Rondom Naughty Dog was er de afgelopen tijd behoorlijk wat rumoer. Vrij openlijk in de pers kwam naar buiten dat er een aantal belangrijke personen waren vertrokken. Heeft dit voor problemen gezorgd bij de beroemde ontwikkelaar? Niet echt en volgens Sony’s Asia region marketing manager Naito Arata is het zelf heel normaal dat dit zo nu en dan gebeurd.
Arata vergelijkt de situatie met Hollywood, waar het niet meer dan normaal is dat mensen per project verplaatsen. Bij elke film is het team net even wat anders. De steunpilaren zoals een regisseur zal niet snel veranderen, maar dat er bij elke nieuwe productie een andere focuspuller naast de cameraman staat is vrij groot. Zo gaat het eigenlijk ook bij Naughty Dog. Het DNA van de ontwikkelaar zal nooit veranderen, maar met elk project vertrekken en komen er nieuwe mensen. En ja, zo nu en dan vertrekt er ook weleens een kopstuk.
Niet zo vreemd als je bedenkt dat de mensen die verantwoordelijk zijn geweest voor een Uncharted of The Last of Us opeens heel erg in trek zijn. Er worden hogere salarissen betaald en voor je het weet zegt iemand dat hij of zij het wel ergens anders wilt proberen. Arata vergelijkt het zelfs met de structuur van een kleine Japanse fabriek uit de goede oude tijd. Hoewel hij geen idee heeft hoe het daar werkte vroeger…
Lately developers leaving Naughty Dog have made the news often. In this the gaming industry and the movie industry in hollywood are the same. People move with every project, and this kind of movement is a daily occurrence.
After shipping a successful project like The Last of Us, developers will be in high demand and will be offered better salary.
I feel that the great thing about Naughty Dog is that they managed to keep their DNA and produce top quality products for 30 years in an industry where the exchange of top talent is this intense. You could say that all the staff shares the same “height of the hurdle”
It’s also because of the organization is structured like a small Japanese factory in the good old days… (or at least I think so, because I never worked in a small Japanese factory in the good old days, lol)
Wordt alleemaal weer vergroot in de media, het gebeurt indd overal in iedere sector bij de speeldgoedfabrikant tot een bank of bouwbedrijf.
Ik zie het probleem ok niet zo =P
zoieso is dit een dmg control bericht. En ja er kunnen talloze redenen zijn waarom iemand vertrekt. Maar dat maakt ook allemaal niet uit, zolang het bedrijf waar ze uit vertrekken dan niet zoveel kwaliteit verliezen. Waar dan crappy goederen/diensten/games uit kunnen ontstaan….
alle nu zijn wij toch al een beetje op de hoogt gehouden 🙂
Kan me er wel iets bij voorstellen maar ik geloof nooit dat er ineens zoveel mensen weg zijn gegaan alleen voor een beter salaris. Ik hoor bij Rockstar na GTA 5 ook niet het nieuws dat iedereen ineens weg gaat omdat ze een beter salaris hebben gekregen.
Wat een onzin, de beste man zegt dat vertrekken in de game en filmindustrie heel normaal is. Dat is ook zo, maar niet MIDDEN in de ontwikkeling van een project. Amy Hennig is de creative director en Justin Richmond is de gamedirector, die zijn allebei vertrokken voordat de game af is. Dat is hetzelfde als opeens midden in de productie van een film de reggiseur en producent opstapt. Hoe je dit ook wendt of keert, dit is heel bizar. Desondanks word het een fantastische game verwacht ik.
Het levert misschien wel betere games op bij andere ontwikkelaars.
Onzin,vertrekken van sleutelfiguren is niet normaal. Al helemaal niet als ze hebben gewerkt aan topprojecten als uncharted en the last of us.
Oftewel een belanrijker persoon heeft uitgelegd wat iedereen met verstand heeft gezegd. Talent komt en gaat
@Naam…: die van gta maken gwn games voor de fun en salarissen hebben ze nix om voor te vrezen zeker niet als je weet dat je mee aan gta hebt gewerkt of gecreëerd
90% van de mensen vertrekt om meer geld!