In actie gezien: Tom Clancy’s: The Division – The Division werd vorig jaar op de E3 groots aangekondigd en uiteraard was deze game ook dit jaar weer aanwezig. Wederom kregen we achter gesloten deuren een presentatie, maar dan met nog meer informatie. Dat The Division een andere game dan andere shooters is, dat konden we vorig jaar al vaststellen. Nu hebben we vast kunnen stellen dat dit ambitieuze project zeer interessant is en zomaar eens een topper kan gaan worden.

Het virus

Voor iedereen die nog niet helemaal bekend is met The Division hier een korte omschrijving van de situatie waarin de game zich afspeelt. Op ‘Black Friday’, de dag waarop heel Amerika cadeaus gaat inkopen voor de feestdagen breekt er een dodelijk virus uit. Juist omdat er op dat moment zoveel mensen op de been zijn grijpt het virus razendsnel om zich heen en nog geen dag later ligt de stad New York op zijn gat. De eeuwig drukke metropool komt plotsklaps tot stilstand en dan is het natuurlijk een kwestie van tijd alvorens de boel escaleert.

In The Division draait het om een speciale divisie van mensen die erop getraind zijn om bij dergelijke situaties de helpende hand te bieden. Doordat de situatie zo snel is geëscaleerd zijn er verschillende partijen in de stad die allemaal zo hun eigen redenen hebben om daar hun ding te doen. Zo ga jij als speciale eenheid New York in om orde op zaken te stellen in de chaos en om uit te zoeken wat de oorsprong van het virus is. Gaandeweg krijg je natuurlijk tegenstand door verschillende partijen die zich ook uitleven dan wel profiteren van de situatie.

Interessant spelconcept

Als je het verhaal zo hoort zou het zomaar in een actie thriller film thuis kunnen horen of je kan als supersoldaat dit in je eentje gaan oplossen in een game. In The Division is hier geen sprake van, want de game is namelijk opgebouwd als een online shooter waarbij samenwerken met andere spelers centraal staat. Dit beperkt zich niet alleen tot twee consoles en twee spelers, nee, het gaat verder dan dat. Zo kan je als grondsoldaat bijvoorbeeld de belangrijkste acties verrichten met daarbij ondersteuning van een drone krijgen. Deze drone kan met een tablet bestuurd worden en dat maakt de gameplay sowieso veel meer interactief met fysieke objecten.

Nu hebben we een extra apparaat ter ondersteuning van de gameplay al vaker gezien, we noemen het immers niet voor niets second-screen, maar The Division lijkt dit veel breder te trekken. Zo kregen we een missie te zien waarbij de grondsoldaat aan de slag ging met het schoonvegen van de straten. Hierbij kwam het voornamelijk op third person shooteractie neer, maar om het je te vergemakkelijken werd de drone ingeschakeld, waarbij de speler van de drone de vijanden aan het aanwijzen was, zodat jij ze via je interface te zien krijgt. Ook kan de speler achter de drone je nieuwe ammo geven, raketten afvuren en meer.

Toch lijkt de speler die dan de drone bestuurd een semi-ondergeschikte rol te hebben, want als in-game speler zul je in veel gevallen doorslaggevend zijn in de actie. Desalniettemin werd alles realtime gedemonstreerd en het lijkt uitstekend te werken. Het bevordert bovendien de teamplay, iets wat The Division in deze context weet te onderscheiden van andere third person shooters. Teamplay is juist van groot belang, want een paar kogels incasseren is voldoende voor een enkeltje hiernamaals en de situatie is keer op keer anders. Dit komt natuurlijk door de uitgestrektheid van New York dat de ontwikkelaar de vrijheid geeft om diverse situaties te creëren.

Verschillende gebieden

New York is in werkelijkheid een enorme stad en ook in The Division hoef je je geen zorgen te maken over de schaal. De game is enigszins geavanceerd ten opzichte van de realiteit, want als je de map naar voren wilt halen wordt deze niet op klassieke beeldvullende (statische) wijze aan je gepresenteerd. Nee, de map spreid zich voor je op de grond uit en naarmate je verder komt zal de map met details gevuld worden zodat je weet waar wat aan de gang is. Bovendien zijn de verschillende partijen die voor ongewilde situaties zorgen overal aanwezig en dat in varianten wat het des te afwisselender maakt.

Om er nog een schepje bovenop te doen is ook de besmetting van New York nog variërend. In het ene gebied is het virus sterker dan in het andere en mocht je een zwaar getroffen gebied aantreffen, dan dien je een gasmasker op te doen. Sowieso is het op de straten gevaarlijk, er loert immers altijd wel een vijand op je en om die te ontwijken kun je gebruikmaken van het metrostelsel. Hier kregen we nog een ander interessant aspect te zien, de zogenaamde ‘echo’. Deze kun je activeren om zo flashbacks te zien van de situatie die op bepaalde plekken aan de orde was toen het virus uitbrak, maar wat de verdere rol van de echo’s is, dat is nog wat onduidelijk.

Upgraden op niet-traditionele wijze

Ontwikkeling en vrijheid zijn twee belangrijke aspecten van de gameplay. Zo kun je elke situatie op je eigen manier benaderen en het kan voorkomen dat je een andere groep The Division soldaten tegenkomt. De game speelt zich immers online af. Wat voor een effect dat zal hebben op de gameplay is nu nog afwachten, maar het is wel een fractie van de vrijheid die je krijgt – wat het bovendien realistischer maakt. Vrijheid vertaalt zich ook naar situaties waarbij je het vuur opent op vijanden. Je kunt ieder gevecht op een eigen manier aanpakken en hier komen automatisch individuele ontwikkelingen bij kijken en dat in de zin van je eigen soldaat optimaliseren.

De game kent een brede waaier aan mogelijkheden, maar wat centraal staat is dat je juist geen keuze krijgt uit een klasse, maar dat je die zelf creëert. Tijdens het spelen zal je een eigen stijl gaan ontwikkelen en de game past zich hier organisch op aan. Dat betekent ook dat elke speler die je online aantreft zo zijn eigen specialiteiten heeft en met een brede opzet aan verbeterpunten voor iedere individu krijg je een enorme hoeveelheid aan verschillende type spelers. Iets wat meer aansluit op de persoonlijkheid van de speler in kwestie en dat vertaalt zich vervolgens weer naar continu andere situaties in de game- en teamplay.

Wel is het van belang dat je je uitrusting afstemt op de manier zoals jij de game wilt spelen. Hiervoor krijg je de mogelijkheid om tijdens je tocht door de stad items van gedode vijanden op te pikken en daarmee een eigen arsenaal te creëren. Ook is het belangrijk dat er een goede verdeling aan mogelijkheden in het team is, zodat het wel enigszins efficiënt gaat werken in teamverband. Allemaal zaken die van belang zijn, maar die toch gedeeltelijk op basis van je spelen worden ingevuld en hoe dat in de praktijk straks gaat werken is nog even afwachten. Dat het interessant klinkt staat als een paal boven water. Tijdens de demonstratie kregen we hier fragmenten van te zien en dat zag er in ieder geval erg goed uit, maar goed… een demonstratie zegt niet alles natuurlijk.

Voorlopige conclusie:

Hetzelfde kan ook gezegd worden over de visuele kwaliteit van de game. Net zoals vorig jaar was The Division ook dit jaar weer één van de mooiste games die we hebben gezien. Grafisch is het waanzinnig en het oog voor detail is bizar. Maar we kennen allemaal de kritieken die Watch_Dogs heeft gehad wat betreft het visuele aspect en de grafische kwaliteit van The Division nemen we dus even met een korrel zout. De rest absoluut niet, want The Division is ergens een beetje een vertrouwde third person shooter, maar het weet op verschillende fronten een hoop interessante (nieuwe) dingen te doen. Toch is veel van de game nog in nevelen gehuld dus het valt moeilijk te zeggen welke kant het uiteindelijk op zal gaan, maar over één ding kunnen we helder zijn; The Division moet je in de gaten houden.