Gespeeld: The Order: 1886 – Ready at Dawn kennen we vooral van verschillende PlayStation Portable games en dus was de verrassing vorig jaar tijdens de Sony persconferentie des te groter dat ze met een PlayStation 4 titel bezig waren. The Order: 1886 werd getoond met een prachtige trailer waar iedereen van onder de indruk was. Nu, een jaar verder, kregen we eindelijk de kans om met deze zeer interessante shooter aan de slag te kunnen en dat beviel ons goed – heel erg goed.

Klassieke setting, futuristische gameplay

The Order:1886 is niet de gebruikelijke dertien in een dozijn shooter. Dat zit hem voornamelijk in de setting, de aankleding en de futuristische wapens. De game speelt zich twee eeuwen geleden af in een Victoriaans Londen en dat is er goed aan af te lezen. Houten huizen, chaotisch stadsstructuur en natuurlijk de klederdracht van de personages. Qua uitstraling ademt de game de juiste sfeer en je waant je ook in het verleden, maar wat interessant is zijn de wapens.

Veel hebben we nog niet gezien van de gameplay, aangezien de E3 demo zeer kort was, maar wat al snel duidelijk werd (wat ook al in trailers te zien was) is dat de wapens uniek zijn. De wapens zijn futuristisch voor de setting en dat maakt het eigenlijk een bijzonder geheel. Het voornaamste wapen dat gebruikt werd in de demo is een soort machinegeweer dat in combinatie met een flare voor een vuurzee zorgt. Door dat op vijanden los te laten kun je ze effectief en snel uitschakelen.

In slowmo

De wapens hebben tevens een secundaire functie, zo was er een ketel die gaandeweg in een gebouw het pad blokkeerde en om daar doorheen te komen was het magazijn van de machinegeweer effectief. Door deze bovenop de ketel te leggen en te ontsteken brandde door de enorme hitte de ketel in een paar tellen weg. En direct weer door met de actie. Deze actie wordt nog aangevuld naast het ‘traditionele knalwerk’ met een slow-motion modus, waarin de gehele wereld zeer traag vooruit beweegt, zodat jij effectief met je pistool de vijanden overhoop kan knallen.

De vijanden zijn best wel in forse hoeveelheden aanwezig, althans in de demo die we speelden. Ondanks dat ze veel tegenstand boden waren ze vrij snel uit te schakelen dus het is even de vraag of jij nu zo sterk bent of dat het is teruggeschaald voor de E3 demo. Hoe de game verder in elkaar zal steken qua gameplay en variatie is ook nog even aanzien, want hetgeen we speelde richtte zich vooral op de shootouts. In dat opzicht was het wat karig, maar die korte tijd dat we speelden voelde het fantastisch aan. En dat allemaal dankzij de relatief trage, maar wel fijne gameplay en de visuele kwaliteit.

Naadloos

Wat ook een interessant gegeven is, is dat de gameplay naadloos aansluit op de tussenfilmpjes. Niets is dus CGI en ook nergens tref je een onderbreking aan. Iets wat de ervaring des te meer ten goede komt, aangezien je in één flow aan het spelen bent en tegelijkertijd het verhaal volgt. Hoe het verhaal precies in elkaar steekt is nog een beetje afwachten, maar qua gameplay is het iets wat nieuw is qua shootouts en wapens, maar tegelijk vertrouwd en herkenbaar aanvoelde.

Voorlopige conclusie:

The Order: 1886 heeft ondanks dat we zeer kort hebben kunnen spelen wel een sterke indruk achtergelaten. De game ademt sfeer en ook de naadloze overgang van tussenfilmpjes naar gameplay is erg fijn. Sowieso is de setting erg interessant en ook het gegeven van futuristische wapens met daarbij speciale middeltjes (een drankje waar je wonden gelijk door healen) maakt dat ik razend benieuwd ben naar wat de game ons nog meer gaat bieden. De eerste indruk is in ieder geval positief en ik kan niet wachten om meer te spelen.