Gespeeld: Destiny – Als je aan Bungie denkt, dan komt Halo snel naar voren. Niet gek, want de studio heeft jaren aan die serie gewerkt, maar komt begin september met Destiny. Het is een grootschalig en zeer ambitieus project waarin je in een open wereld een reis gaat maken door het heelal. Recent konden we aan de slag met de game in twee modi en we konden zo eindelijk de open wereld shooter aan de tand voelen. Deze eerste echte kennismaking was een geslaagde en geeft ons nu al vertrouwen voor de toekomst.

De mensheid sterft uit

Het verhaal van Destiny speelt zich 700 jaar in de toekomst af waarin de mensheid andere planeten is gaan ontdekken en daar kolonies heeft gevestigd. Dit is als het ware een nieuwe gouden eeuw met vrede en technische vooruitgang, maar opeens gaat het mis. De Collapse, zoals het heet, zorgt ervoor dat de mensheid aan het uitsterven is en de enige overlevenden (waarvan het bekend is) worden op Aarde gered door die ene witte bol, genaamd The Traveller. Deze blijft hangen boven Aarde en zorgt ervoor dat de overlevenden, ook wel bekend als de Guardians, over bijzondere krachten beschikken. Dit is in een notendop het verhaal, maar zal zich verder ontvouwen tijdens het spelen.

Naast dat The Traveller de mensheid ternauwernood weet te redden, geeft hij de Guardians ook een AI buddy (Ghost) mee. Deze vertelt (stem door Peter Dinklage) informatie over werelden en het verhaal, maar helpt ook bij het openen van doorgangen en meer. Als je Destiny gaat spelen, kun je vanuit een in-game hub genaamd de Tower (waarin je kunt rondlopen) in aanraking komen met andere spelers, items kopen en meer. Maar in het menu, wat The Director heet, kun je alles wat je kunt doen gemakkelijk en overzichtelijk zien. Hierin kun je onder andere kiezen uit de verhaallijn, maar ook Strike selecteren, wat wij hebben gespeeld. Dit is een coöp modus voor drie spelers.

Fraaie sci-fi stijl komt al snel naar voren

Strike zijn missies gericht op coöp en hierin moet je in golven verschillende vijanden afmaken, die naarmate je verder geraakt, steeds sterker worden. Op het einde moet je een eindbaas verslaan, met als gevolg een berg aan XP enzovoort. We konden zelf aan de slag in een gebied wat Old Russia heet en dit gebied heb je wellicht al voorbij zien komen in eerdere beelden. De fraaie sci-fi stijl van Destiny kwam al snel naar voren, maar waar we erg benieuwd naar waren, was hoe het speelt. We hadden verwacht dat de gameplay wel wat weg zou hebben van Halo, maar dat is niet het geval. De gameplay heeft echt een eigen gezicht tot dusver.

Er waren wel wat accenten die ons aan Halo deden denken, zoals de futuristische wapens en ook het moment waarop je jouw schild kwijtraakt. Dan hoor je het welbekende gepiep uit Halo. Verder heeft het wel een eigen identiteit, wat erg positief is. De wapens voelen stuk voor stuk al prima aan en knallen fijn weg. Wat betreft het arsenaal kun je sniperrifles, shotguns, assault rifles en zwaardere machinegeweren hanteren. De wapens kunnen elk een eigen effect hebben, maar ook kun je speciale kogels vinden voor bijvoorbeeld de shotgun. Dit is al een erg krachtig wapen en handig voor vijanden die je van dichtbij benaderen.

In de Strike modus die we speelden bleven sommigen op afstand, maar er waren ook vijanden bewapend met messen die snel probeerden te flanken om van dichtbij toe te slaan. De AI lijkt al in orde te zijn, want we werden vaak vanop de flanken aangevallen. Toen merkten we ook dat samenspelen op zulke momenten van groot belang is. Terwijl je op vijanden vuurt, vul je een meter op en wanneer deze gevuld is, kun je jouw Super inzetten. De Super is een krachtige aanval (skillmove) en deze aanval is afhankelijk van de klasse die je kiest. Je kunt een ras kiezen en hierbij heb je keuze uit de Humans, de Awoken of de Exo. De klasse bepaalt wat voor Super je hebt, waar vervolgens ook een skilltree aan is verbonden.

De Super kan je leven redden

De Super van de Warlock gooit een krachtige bol die neerslaat op impact en op die manier kun je één of meerdere vijanden opzij blazen en in één klap doden. Naast dat het effectief is, zorgt het voor een mooi effect en het voelt gewoonweg machtig. Daarnaast kan het je leven redden in benarde situaties. Tijdens Strike moet je dus golven aan vijanden verslaan, maar als je in een locatie daarmee hebt afgerekend, is er ook zeker ruimte om op onderzoek uit te gaan en items en schatten te vinden. Exploratie is immers een belangrijk onderdeel van de game. Aan het einde van de speelsessie kwamen we tegenover een eindbaas te staan, maar die was net iets te sterk. Bijgevolg werden we een stukje teruggezet om zo opnieuw te beginnen, maar het terugplaatsen is niet te ver, dus heel erg word je niet gestraft.

Strike lijkt ons al een zeer vermakelijke modus en we wilden eigenlijk alleen maar doorspelen. De gameplay is al solide en een leuk detail is dat je naast dat je jouw Guardian kunt aanpassen qua looks en kleding, ook je eigen ruimteschip naar wil kunt customizen. De opzet van een RPG is hierin duidelijk terug te zien en het lijkt erg diepgaand te worden. Er zullen veel wapens in de wereld te vinden zijn, maar nog meer zaken om je te motiveren. Als Destiny verschijnt, moeten er meerdere Strike missies beschikbaar zijn op verschillende locaties waar je vecht tegen allerlei rassen.

Enter The Crucible

Naast de al erg toffe Strike modus konden we ook aan de slag met de competitieve multiplayer wat in Destiny The Crucible heet. We speelden een modus wat je ook wel Domination kan noemen. Hierin moet je als team zijnde drie zones beheren en zo win je de match. Ook hier voelde de gameplay prima aan en heb je tevens jouw Super beschikbaar die je net als in Strike kan activeren door L1 en R2 gelijktijdig in te drukken. Hiervoor moet je eerst ook de balk onderin vullen door vijanden te raken. De twee maps die we konden proberen voelde al gebalanceerd en uitgedacht aan.

In beide maps heb je meerdere routes naar de zones waardoor elk wapen tot zijn recht moet komen en van wat we hebben gespeeld was dat al voldoende. We vergeten bijna dat je met jouw personages makkelijk hogerop kan raken door te springen. Terwijl je in de lucht bent kun je nog een korte boost gebruiken om nog verder te komen. Dit samen met de verschillende wapens en de Super die kunt doen wordt de gameplay soms hectisch, maar gelijk erg vermakelijk en het geeft snel voldoening. Zeker als je in de lucht je Super inzet en vanaf boven een aantal tegenstanders uitschakelt.

Naast de speciale vaardigheden, de wapens en het springen heb je ook de zwevende motor (we geven het beestje even deze naam), die te vinden is in de maps. Hiermee kun je jezelf snel naar belangrijke punten vervoeren en kun je het leven van andere spelers zuur maken door op ze te schieten. De bediening hiervoor voelt nog wat losjes aan, maar het lijkt ons wel dat dit nog beter gaat werken. De twee matches die we speelden waren spannend en ook hier hadden we het gevoel dat we door wilden gaan. Het voelt als pakket al compleet aan.

Voorlopige conclusie:

Sinds de aankondiging van Destiny ben ik al aan het fantaseren hoe de wereld van de game is. De artwork en gave sci-fi stijl spreken mij persoonlijk tot de verbeelding. Na de hands-on heb ik nog meer vertrouwen in de game gekregen. De wereld zit vol detail en is op audiovisueel vlak al netjes, maar vooral de gameplay maakte een solide indruk. De wapens voelen per stuk al prima en het schoot lekker weg. De Super is tof om te gebruiken en het samen spelen is belangrijk en het werkt. Strike was al een modus die ik graag door wilde spelen en de competitieve multiplayer had ook al een licht verslavende uitwerking. Het was maar een korte sessie en het is afwachten hoe de totale ervaring zal zijn, zoals bijvoorbeeld het reizen van planeet naar planeet en de schaal daarvan, maar… De eerste indruk is alvast goed en het heeft erg veel potentieel.