Gespeeld: Driveclub – Driveclub kent een lange voorgeschiedenis. De exclusieve racer voor de PlayStation 4 zou oorspronkelijk een launchtitel zijn, maar zover kwam het uiteindelijk niet. Daarna ontstond er een lange periode van onzekerheid die bol stond van de speculatie over wanneer de game eindelijk zou gaan verschijnen. Op die vraag hebben we nu gelukkig een antwoord, aangezien Driveclub op 7 oktober later dit jaar in de winkels zal liggen. In de tussentijd zijn we natuurlijk benieuwd hoe de racer er op dit moment voor staat. Daar kunnen we je nu wat meer over vertellen, aangezien we tijdens de afgelopen E3 zelf de voeten op het gaspedaal mochten zetten.
Grafisch zeer gelikt
Voor de verandering beginnen we eens bij de grafische presentatie van de game. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; Driveclub ziet er nu al fantastisch uit. We reden een aantal rondjes over een besneeuwde track ergens hoog tussen de Noorse bergen en de voorbij zoevende omgeving zag er werkelijk fantastisch uit. Hoe het licht van de ondergaande zon over de verschillende bergtoppen valt of hoe datzelfde licht weerkaatst op je motorkap en in de verschillende plassen die verspreid over het parcours liggen, het zijn deze details die het tot een grafisch indrukwekkend geheel maken. Of deze grafische pracht te wijten is de langere tijd die Evolution Studio gekregen heeft om de game te ontwikkelen laten we in het midden, wij zijn er in ieder geval blij mee hoe Driveclub zich op dit punt weet presenteren.
De besturing voelt wel heel soepel aan
Het grafische gedeelte is leuk, maar uiteraard waren we ook benieuwd hoe de wagens zich lieten besturen. Op zich is de besturing vrij soepel te noemen al lijkt er nog wel wat fine-tuning nodig te zijn. Meermaals gleden we van de weg terwijl we toch echt niet op volle vaart door de bochten scheurden. Stonden we dan weer stevig op de handrem, dan lukte het ons vaak wel om de bochten al dan niet driftend door te komen. Qua speelstijl voelde Driveclub nu iets meer aan als een arcade racer dan als een op en top simulatie-racer.
De focus op het sociale aspect
Al zo’n beetje sinds het begin dat Driveclub in de spotlights kwam te staan, werd er geroepen dat de game zich focust op het sociale aspect en dat je echt als een team aan het racen bent. Tijdens onze speelsessie vertaalde zich dat bijvoorbeeld naar de verschillende challenges die we tijdens iedere race kregen voorgeschoteld. Die challenges volgen elkaar in een rap tempo op. Zo heb je de ene keer een challenge waarbij je binnen een bepaald stuk van het parcours sneller moet zijn dan je opponent en in een andere challenge moet je bijvoorbeeld beter zien te driften tijdens de bochten. Binnen zo’n challenge rijd je niet per se tegen iemand uit dezelfde race, al zal de game je tegenstander ook niet gelijk random uitkiezen.
De ontwikkelaar vertelde ons namelijk dat de game eerst tegenstanders probeert te vinden uit je vriendenlijst. Zijn die niet aanwezig dan zoekt de game naar tegenstanders van ongeveer hetzelfde skill-level. Leuk detail daarbij is dat wanneer Driveclub daadwerkelijk uitkomt je de mogelijkheid krijgt om zelf challenges te maken en om die vervolgens weer met andere online te delen. Door de challenges die je tijdens het racen voorgeschoteld krijgt goed te volbrengen scoor je punten en zo kan je ook van waarde zijn voor je team ondanks dat je niet vooraan rijdt. Hiernaast kun je echter ook strafpunten krijgen en die krijg je al vrij snel, zo bleek wel. Bots je onfortuinlijk op een tegenstander of schiet je ruim uit de bocht, dan heb je al strafpunten te pakken
Voorlopige conclusie:
Het spelen van Driveclub tijdens de afgelopen E3 is ons zeker niet slecht bevallen, een puntje ter fine-tuning ligt nog bij de besturing van de wagens die zich eigenlijk iets te soepel lieten besturen. Grafisch weet Driveclub nu al hoge ogen te gooien en positief is verder het sociale aspect waar in Driveclub flink de nadruk op wordt gelegd. De game weet je echt, ook als je minder goed bent, het gevoel te geven dat je meetelt en dat je belangrijk voor je team kan zijn. In het verlengde daarvan zijn we nog wel benieuwd hoe dat sociale aspect zich verder zal uiten in andere modi die de game zal bevatten. Daarnaast was onze speelsessie te beperkt om nu al te kunnen zeggen of dit echt een topper gaat worden. Evolution Studios heeft zeker nog het een en ander achter de hand gehouden waarvan we in de komende periode, Gamescom bijvoorbeeld, ongetwijfeld meer gaan zien.
Klinkt goed, vind het mooi dat het ook toegankelijk is voor iedereen, ik wil graag tegen een zo groot mogelijke groep kunnen spelen 😉
Verder hoorde ik in een interview dat je de auto’s ook niet kunt tunen, voor de autofreaks misschien minder maar persoonlijk vind ik dat een betere keuze dan dat je tegen onmogelijke tegenstanders komt te staan.
Ga ’t zeker zelf proberen op Gamescom!
Is het ook mogelijk om je auto te upgraden met bv een betere motor
Edit: Sorry lees het hierboven al
Sommige verwachten dat dit ook wel een competitive race game wordt.
Dat zou ik wel leuk vinden. Kijk er erg naar uit in ieder geval!
Krijgt deze game ook split-screen? Ik vind het bij een race spel belangrijk dat het met twee mensen te spelen is op hetzelfde console. Net als bij spellen als fifa vind ik een racegame echt iets om met vrienden op 1 console te spelen.
“Qua speelstijl voelde Driveclub nu iets meer aan als een arcade racer dan als een op en top simulatie-racer.”
uhmm er is nooit gezegt dat het of een simulatie of een arcade racer zou worden.
Eerder er tussen in.
Dan hoef je die op en top simulatie ook niet te gaan verwachten natuurlijk
kijk er zo naar uit 🙂
@7th-son: Volgens mij heb je gelijk ze zeiden het al dat ze er tussen gingen zitten dacht ik.
@7th-son: Ze zeggen toch ook nergens dat ze op en top simulatie verwachtten?
@217.120.149.xxx: hangt er van af hoe je de zin leest om eerlijk te zijn.
ik las de zin net nog eens, en toen kwam het voor mij anders over als dat ik het de eerste keer las
Ziet er veelbelovend uit. Ben benieuwd hoe de besturing aanvoelt.
Vind wel prettig dat ze het tunen van je auto eruit laten.
90% heeft er geen verstand van of gebruikt het niet.
Ik hoop wel dat je ook gewone races kunt houden en niet elk potje dood gegooid wordt met opdrachten waardoor de hele rijervaring op een laag pitje komt te staan.
En ja groepen vormen en echt naar de top stijgen met je team is voor mij belangrijk.