelijk team kan benaderen. Dat is over rechts en over links, maar omdat dit level is opgedeeld in meerdere lagen, is het tevens mogelijk om van bovenaf of van onderen een verrassingsaanval in te zetten. Behemoth is een vrij smalle en uitgestrekte map. Wanneer je deel uitmaakt van een goed ingespeeld team, is het daardoor makkelijker dan in de andere maps om de vijand vast te zetten. Behaal je in Behemoth de welbekende ‘Field Order’, dan kan je met een attack helicopter je tegenstanders vanuit de lucht bestoken.

Collision draait om een groot vrachtschip dat in aanvaring is gekomen met een brug. Deze map kenmerkt zich door de vele hoogteverschillen en ook door een aantal verschillende sluippaden. In het begin zal je vaker dan je lief is het loodje leggen. Dat wordt minder naarmate je de verschillende routes in het level leert kennen en dat zijn er nogal wat. Collision is op het lijf geschreven voor de close quarters soldaten onder ons, aangezien er om bijna elke hoek wel een tegenstander kan verschijnen. Search & Destroy, maar ook Domination zijn erg leuk om op deze map te spelen, omdat het keer op keer een verrassing is waar de actie vandaan komt. Hierdoor worden campers vaak genoeg gestraft doordat ze in hun rug beschoten worden. Wel gaaf is dat, wanneer je in Collision een Field Order weet te behalen, je daarna de controle krijgt over een A-10 Warthog gevechtsvliegtuig die heen en weer vliegt over de map.

Ruins is met zijn Maya tempels de meest exotische locatie. Ook hier kan je gebruik maken van verschillende tunnels of via delen van tempels achterlangs kruisen om je tegenstander op die manier te verrassen. Ruins kenmerkt zich met name door het groene kleurenpalet, waardoor je vijanden die aan het campen zijn niet altijd gelijk in de gaten hebt en dat kan af en toe weer voor enige frustratie zorgen. Dit wordt weer stukken minder naarmate je het level een beetje door krijgt en op die manier weet je wat dan de meest handige routes zijn om te nemen. Net als Behemoth en Collision bevat Ruins veel hoogteverschillen, wat de actie lekker gevarieerd maakt. Spelmodi als Domination, Search & Destroy of Blitz komen daarbij het beste tot hun recht. Leuk is dat wanneer je hier een Field Order weet te behalen, je daarna transformeert tot de dodelijke Predator, beter bekend uit de verschillende Predator films.

Dome keert terug

Dome is zoals al aangegeven de map die in een nieuw jasje terugkeert onder de naam Unearthed. In Unearthed is er nauwelijks sprake van hoogteverschillen en deze map bevat dan ook de meest egale opzet. Bovendien is het qua omvang de kleinste van de vier en daardoor heb je snel door van welke kant de vijanden kunnen komen. In Dome speel je op een verlaten militaire basis en kan je als je goed zoekt de beschikking krijgen over de Venom-X, het wapen waarmee je in Extinction de aliens van je lijf kan schieten. Het leuke van het behalen van een Field Order in Dome is dat je drie van deze aliens kan inzetten om je tegenstanders daarmee op te blazen.

Mayday voegt echt wat toe

Hoewel de maps in de multiplayer allemaal best tof zijn om te spelen, heb je het na verloop van tijd wel een beetje gezien. Wat dat betreft is het een beetje dat ‘been there, done that’ gevoel wat naar boven komt. Net als in Onslaught is het ook nu de Mayday uitbreiding voor Extinction die alle aandacht op weet te eisen. Voorop gesteld dat je wel een liefhebber van deze modus moet zijn, voelt Mayday het meest vernieuwende aan. Je zal onder andere nieuwe soorten aliens tegenover je krijgen en middels een vrij eenvoudig crafting systeem kan je nu ook verschillende items in elkaar zetten, zoals een apparaat waarmee je van Rhino’s een bondgenoot kan maken.

Dit systeem lijkt een beetje op die van de zombie modus uit Black Ops II en dit brengt net weer wat extra diepgang met zich mee. Het is echter het grote zeemonster, de ‘Kraken’, waar je het meest van onder de indruk zult zijn. Aangezien het verhaal zich afspeelt op een groot schip ergens midden op zee krijg je aan het einde van dit hoofdstuk met de Kraken te maken. Het gevoel van David tegen Goliath is wellicht de beste omschrijving van dit moment wanneer je oog in oog komt te staan met dit zeemonster. Mayday is wat mij betreft dan ook dé reden om deze DLC in te huis te halen.

The Ripper is het nieuwe schietijzer

Zowel in de multiplayer als tijdens het spelen van Extinction krijg je ‘gratis’ de beschikking over een nieuw wapen, genaamd The Ripper. Deze SMG (sub-machine) kan je met het tegelijk op L2 en R3 drukken verstellen tot een assault rifle waardoor je een groen vizier krijgt en je firerate tevens verandert. The Ripper is erg soepel te hanteren en werkt met name erg fijn wanneer je de perk gebruikt dat je snel kan herladen. Daarnaast is The Ripper tevens een wapen wat niet veel terugslag heeft en redelijk zuiver schiet. Wat mij betreft een zeer goede toevoeging aan het al bestaande wapenarsenaal.

Conclusie:

Devastation biedt net als Onslaught kleine tot middelgrote maps voor wat betreft de multiplayer. Ze zijn alle vier leuk om te spelen en staan garant voor veel dynamische actiemomenten. Dat de maps daarbij weinig vernieuwend aanvoelen neem je voor lief wanneer je graag online Call of Duty speelt. Ben je daar echter een beetje op uitgekeken, dan kan je, je hart ophalen bij het spelen van de nieuwe uitbreiding voor Extinction. In Mayday krijg je met nieuwe soorten aliens te maken, die samen met het nieuwe crafting systeem voor een frisse ervaring zorgen. Het hoogtepunt komt letterlijk aan het eind wanneer je het gevecht aangaat met de Kraken, dit vormt een prachtig slot van deze uitbreiding en laat je tevens uitkijken naar de volgende. Los van de vier nieuwe maps en het nieuwe wapen The Ripper is Mayday dan ook de reden waarom je Devastation in huis zou moeten halen.