Gespeeld: Battlefield: Hardline – Sinds jaar en dag is de Battlefield een franchise dat draait om oorlog, zoals de titel ook aangeeft, maar de nieuwste telg in de franchise gooit het roer om. In Battlefield: Hardline gaan we politie versus tuig spelen en vlak na de E3 persconferentie van EA kregen we de kans om er een klein half uur op los te knallen.

Compacte snelle actie

Battlefield: Hardline is anders dan de voorgaande delen en dat komt vanwege twee zaken. De gehele insteek draait deze keer om politie en tuig en niet om grote legers die elkaar de kop willen inslaan om een stukje land of een ander futuristisch oorlogscenario. Dat is misschien niet echt iets wat direct bij de naam Battlefield past, maar qua game is het wel een titel om in de gaten te houden. De game kent namelijk nog steeds die bekende Battlefield vibe, gameplay, audio en uitstraling, maar de gameplay in de kern wijkt toch wat af.

Het voelde tijdens het spelen als een behoorlijke up-tempo Battlefield aan doordat de gameplay wat meer geconcentreerd is op drie specifieke punten (politie kluis, tuig kluis en centrale geldbron). Vanzelfsprekend zal dat in de uiteindelijke game aardig variëren omwille van het feit dat de game meerdere modi kent. In de modus die we konden spelen was het zaak om geld op te pikken en naar de eigen basis te brengen. Zowel de politie als de boeven moeten dit doen, maar waar het voor de boeven zaak is om het vooral voor eigen gewin te doen is dat bij de politie andersom, want het is immers bewijs.

Geld stelen

Ieder team ging voor de ‘money pile’ om daar geld te scoren, maar naarmate de match vorderde ontstond er meer variatie in concentratie punten, want om te winnen is het zaak om domweg zoveel mogelijk geld te scoren. Dat kun je bij het centrale punt op de map doen, maar de tegenstander dwarszitten kan ook door juist uit hun eigen kluis geld te stelen, maar daar is de verdediging dan weer wat beter.

Je kunt hierbij met de benenwagen van hot naar her rennen, maar ondanks dat de totale oppervlakte van de map waarin we speelde relatief klein was, waren er voldoende mogelijkheden qua voertuigen. Zo kun je auto’s, pantservoertuigen, helikopters en motoren gebruiken. Als je het ziet staan, dan spring je er op of in en gaan met die banaan. Binnen een paar tellen ben je in het epicentrum van de actie en kun je er weer op los knallen.

Bijgevolg ontstaat er een continue chaos, zeker als de tegenstander voertuigen van de ander gaat gebruiken, kapot schiet en meer. Met een leuk aantal spelers die toch voor het teambelang geld stelen, maar wel hun eigen plan trekken ontstaat er dus een enorme wirwar aan shootouts. Maar voor zover we konden zien en ervaren werkte dat in deze modus en deze context tot dusver prima.

Lekker tempo

De modus die we speelden draaide puur om geld scoren wat tevens individueel geld oplevert, maar ook het afschieten van vijanden is goed voor je eigen progressie. Door goed te scoren qua punten en geld spaar je een persoonlijk bedrag op wat je vervolgens kan spenderen aan nieuwe wapens, upgrades en meer. Vervolgens kun je met beter materiaal de strijd aan gaan. Dit alles ging relatief snel en ook tijdens het spelen merkten we dat de actie op een behoorlijk hoog tempo lag. Zeker indoor voelde het zo nu en dan een beetje aan als de compacte actie die overeenkomt met de Close Quarters content die is verschenen voor Battlefield 3.

Echter heb je in Battlefield: Hardline wel iets meer gevoel van vrijheid door de open straten en is het niet constant gang in gang uit. De manier waarop de game zich laat besturen, de afwisseling in voertuigen en continu wisselende situaties maken het tot een aangename ervaring. Daarbij moeten we niet vergeten dat de levels ook enige vorm van destructie kennen en zowel horizontaal als verticaal speelbaar zijn zodat er een goede diversiteit in de shootouts en actie ontstaat.

Voorlopige conclusie:

Twintig minuten Battlefield: Hardline spelen is misschien wat kort om echt een goed beeld te schetsen van wat we van de shooter kunnen verwachten, maar wat in ieder geval wel duidelijk is, is dat het een vermakelijke shooter gaat worden. De twintig minuten die we hebben gespeeld voelde als Battlefield aan, maar in een nieuw en fris jasje. Eentje waar je misschien wat sceptisch over kan zijn, maar hou dit in de gaten want de hands-on smaakte naar meer. Dit kan zomaar eens een toffe shooter en een geslaagde spin-off worden.