Sledgehammer Games trakteert ons eind dit jaar op Call of Duty: Advanced Warfare en inmiddels weten we dat de game een behoorlijke futuristische setting zal kennen. Via mp1st komen we nu iets meer te weten over de reden dat Sledgehammer Games voor deze toekomstige setting heeft gekozen.

Volgens Michael Condrey heeft men van tevoren uitvoerig onderzoek gedaan naar militaire oorlogsvoering wereldwijd, zodoende heeft men de inspiratie gekregen om uiteindelijk voor deze insteek te kiezen. Het verhaal mag zich dan wel afspelen in de toekomst, maar volgens Condrey is er nog steeds rekening gehouden met wat fans verwachten van de serie.

“Some of the the things we found through research of what’s going on in the military today and around the world was more fantastic than even the things we were coming up with.”[…]“And so I think that time period and that ability to keep it rooted means that our fans, ourselves – you know, it’s not that fictional leap to a science fiction world you can’t relate to.”

Michael Schofield voegt daar nog aan toe dat men om inspiratie op te doen tevens heeft gekeken naar het werk van Peter Jackson en de film District 9 van regisseur Neill Blomkamp. We hoeven volgens hem er daarbij niet op te rekenen dat de game als een ‘traditionele’ sci-fi game aan zal voelen.

“Science fiction icons, we stayed away from.”[…]“So you won’t see the traditional mech. Even though that may happen, people automatically go, ‘Sci-fi.’ So, we’re kind of trying to stay away from that.”

Daarnaast heeft men veel contact gehad met Mark Lamia van Treyarch en met designers en concept artists die aan Black Ops 2 hebben gewerkt. Dat spel kende ook deels een futuristische setting en men wilde er met de productie van Call of Duty: Advanced Warfare zeker van zijn dat er geen dingen gekopieerd zouden gaan worden.

“We do talk with Mark Lamia and his designers and artists as much as possible, and that’s so that we don’t duplicate things.”[…]“But I think we realized after the first six months or so when we had this huge amount of information and we had sort of a vision, that if we just kind of followed that and we used Sledgehammer’s style, that we will be different.”

“It’s almost like two artists create a landscape and one’s going to be so much different than the other and I think that there’s enough differences between the two that – I know there’s enough difference between the two that they both can exist.”

Schofield liet verder nog weten dat men bij het bedenken van het verhaal altijd de mogelijkheid open heeft willen houden om eventueel een sequel te kunnen maken.

“There has to be some thinking of not ruining the story and everything or the world so you can’t have another game.” “We’re keeping it in a place where another game can exist.”

Hoewel het wat vroeg lijkt om daar al over te gaan speculeren, is het gezien de voorgaande delen van Call of Duty niet heel vreemd dat men nu al voorzichtig nadenkt over een mogelijk vervolg.