Aan het eind van het jaar komt Call of Duty: Advanced Warfare uit. Voor deze shooter worden de nieuwe generatie consoles als hoofdplatform gebruikt bij het ontwikkelen en dit zal waarschijnlijk tot gevolg hebben dat we flinke verbeteringen kunnen verwachten. We weten al dat de gameplay anders gaat zijn door de Exosuits en uit de eerste trailer konden we al opmaken dat de game grafisch waarschijnlijk dik in orde zal zijn. Dit nieuwe Call of Duty-deel zal echter ook flinke veranderingen krijgen wat betreft het geluid, zo blijkt nu.
De audio director van Advanced Warfare is Don Veca en hij werkte eerder aan de Dead Space games. Veca heeft zelf verschillende awards gewonnen voor het geluid in de Dead Space games en met Call of Duty: Advanced Warfare wil hij de lat nog hoger leggen. Veca legt in een interview met Game Informer uit dat vooral het geluid van de wapens erg belangrijk is en dat het echt goed moet zijn in deze game:
“Another really important thing, obviously, for Call of Duty are the weapons. Obviously, that’s the thing we have to bring to [the] next level. ‘We have three years, guys. We need to get it together.’”
Wat veel shooter fans wel weten is dat qua geluid de Battlefield games al jaren net iets voorlopen op de concurrentie. Veca werd hiernaar gevraagd en hij legde uit dat ontwikkelaar Sledgehammer Games altijd naar de concurrentie kijkt en probeert om ook qua geluid bij te blijven.
“It’s absolutely always in the back of [our head]. Matter of fact, one of our biggest things we’ve done, we’ve studied the hell out of movies to understand how they’re really getting that focused mix. But our competition, and probably the one you’re talking about – we have competition in this industry, absolutely, and we’re constantly monitoring everything they do, playing their games, trying to figure out what they’re doing that sounds great, and also saying, ‘Okay, well, that’s not so great. Let’s – don’t do that, and let’s keep doing what we do really well.’ Let’s retain what’s useful, and then suck in as much as we can that’s really cool from not just one competitor, but multiple ones.”
Voor het gehele interview met Don Veca kan je hier terecht. In het interview kan je verschillende voorbeelden horen van hoe de drones en vooral ook de wapens gaan klinken in de game. Call of Duty: Advanced Warfare ligt vanaf 4 november in de winkel voor onder andere de PlayStation 3 en PlayStation 4.
agh man ga toch weg met geluid..
Call of duty zuigt echt zo erg vergeleken met Battlefield.
Battlefield is een prachtig product en dat kan je niet over call of duty zeggen.
Het is jammer dat ik zo negatief over call of duty moet zijn maar het is niet anders.
Vroeger was ik een groots fan van Call of Duty, vooral Call of Duty 1,2,3,4 waren super goed, na call of duty 4 ging het bergafwaarts.
@87.212.190..xxx: MW2 was ook nog wel tof alleen commando en noob tube was minder maar de rest was die wel tof!
COD heeft zijn tijd gehad!
@bliksum: @87.212.190..xxx: RT
Ik wil deze cod wel eens kans geven
Mag toch hopen dat er een verbetering in zit vergeleken met Ghosts. Ben al die onzin in die game meer dan zat… Die I.E.D zijn nog het ergst, die mogen echt wegblijven uit de hele CoD franchise
@Naam…: Ja dat denk ik ook elk jaar en elk jaar verkloten ze het weer 🙂 Maar goed, we zullen zien eind dit jaar
@marty: hou je commentaar voor je
@85.150.18..xxx:?? zou niet weten waarom. Mijn mening en ik zeg niks raars
COD met Ghost naast me neergelegd….wel geprobeerd maar was duidelijk niet wat ik verwacht had…(deze ligt dus stof te happen haha)…
Kwa gamegeluid is battlefield voor mijn gevoel vele malen verder dan COD !!
CoD is KuT