Battlefield 4 heeft allesbehalve een rustige periode achter de rug. Na de lancering ontstonden er al vrij snel problemen en DICE heeft relatief veel tijd nodig (gehad) om deze op te lossen. Toch zonde, want in potentie en kern is Battlefield 4 een prima game, maar door technische problemen wordt de speelervaring behoorlijk bedorven.

EA en DICE hebben al vaker aangegeven dat dit niet helemaal de bedoeling was en nu doet ook de CEO van EA, Andrew Wilson, een boekje open over de bewogen lancering en de periode erna. Hij stelt dat het onacceptabel was en daar heeft hij meer dan gelijk in. De problemen met Battlefield 4 zijn onacceptabel voor iedereen die er zestig euro of meer voor betaald heeft!

“For clarity it wasn’t actually a server problem for Battlefield 4,”[…]”It was a client side problem. Right now the game is playing extremely well, and people are in there and having a lot of fun. I’m still playing it.”

“For me, the situation we had was unacceptable. For the team it was unacceptable. We have worked tirelessly since then to make sure the gameplay experience got to where it absolutely should have been at launch and we’re focused on that and we continue to deliver value to that player base.”

Van de problemen heeft EA wel wat geleerd, want ze hebben naar aanleiding hiervan een aantal veranderingen in ontwikkelprocessen aangebracht om een soortgelijke situatie in de toekomst te voorkomen.

“We have changed development processes, we’ve changed development timelines and we’ve changed testing processes and beta processes, all with a view to not have the issues again.”

Hopelijk gaat het EA beter af met Battlefield: Hardline, want niemand zit op soortgelijke problemen te wachten. Iets wat nog meer schade kan berokkenen aan de al beschadigde reputatie van de Battlefield franchise.