In actie gezien: Dragon Age: Inquisition – Draken, een middeleeuwse setting, een uitgestrekt gebied en een epische strijd die uitgevochten wordt. Het continent Thedas staat in brand en niet zo’n klein beetje ook, de wereld is verdeeld en iedereen lijkt het met elkaar aan de stok te hebben. Centraal hierin staat het conflict tussen de Mages en de Templars, die met hun onderlinge strijd enkel dood en verderf zaaien. Het is aan jou om als leider van de Inquisition samen met je manschappen op reis te gaan om zo te proberen de vrede terug te laten keren. Terwijl je dit wilt bereiken, staat je tegelijkertijd een avontuurlijke tocht te wachten waarbij je heen en weer zult pendelen tussen de wereld va n Ferelden (waar het verhaal van de eerste Dragon Age zich afspeelde), het nieuwe gebied Orlais en het niemandsland ertussenin.

De chaos die heerst

Hoewel er dus sprake is van een overkoepelend conflict tussen de Templars en de Mages, zijn het met name de Templars die al moordend en rovend door de verschillende gebieden trekken en hierdoor een spoor van chaos en vernieling achterlaten. Hierdoor zijn tevens de onderlinge verhoudingen tussen alle andere rassen en volkeren die in Thedas leven ernstig verstoord geraakt. Als gevolg daarvan krijg je tijdens je tocht vaak te maken met groepen vijanden die het niet alleen tegen elkaar opnemen, maar ook jou te lijf zullen gaan wanneer jij hun gebied betreedt. Door het verslaan van deze vijanden kun je natuurlijk je weg vervolgen, maar belangrijker is dat je hierdoor de vrede terugbrengt in zo’n gebied.

Teamwork en een tactisch voordeel

Aangezien je regelmatig verzeild zult raken in dergelijke conflicten is het verstandig om zorgvuldig te kiezen wie je uit je team op de vijanden afstuurt. Het zijn keuzes die je kan maken omdat je de leider van een Inquisition bent. Alle keuzes die je tijdens het spelen maakt, zullen van invloed zullen zijn op het verdere verloop van het verhaal. Dat heeft alles te maken met de dynamische spelwereld die bepaalde vijanden en events genereert, weer afhankelijk van de keuzes die jij als speler maakt. Tijdens gevechten kan je in ieder geval gebruik maken van de ‘Tactical View’. Dit scherm laat je van boven op je vijanden neerkijken, waarbij je kan zien hoeveel kracht ze nog hebben en welke items ze bij zich dragen. Door de hulp van Tactical View in te roepen, pauzeer je het spel en kan je rustig kijken wie je van je party members je beste op die vijanden kan afsturen.

Het gebruik van de Tactical View levert dus voordeel op, maar of je dit hulpmiddel ook in gevechten met draken kan gebruiken, weten we (nog) niet. Wat we dankzij de presentatie die we zagen nu wel weten is dat je zo’n grote vliegende vuurspuwer door middel van goed teamwork snel neer kan halen. Zo doe je er het beste aan om met z’n vieren gezamenlijk eerst de poten onder het beest vandaan te hakken, om vervolgens wanneer die neerstort de genadeklap uit de delen. Gelukkig hoef je je niet alleen hakkend te ontdoen van zo’n gigantisch monster, maar kan je er ook voor kiezen om je spells te gebruiken. Zo werd er tijdens het gevecht gebruik gemaakt van een spell waarmee de draak voor even werd ‘gefreezed’ en waarbij de vier helden gewoon door konden blijven vechten totdat deze spell uiteraard weer was uitgewerkt.

Je eigen kampen opzetten en het veroveren

Teamwork is dus belangrijk in Dragon Age: Inquisition en je zult de hulp van je teamleden dan ook vaak nodig hebben. Denk aan de eerder genoemde gevechten waarin je via het gebruik van de Tactical View een strategisch voordeel kan hebben of aan het hierboven beschreven gevecht met een grote draak. Je doel – het terug laten keren van de vrede in Thedas – bereik je echter niet alleen door het bevechten van je vijanden, die je voornamelijk in groepen tegenkomt. Vijanden houden zich namelijk ook in kastelen (strongholds) op die je moet zien te veroveren. Daarnaast is het heel belangrijk om in elk gebied dat je verovert je eigen kampen op te zetten.

Die kampen doen dienst als een soort fast-travel locatie van waaruit je onder andere verschillende teamleden kan oproepen. Dat kan weer nutig zijn op het moment dat je een vijandelijke stronghold wil gaan veroveren. Je kan in zo’n kamp maximaal negen party members onderbrengen en daarnaast kan je er maximaal drie met je mee op reis nemen. Stel, je komt bij een stronghold die omgeven is door hoge stenen muren, dan moet je iemand in je team hebben die licht is en als unieke eigenschap de mogelijkheid heeft om tegen muren of andere hoge obstakels op te klimmen. Heb je bijvoorbeeld alleen zwaar bewapende krijgers bij je, dan hoef je niet helemaal terug te lopen naar zo’n kamp, maar kan je via een soort Tactical View snel terugschakelen en één van hen inwisselen voor iemand die deze unieke eigenschap wel heeft.

Het maken van keuzes

Voor zover wij gezien hebben kan je zo vaak als je wilt party members inwisselen, waardoor het spelverloop weer beïnvloed wordt. Afhankelijk van welke party members je tijdens je reis vergezellen, zullen de personages die je tegenkomt anders op je aanwezigheid gaan reageren en zullen ze je tevens verschillende antwoorden geven wanneer je met ze in gesprek gaat. Daarnaast zorgt de opzet van je team er tevens voor dat je bepaalde personages of vijanden wel of niet zal tegenkomen, al kregen we daar tijdens de presentatie helaas nog niets van te zien. Dat variabele aspect trekt zich tevens door in de keuzes die je kunt maken om bepaalde quests te doen. Zo zul je Dragon Age: Inquisition op vele manier kunnen doorspelen, iets wat volgens de ontwikkelaar een duidelijke wens vanuit de community is geweest.

De Wartabel

In Dragon Age: Inquisition zul je tijdens het spelen van het verhaal via de ‘Wartabel’ je progressie en je invloed op de spelwereld kunnen bijhouden. Dit scherm laat zien welke missies je nog moet doen, laat je uitkiezen welke missie je kunt starten en laat je tevens zien welke gebieden je nog moet ontgrendelen. Daarnaast kan je via de Wartabel andere party members op pad sturen om hen bepaalde quests te laten uitvoeren of om kampen op te laten bouwen om zo weer je invloed in een bepaald gebied te vergroten. Het is tevens de plek van waaruit je kan kiezen hoe je je powers (krachten) wil upgraden. Je kan dus zowel door zelf de wereld te verkennen quests en andere events starten evenals dit via de Wartabel doen. Hoe dit in verhouding staat met elkaar kunnen we je nog niet vertellen, aangezien BioWare zich hierover nog in nevelen hulde.

Voorlopige conclusie:

Dragon Age: Inquisition wordt een groots epos van monsterlijke proporties, zoveel werd ons na de presentatie die wij te zien kregen wel duidelijk. Grafisch ziet de gigantische open wereld van Thedas er mede door het gebruik van de Frostbite 3 engine fantastisch uit. Dat maakt dat wij behalve het bosrijke gedeelte dat we tijdens de presentatie zagen, graag meer willen zien van omgevingen, zoals de open ijsvlaktes en woestijnachtige gebieden waar je tijdens je reis ook doorheen zult trekken. Daarnaast zijn we enthousiast over het spelconcept, waarin je als speler verschillende keuzes dient te maken, die weer bepaalde consequenties hebben en die zorgen voor een onvoorspelbaar spelverloop. Ben je een liefhebber van actie-RPG’s en van Dragon Age in het bijzonder? Dan staat je dit najaar wellicht een bijzondere ervaring te wachten.