Gespeeld: Far Cry 4 – Na het ietwat tegenvallende Far Cry 2 kwam Ubisoft gelukkig met het betere Far Cry 3. Hierin waanden we onszelf als Jason Brody, met wie we een tropisch, actievol en bij vlagen een bizar avontuur beleefden. In november trekken we in Far Cry 4 de bergen in, wat een compleet nieuwe setting is voor de serie. Op de E3 konden we aan de slag met de shooter en ondervonden we zoal de juiste en positieve signalen.

Ajay gaat terug naar huis

In Far Cry 4 ben je Ajay Ghale die naar zijn thuisland Kyrat gaat in de Himalaya´s waar de grote baas en hoofdvijand Paga Min de dienst uit maakt. Eerst lijkt alles koek en ei, maar al snel gaat het onderling tussen de bevolking en de machthebbers mis. Jij zit hier als speler tussenin en dan begint het avontuur. Door de nieuwe setting met het gebergte is alles, zoals het lijkt, minder vlak en komt het over alsof je minder makkelijk jezelf kunt verplaatsen. We merkten echter dat dit niet het geval is, want zo kan Ajay Ghale aardig klimmen en daarnaast ook van de ene rotswand naar de ander zwaaien doormiddel van een touw.

De basis van de gameplay voelde nog zeer zeker als Far Cry aan, zoals het schieten wat prima werkte. Door de setting ontstaat er alleen wel meer verticale gameplay en dat kan een mooie uitwerking hebben in de uiteindelijke game. Bergen beklimmen konden we niet echt, maar door de demo die speelbaar was kregen we wel een goede indruk van de core qua gameplay en mogelijkheden wat je kunt verwachten. Net als in voorgaande delen moet je opnieuw de mogelijkheid krijgen om situaties aan te pakken zoals je wilt. Ga vol in de aanval of pak het rustiger aan. Het is allemaal mogelijk zolang het arsenaal het toelaat.

http://playsense.nl/wp-content/uploads/2014/06/FC4_ca_002_e3_140609_8pmPST_1402224531.jpg

Doe het stiekem

In de demo die we hebben gespeeld moesten we een fort overnemen. Dit is niet zo´n simpele basis die we kennen uit Far Cry 3, maar een heus fort met redelijk wat vijanden erin. Er zijn een aantal soldaten op de grond, maar ook wat die bewapend zijn met een sluipschuttersgeweer. De altijd handige verrekijker is wederom terug en die gebruikte we bij de eerste keer toen we het fort gingen overnemen. Het overnemen levert XP op en zorgt ervoor dat je daar veilig bent. Afijn, de eerste keer kozen we ervoor om het sneaky aan te pakken. In onze loadout hadden we een nieuw soort kruisboog, sluipschuttersgeweer met silencer, werpmessen en C4.

Met deze items en wapens konden we dus sneaky het fort binnenkomen. Eenmaal nadat we de vijanden hadden getagged met de eerder genoemde verrekijker trokken we het kamp binnen. Net als in Far Cry 3 is er middenin een alarm die geactiveerd kan worden door de vijanden. Je zult dus er voor moeten zorgen dat deze niet af gaat, want anders moet je ook afrekenen met de versterking wat in dit geval twee helikopters waren die van bovenaf schoten en extra vijanden afleverden in het fort. Eenmaal binnen in het fort ging het bij ons even goed, maar als snel klonk daar het alarm en was het kassa. Het was best pittig, maar bovenal vermakelijke actie.

In zulke sterkere vestigingen zijn er echter genoeg mogelijkheden om af te rekenen met de versterkingen, zoals een verstopte granatenwerper of een turret. We vroegen aan de ontwikkelaar die wat tips gaf of er ook eventueel afleidingen zijn, zodat je makkelijk het alarm kan uitschakelen. We kregen als antwoord dat je de remmen van één van de jeeps die in het fort staat kunt saboteren waardoor deze uit zichzelf gaat rijden waardoor men afgeleid wordt. Het sneaken was leuk (beetje gooien met messen), maar eigenlijk is dit iets wat we al kennen uit de serie. De volgende aanpak daarentegen was een stuk specialer.

http://playsense.nl/wp-content/uploads/2014/06/FC4_ca_003_e3_140609_8pmPST_1402224534.jpg

Op de rug van Dombo!

Je kan namelijk op de rug van een olifant klimmen en met de grijze reus gaan rijden. Je kunt hier ook mee het fort bestormen. Eerst beuk je dan met een sprint door L3 in te drukken door de deur en dan kan je al rijdend er op los knallen. Bepakt met een groot machinegeweer en een shotgun knalden we zelf er flink op los toen we dit deden, maar we moesten ook wel erg lachen. Je zit gewoon op je olifant te knallen en beukt werkelijk alles opzij, zoals vijanden maar ook de jeeps. Het werkte op de lachspieren, maar het was tevens erg tof om te doen. De vijanden proberen ondertussen wel jou of de olifant te doden dus onsterfelijk of oppermachtig ben je niet.

Voor een moment dachten we wel even oppermachtig te zijn, want ja, met de olifant onder ons zitvlak hadden we wel even het voordeel (gevoelsmatig) aan onze zijde. Je hebt normaal de bekende takedowns van dichtbij en dat zit ook in het nieuwe deel, maar je kunt dit zelfs ook met de olifant doen. Het dier pakt dan met zijn slurf vijanden op en zwaait ze heen en weer. Vermakelijke actie dus en dat levert vooral veel plezier op. Je kunt er overigens ook voor kiezen om snel af te stappen en dan helpt de olifant je. Hij kan bijvoorbeeld zelf vijanden beetpakken, onder zijn slurf gooien om er vervolgens hard op te stampen.

http://playsense.nl/wp-content/uploads/2014/06/FC4_screen_dharpan_e3_140609_8pmPST_1402224692.jpg

Knallen vanuit de lucht

De aanpak met de olifant was actievol en ontzettend vermakelijk, maar niet heel subtiel wat tevens ter sprake is bij de laatste aanpak die we vanuit de lucht deden. Er zullen in de game meerdere mogelijkheden zijn om je via de lucht te verplaatsten en zo zijn er kleine helikopters te vinden die je kunt gebruiken. Het vliegen met de helikopter koste even wat gewenning, maar de bediening werkte daarna prima. Bij deze aanpak hadden we als wapens een kleine submachinegweer en een granatenwerper. Dit is eigenlijk net als met de olifanten een frontale en directe aanval, maar toch weer een andere ervaring. Meteen ook een stuk lastiger, want vliegen en schieten ging niet gemakkelijk.

Toen we namelijk boven het fort gingen hangen ging het alarm snel af en knalden de snipers er lustig op los wat dus voor enige uitdaging zorgt. Al vliegend, granaten schietend en gooiend rekenden we met de laatste vijanden af. Hoewel het vliegen en schieten af en toe wat onhandig kan zijn heb je wel meer overzicht en daarnaast is de actie vanuit de lucht heel anders. Uiteindelijk knalden we met onze granatenwerpers de twee heli´s uit de lucht en hadden we het fort onder controle. Het gevolg was een brede glimlach.

http://playsense.nl/wp-content/uploads/2014/06/FC4_screen_honey_badher_e3_140609_8pmPST_1402224695.jpg

Voorlopige conclusie:

Far Cry 3 was al een ontzettend vermakelijke shooter waarin je best wat keuze had wat betreft de benadering van situaties. Dit lijkt in Far Cry 4 ook wel goed te zitten. De gameplay voelde vertrouwd en werkte al vlot. Elke benadering die we kozen was leuk om te spelen, maar die met de olifant was veruit de grappigste. De gebergte lijkt ook wat meer verticale gameplay toe te voegen. Het lijkt er sowieso op dat je meer in de lucht zal zijn. Je kunt namelijk zelfs uit je heli springen om vervolgens een wingsuit te gebruiken. Audiovisueel was het verder erg netjes en het aanvallen van zo´n fort is natuurlijk maar een fractie van de game, maar liet de kern van de gameplay zien en het smaakte absoluut naar meer. Vandaar dat we alvast onze berguitrusting aantrekken. Himalaya´s here we come!