In actie gezien: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain – Metal Gear Solid V: Ground Zeroes bevatte slechts één level, maar het gaf je wel een goed idee wat je kunt verwachten van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Deze game gaat namelijk behoorlijk anders zijn dan de voorgaande delen en op de E3 zagen we een half uur durende presentatie achter gesloten deuren die ons naar meer deed snakken. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain is een topper in wording, man wat was het genieten!

Filmische ervaring op de best mogelijke manier

Kojima is altijd al vooruitstrevend geweest en onder andere voor deze nieuwe Metal Gear Solid is de Fox Engine ontwikkeld. Deze stelt Kojima Productions in staat om een grafisch sterke game af te leveren waarbij de ervaring an sich al uitstekend zal moeten zijn alsook de emotionele beleving die het met zich meebrengt middels de verhaallijn en de uitdrukkingen van de personages. Eén ding staat vast en dat is dat hetgeen zich tussen de proloog en The Phantom Pain afspeelt een emotionele achtbaan is.

We zien aan het begin van de demo een Snake met een kunst arm en waar hij normaal gesproken nog wel wat te zeggen heeft is hij doodstil. Zo stil dat hetgeen je hoort enkel je metgezel is die je naar de locatie van de missie begeleidt. De missie is gesitueerd in het midden van een woestijn waar je iemand moet zien te lokaliseren en bevrijden. De indruk ontstond dat hetgeen we te zien kregen deel uitmaakt van de openingsmissie van de game, aangezien dit de eerste missie is voor Snake na negen jaar.

Qua verhaal werden er verder geen details vrijgegeven, maar iedereen die een beetje thuis is in de franchise weet dat dat wel goed zal zitten. Kojima zal er wat dat betreft weer een ongekende ervaring van gaan maken en je in dat opzicht een weergaloos avontuur gaan voorschotelen. Hierbij streeft men ook naar de beste beleving die mogelijk is. Zo zal de game een resolutie van 1080p kennen en op 60 frames per seconde draaien. Alle cut-scènes zijn met de in-game engine gemaakt en gaan naadloos over in gameplay, waardoor je meer in het geheel gezogen wordt en tijdens de presentatie zag dat er alvast goed uit.

Grote open wereld

‘De wereld in The Phantom Pain is 200 keer groter dan Ground Zeroes’, hetgeen we te zien kregen sluit wel aan op deze uitspraak. De woestijn waar Snake moest wezen was enorm en zo was hij ook wel even onderweg naar het beoogde doel, een klein dorpje. Toch is het nog even afwachten in welke context we de 200 keer grotere wereld terug gaan zien, want het is ons nog niet helemaal duidelijk of de game je gaandeweg door missies in grote omgevingen heenleidt of dat alles zich in één grote wereld afspeelt.

De wereld biedt in ieder geval voldoende mogelijkheden voor de gameplay, want naast dat je recht op je doel af kunt gaan kun je ook tig andere zaken gaan ontdekken die de wereld je te bieden heeft. Hieronder valt zoal het verzamelen van diamanten en meer. Hoe breed dit uiteindelijk zal gaan is nog even afwachten, maar Kojima zal de speelduur ongetwijfeld behoorlijk weten uit te breiden met dergelijke zijmissies en overige objectives. Je bent tijdens het spelen overigens ook volledig vrij in hoe je de benadering kiest en op welk moment van de dag.

Humor

Normaal gesproken is Metal Gear Solid een serieuze aangelegenheid en dat is in The Phantom Pain niet anders, maar toch weet Kojima humor op een niet al te onzinnige manier in het geheel te verwerken. Een goed voorbeeld is dat Snake altijd rookte, maar in The Phantom Pain is de sigaret ingewisseld voor een e-sigaar. Door te gaan roken kun je vooruit in de tijd gaan, dus als je een missie in daglicht start, maar dit liever ’s nachts wilt doen, dan kun je dat regelen. Even een e-sigaar opstek… euh, aanzetten en je ziet de tijd vooruit spoelen.

Meer van die humor zagen we verderop in de presentatie terug. Eén van de nieuwe zaken in The Phantom Pain is de mogelijkheid om verdoofde vijanden of andere objecten naar de ‘motherbase’ te sturen. Hiervoor heeft Snake een handige set ballonnen bij zich. Door een verdoofde vijand of object aan een ballon te hangen worden ze de lucht in geschoten en terug naar de motherbase gebracht. Op die manier kun je bijvoorbeeld een eigen privé leger op gaan bouwen dat in latere missies weer handig van pas kan komen. Maar waar dat eigenlijk een serieuze zaak is, kun je bijvoorbeeld ook dieren naar de motherbase sturen. Zo stuurde Snake ook een schaap naar de motherbase, welke we later in de presentatie in de motherbase zagen rondlopen.

Het is de subtiele humor waarvan je je eigenlijk afvraagt of het in een Metal Gear Solid thuishoort, maar na wat wikken en wegen is het net niet een geval van over het randje waardoor het een kenmerkende en bij vlagen een leuke ervaring lijkt te worden. Leuk in die zin van dat het vleugje humor tussen de serieuze ervaring door niet misplaatst is. Op zich ook een kunst om een dergelijke balans te realiseren, niet? Goed, nu weer even naar de wat serieuze zaken – de gameplay en de motherbase.

Stealth is van fundamenteel belang

Stealth heeft in Metal Gear Solid altijd centraal gestaan en dat is in The Phantom Pain niet veel anders. Een groot verschil is nu wel (net zoals in Ground Zeroes) dat je per missie je eigen benadering kunt kiezen. En met een grote open wereld in The Phantom Pain kun je doen en laten wat je wilt om het doel te bereiken. Je kunt eventueel met een jeep de vijandelijke basis inrijden, iedereen overhoop schieten en zo je opdracht vervullen. Efficiënter is om het met stealth aan te pakken en hier krijg je uiteraard weer de nodige hulpmiddelen voor.

Zo is Snake van zichzelf al een uitstekende sluiper en ook zijn paard kan handig zijn. Snake kan op het paard bijvoorbeeld aan de zijkant gaan hangen waardoor de vijand het paard als een wild paard aanziet. Vervolgens kan Snake de vijand zeer dicht naderen om er op het laatste moment vanaf te springen en de vijand te verrassen. Snake heeft daarnaast ook de mogelijkheid om items te laten craften in de motherbase en deze te laten droppen (eventueel bovenop vijanden om ze uit te schakelen), zodat zijn gevecht vergemakkelijkt wordt. Zo kregen we tijdens de demo de welbekende kartonnen doos te zien.

Vanzelfsprekend is hier ook vooruitgang mee geboekt en het resultaat was een doos met nog meer functionaliteiten. Los van het feit dat een wandelende doos er nog altijd grappig uitziet kan Snake nu ook naar boven poppen om zo vijanden snel uit te schakelen om vervolgens weer in de doos te duiken en verder te sluipen. Ook is het nu mogelijk om voor uit de doos een snoekduik te nemen zodat je snel kan ontsnappen zodra de doos gespot wordt door een vijand. Deze optie stelt je tevens in staat om gelijk ook de vijand die de doos heeft opgemerkt te flanken.

De omschreven voorbeelden zijn slechts een fractie van wat de gameplay inhoudt, maar stealth staat absoluut centraal in Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Maar Kojima schuwt een harde aanpak niet, want als het een keertje in het honderd loopt kun je er op losknallen en daar krijg je met de motherbase nu nog de nodige extra’s bij ook. Zo zagen we een missie tegen het einde foutlopen waardoor Snake begon te schieten met zijn automatische geweer. Maar hier komen veel vijanden op af, dus Snake pakte snel een jeep om de locatie te ontvluchten, maar niet voordat hij een airstrike via de iDroid inriep. Een airstrike is allesbehalve stealth, maar het geeft wel een andere dimensie aan de gameplay.

De aanpak van je missies varieert dus en door de keuze om op ieder moment van de dag te spelen kun je de ervaring voor jezelf semi-customizen. Daarbij is er nog een extra factor die parten kan spelen en dat is dat het weer roet in het eten kan gooien. Het weersysteem is volledig dynamisch en het kan op ieder moment plots gaan regenen of er komt bijvoorbeeld een zandstorm opzetten. Allerlei zaken die elke speler in potentie een andere ervaring kan bezorgen en dat klinkt in ieder geval op papier al interessant. De fractie die we hiervan te zien kregen zag er goed uit en Kojima kennende zal hij er ongetwijfeld iets goeds van maken.

De thuisbasis van Snake

We hebben de naam ‘motherbase’ al een aantal keer laten vallen eerder deze preview en dat is niet voor niets. Dit element is een belangrijke pilaar van de gameplay, want het geldt als de thuisbasis voor Snake. Aanvankelijk is de motherbase een klein (boor)platform op zee, maar naarmate je verder komt kun je dit geheel volledig customizen. Hoe we dat precies moeten opvatten is nog even afwachten, maar we zagen al wel nieuwe platformen rondom het basis platform en je kunt dus sowieso de oppervlakte van de thuisbasis gaan uitbreiden.

Deze thuisbasis functioneert als uitgangspunt voor de missies vanwaar je start evenals een soort van opslag van objecten, dieren en soldaten die je gaandeweg de missies naar de motherbase stuurt. Tussen de missies door zul je geregeld op de motherbase gedropt worden en hier krijg je de mogelijkheid om met de verzamelde objecten en meer je motherbase uit te breiden evenals het creëren van handige voorwerpen en meer die je in latere missies kunnen helpen. Een goed voorbeeld was een afweergeschut dat tijdens een missie gepikt werd, welke nu op het platform als een afweergeschut voor eigen belang werd gebruikt.

Wel nodig ook, want het mag dan als een thuisbasis functioneren, het is geen garantie dat het daar altijd veilig is. Ook de motherbase kan worden aangevallen door vijanden, maar toen dat gebeurde tijdens de presentatie was de demo ten einde dus het hoe en wat moeten we nog even afwachten. Hoe breed het gaat qua mogelijkheden in de motherbase is ook nog even afwachten, maar gezien de grote rol in de game zal dat ongetwijfeld erg uitgebreid zijn. Het creëren van nieuwe objecten en zaken voor latere missies is in ieder geval een mogelijkheid evenals de optie om te sparren met andere soldaten om zo je skills te verbeteren.

Voorlopige conclusie:

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain kregen we een half uur te zien en in elk opzicht belooft dit een fantastische Metal Gear ervaring te worden. De gameplay lijkt enorm veel op dat van Ground Zeroes dus het zal (logischerwijs) vertrouwd aanvoelen. Tegelijk kregen we ook een enorme hoeveelheid aan nieuwe features te zien waardoor de veronderstelling dat The Phantom Pain vele malen groter is dan Ground Zeroes meer dan op zijn plaats is. Deze grootte slaat niet alleen op de omvang van de wereld, maar ook op de mogelijkheden van Snake. Deze zijn uitgebreider en gevarieerder dan ooit en terwijl de game zoveel vernieuwing kent en eigenlijk in de kern totaal anders is, weet het toch die klassieke Metal Gear Solid vibe te waarborgen en dat is eigenlijk genoeg om nu al te kunnen stellen dat Metal Gear Solid V: The Phantom Pain een titel is die je absoluut in de gaten moet houden.