Review: Murdered: Soul Suspect – Wat er na de dood is, weet niemand. De één houdt vast aan zijn religie, de ander gelooft in reïncarnatie en weer een ander denkt dat de dood het einde is. Wat je ook gelooft, je kunt er maar op één manier achter komen en hoewel het zeer interessant is, stelt een overgroot gedeelte van de bevolking op deze planeet het onvermijdelijke het liefst zo lang mogelijk uit. Wellicht door de angst voor het onbekende, maar wat nu als je ook in limbo terecht kunt komen? Dat overkomt Ronan O’Connor en dat brengt een intrigerend verhaal met zich mee.

De dood is niet game-over

De game trapt af midden in het leven van Ronan en de openingsscène is dat hij vermoord wordt door de zogenaamde ‘Bell Killer’. Dit is een moordenaar die het stadje Salem in Noord-Amerika al een langere tijd teistert door ogenschijnlijk mensen willekeurig op een gruwelijke wijze te vermoorden. Jij bent als Ronan een detective die per toeval op dezelfde plek is waar de moordenaar aanwezig is en logischerwijs wil je deze arresteren. De moordenaar is echter sterk, zo sterk dat hij je zonder pardon uit een raam mietert om je vervolgens koelbloedig meerdere malen een aantal kogels door je lichaam te jagen.

Daar waar Ronan denkt de val overleeft te hebben, komt hij er achter dat hij tussen het leven en de dood is aangekomen, het eerder genoemde limbo. Al snel leer je dat mensen die de dood vinden, maar nog niet helemaal aan hun dood toe zijn, in deze alternatieve realiteit terechtkomen om zo hun eeuwige rust nog te bewerkstelligen. Slagen ze daar niet in, dan raken ze in de verdoemenis door te veranderen in een demon die voor altijd in limbo moet rond blijven dwalen. Aan Ronan dus om binnen enige aanzienbare tijd de identiteit van zijn moordenaar te achterhalen.

Een stad vol verhalen

Murdered: Soul Suspect leunt heel erg op het verhaal en dat brengt je gaandeweg op diverse plaatsen in de stad. Als rechercheur zijnde haalt Ronan ook in limbo zijn speur-skills naar boven en al snel ben je allerlei aanwijzingen bij elkaar aan het zoeken om zo langzamerhand te ontrafelen wie de moordenaar is. Dit gegeven is gecombineerd met de geschiedenis van Salem waar in de afgelopen honderden jaren bijzonder veel is gebeurd en terwijl je speelt, leer je een hoop over de stad. En zo kennen ook de diverse locaties allemaal hun eigen verhalen.

Tussendoor krijg je nog te maken met anderen die in limbo verzeild zijn geraakt, maar niet echt weten wat ze moeten doen doordat ze bijvoorbeeld helemaal de draad kwijt zijn. Als een zijmissie kun je ze dan bijstaan en hun helpen uit te zoeken wat de oorzaak van hun dood is, zodat zij nadien voor eeuwig kunnen rusten. Murdered: Soul Suspect is wat dat betreft een uitermate kalme game, dit vooral vanwege het feit dat je alles op je gemak doet. Je leest veel teksten over de stad, over personen, over onbekenden die in limbo verzeild zijn geraakt, en meer.

Bovendien kent de game op diverse plekken specifieke te verzamelen objecten die – als je alle soortgelijke objecten gevonden hebt – ook weer een eigen (gruwelijk) verhaal kennen. Je bent tijdens het spelen continu geboeid door alles wat zich heeft afgespeeld in Salem en natuurlijk vooral naar waar het verhaal van Ronan jou zal brengen. Interessant is het absoluut en zelfs ik – die het lezen van lappen tekst in games uitermate irritant vindt – vond ieder stukje verhaal de moeite waard om te volgen. Intrigerend – dat is het juiste woord om alles wat Murdered: Soul Suspect je vertelt te omschrijven.

Rustige, maar boeiende gameplay

Het verhaal hangt sterk samen met de gameplay, want je bent veelal op zoek naar clues om bepaalde voorvallen tot de bodem toe uit te zoeken. Dit levert soms wat belemmeringen op doordat je als een geest ronddwaalt, maar daar speelt de game op een plausibele en toffe manier op in. Spoilen doen we niet, dus dat mag je zelf gaan ervaren. Maar waar het in de kern op neer komt is dat je op elke belangrijke locatie rondom de ‘Bell Killer’ de omgeving moet afspeuren naar verschillende aanwijzingen die je meer richting de daadwerkelijke dader wijzen.

Als je dan verschillende clues bij elkaar hebt, kun je als geest zijnde een flashback bekijken om te zien wat er is gebeurd. Tevens krijg je de mogelijkheid om iemand te ‘possessen’ om zo te horen wat ze denken, met ze mee te kijken op hun notitieblok of computerscherm, of in dialogen de richting van het gesprek te sturen door ze een gedachte in te geven. Bijgevolg levert dit jou dan weer nieuwe clues op, zodat jij een nog beter beeld van de gehele situatie krijgt. Dit concept herhaalt zich eigenlijk gedurende de gehele game, maar nergens gaat het echt storen.

Hier hangt bovendien nog een puzzelelement aan vast, want als je iemand een gedachte moet ingeven, krijg je alle gevonden clues in beeld waarbij jij dan de juiste moet kiezen. Of als je een gedeelte van het onderzoek moet afronden, moet je de keuze maken uit een aantal clues die goed aansluiten op de totale vraag die centraal staat in dat onderzoek. Deze manier van spelen en puzzelen doet heel erg denken aan de manier waarop je verhoren uitvoerde in LA Noire. Het verschil is alleen dat je bij deze momenten vooral goed moet nadenken over wat nu de meest logische verklaring is en wat bijgevolg het beste antwoord op de gestelde kernvraag is om voortgang in het onderzoek te boeken.

De game bestaat voor 80% uit het onderzoeken van locaties en het leggen van links tussen verschillende voorvallen die aanvankelijk niets met elkaar te maken leken te hebben. Toch is de gameplay zelf niet heel bijzonder, maar doordat het verhaal juist zo interessant is – onder andere door de stad zelf – blijf je van het begin tot het einde geboeid. Tussen het onderzoeken door krijg je als afwisseling nog te maken met de demonen die her en der rondzweven. Als ze je zien, zuigen ze je geest op en ben je tot de verdoemenis veroordeeld, dus het is zaak om ze te besluipen en te bevrijden van hun vloek. Dit is echter niet al te moeilijk, want het enige wat je moet doen is goed opletten en op het juiste moment toeslaan.

De demonen die je sporadisch tegenkomt, zijn trouwens het enige wat de game je aan actie voorschotelt en hoewel ze van belang zijn voor het verhaal, voelen ze wat overbodig aan. Het biedt wat afwisseling, maar ze komen zo minimaal voor in de game dat daar misschien wel wat meer balans in had mogen zitten. Ook variatie hierbij had zeker niet misstaan, maar dat is misschien wat mierenneuken. Een beetje gek is dat de gehele game zich af lijkt te spelen op één avond. Maar er gebeurt zoveel in een relatief korte tijdspanne dat het onrealistisch wordt, maar dat doet verder geen afbreuk aan de ervaring.

Anders dan andere games, maar weinig replaywaarde

Murdered: Soul Suspect durft in een tijd als deze aan het anders te doen dan andere games. De manier van spelen in deze context is uniek en origineel. Bovendien blijft de game je boeien van begin tot einde en waar het op sommige momenten wat cliché lijkt te worden, weet Airtight Games er op het juiste moment voldoende draai aan te geven. Ook de gameplay voelt prima aan en de wereld heeft je wat dat betreft genoeg te bieden om van A tot Z grondig uit te pluizen. Wel is er een nadeel, en dat is dat je na het uitspelen niet terug kan naar Salem om nog de missende clues voor de zijmissies te vinden.

Je bent dus genoodzaakt om opnieuw te beginnen of te backtracken, wat je een beetje uit het verhaal haalt. Je kunt ook doorspelen en dan helemaal opnieuw beginnen, maar het verhaal in zijn geheel ervaren is in deze game iets wat je liever over vijf jaar doet dan een paar dagen na het uitspelen, aangezien je geen alternatieve keuzes krijgt. Je zult dus exact hetzelfde gaan beleven, maar dan weet je nu de uitkomst al. Wel is de game met ongeveer 12 uur spelen netjes en als je een trophy jager bent, zul je alles moeten vinden in de game en dat rekt het geheel op naar een kleine 15 uur, dus dat is niet gek. Maar als je de game dan eenmaal uit hebt, of alle trophies hebt gehaald, dan leg je het in de kast. Wat dat betreft is het een singleplayer ervaring pur sang.

Murdered: Soul Suspect is intrigerend, uniek en origineel. Het verhaal is interessant van begin tot eind en ook de stad kent vele bijzondere en boeiende verhalen. De manier waarop je speelt is lekker vloeiend en juist de gameplay samen met het verhaal maken het tot een avontuur dat je aan één stuk door blijft spelen. Ronan is bovendien een tof personage met sporadische subtiele humor die zijn persoonlijkheid versterkt. Wat punten van kritiek zijn de beperkte replaywaarde en de wat simpele graphics. Maar het gaat uiteindelijk om de ervaring en een ervaring, dat biedt Murdered: Soul Suspect je absoluut!

• Salem kent vele interessante verhalen
  • Toffe manier van spelen
  • Uniek en origineel