Review: Sparkle 2 – Soms heb je zin om gewoonweg even te puzzelen. Sparkle 2 is daarvoor een ideale optie, ontwikkeld door 10Tons. De bedoeling van de game is om balletjes, de zogenoemde orbs, te laten verdwijnen. Dat gaat echter niet zomaar, orbs moeten qua kleur met elkaar matchen. Een slinger van orbs volgt een pad en eindigt bij een groot zwart gat. Mocht de slinger te lang worden, waardoor meerdere orbs terecht komen in het gat, is het game-over. Met behulp van je launcher kun je orbs met verschillende kleuren de slinger inschieten en bij minimaal drie orbs van dezelfde kleur verdwijnen ze uit de slinger. De slinger wordt dan korter en dat geeft je weer de tijd.

Let the puzzle begin!

De singleplayer is voor een puzzelgame erg leuk in elkaar gezet. Vijf speciale sleutels zijn in het sprookjesachtige land zoekgeraakt en aan jou de taak om deze terug te vinden. Elke keer als je een puzzel hebt volbracht, kom je stapje voor stapje verder in het landschap. Om een puzzel te voltooien moet de ring rondom de launcher gevuld zijn met zogenoemde runes, Maya-achtige letters. Vanaf dat moment zullen er geen nieuwe slingers bij komen en is het een kwestie van het wegspelen van de resterende orbs.

Na elke puzzel vult er een experience balkje en bij een vol balkje krijg je een extra power. Er zijn powers om het lanceren te versnellen, de puzzel makkelijker te maken of om extra power-ups in te zetten. Aan het begin van de singleplayer kun je slechts één power inzetten, tegen het eind maximaal 4. In totaal zijn er 16 verschillende powers die je tijdens het verhaal vrijspeelt. Het word je natuurlijk steeds moeilijker gemaakt, want verderop in de singleplayer zijn er meerdere paden met gaten en zijn er meerdere slingers. Opperste concentratie en strategisch gebruik maken van de power-ups zijn dan noodzakelijk. Naast ruim 90 singleplayer puzzels is er ook nog een Survival modus van 160 levels en een Challenge modus.

Power-ups

In de eerste levels red je het nog zonder power-ups, maar daarna heb je ze echt hard nodig en deze power-ups speel je vrij door orbs uit de slinger te schieten. De power-ups die je krijgt zijn één van de leukere aspecten van de game. Je hebt onder andere de purple flame en deze brandt een deel van de orbs weg. Wel zo handig als de slinger te lang aan het worden is. De frost way bevriest in een rechte lijn de orbs, waardoor deze uit de slinger verdwijnen. De fire spinner schiet rondom de launcher bollen met vuur en dan hebben we nog de Fireflies. Deze veranderen een deel van de orbs in een gelijke kleur. De Color Splash verandert een groot deel van de orb slinger in dezelfde kleur en tenslotte heb je ook nog slowmotion power-up, waardoor de snelheid in de slinger afneemt.

Hoe bestuurt Sparkle 2?

De besturing op de PlayStation 4 werkt over het algemeen prima. Zo kun je met de linker analoge stick de richting bepalen. Met kruisje kun je de orb lanceren en om exact te zien waar de orb terechtkomt blijf je kruisje ingedrukt houden. Er is dan een lijn zichtbaar, waardoor je precies ziet waar de orb zich tussen zal wringen. Het touchpad van de PlayStation 4 is ook te gebruiken. Met behulp van een aanwijzer kun je de richting bepalen en de orb lanceren door op het touchpad te drukken. Dit werkt echter niet erg fijn waardoor ik al snel terugkeerde naar de besturing met de analoge stick.

De PlayStation Vita versie, die je erbij krijgt als Cross-buy, komt het beste uit de verf. De besturing werkt hier zo precies en snel dat terugkeren naar de PS4 versie alleen maar tegen gaat vallen. Je legt je vinger op het touchscreen en wijst in de slinger waar de orb heen moet. Meer komt er niet bij kijken en hierdoor werkt het snel en vlekkeloos bovendien is het ideaal voor onderweg.

Elke dag start je Sparkle 2 wel even op om een aantal puzzels te voltooien, om daarna weer verder te gaan met de echte blockbusters. Sparkle 2 is simpelweg verslavend en voor je het weet zit je er helemaal in. Dankzij de vele levels, uitdagingen en vooral de power-ups heeft de game een grote fun factor. Vooral de PlayStation Vita versie werkt als een tierelier en daarom is Sparkle 2 echt een aanrader om elke dag eventjes tussendoor te spelen.

• Verslavende puzzels
  • Genoeg unlockables vrij te spelen
  • Toffe power-ups