Gespeeld: FIFA 15 – EA levert ons elk jaar weer een nieuwe FIFA af waarbij het nieuwste deel telkens toch net weer iets beter en vooral realistischer aanvoelt dan het deel ervoor. Kleine details als het verbeteren van de intelligentie van de spelers en het toevoegen van nieuwe animaties zorgen ervoor dat FIFA tot nu toe elk jaar weer een stapje vooruit weet te zetten. De stapjes worden wel steeds kleiner, waarbij wij benieuwd zijn of EA via deze weg haar footie franchise ook de komende jaren nog een stapje vooruit weet te duwen.

Feel the Game!

Tijdens de afgelopen E3 was het voor ons het eerste moment dat we met EA’s nieuwste footie echt zelf aan de slag konden. Eerst kregen we een presentatie en daarna konden we echt zelf gaan spelen. Wat de ontwikkelaar ons vooral met de presentatie wilde laten zien, is dat FIFA 15 een stuk ‘emotioneler’ is geworden. Niet de emotie die we zelf tijdens het spelen van een potje kunnen ontketenen, maar de emotie tussen de spelers onderling op het veld. Wanneer een flankspeler een voorzet geeft op de spits en die voorzet mislukt, dan zal de spits in eerste instantie nog de handen de lucht in steken en klappen voor de goede bedoelingen van zijn collega. Mislukt een voorzet van dezelfde flankspeler echter een paar keer achter elkaar, dan kan er irritatie ontstaan tussen de twee spelers op het veld. Dat hoeft zich niet alleen in handgebaren te uiten, je zal de irritatie bijvoorbeeld ook terug kunnen zien in het gelaat van een speler.

Niet alleen emoties tussen spelers van hetzelfde team vallen op, irritaties tussen tegenstanders komen nu ook eerder naar boven. Zet je op de speler van het andere team een wel hele scherpe tackle in, dan zal dit vaak resulteren in een opstootje. Spelers lijken ook bewuster te reageren bepaalde situaties. Loopt het bijvoorbeeld tegen de vijfentachtigste minuut en staat een team nog steeds met 1-0 achter, dan zullen de spelers van dit team merkbaar een stapje extra zetten. Een mooi voorbeeld daarvan kregen we tijdens een presentatie te zien. In een wedstrijd tussen Barcelona en Manchester City dacht Messi in de blessuretijd de gelijkmaker gescoord te hebben.

Met een onwaarschijnlijke snoekduik kopte hij de bal tegen de touwen, maar wat hij niet gezien had, was dat de grensrechter de goal afkeurde wegens buitenspel. Waar een aantal spelers van zowel Barcelona als van Manchester City dit direct door hadden, gold dat niet voor Messi en voor de keeper van Manchester City, Joe Hart. Mooi om te zien was de emotie die zich daarna meester maakten van beide spelers toen ook zij door kregen dat de goal was afgekeurd. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat de hierboven gegeven voorbeelden tijdens de presentatie getoond werden en dat we hier tijdens het spelen nog weinig van hebben meegekregen. Iets wat tijdens een latere kennismaking met de game (mogelijk op de Gamescom) misschien meer naar voren zal komen.

Qua details en sfeer gaat men weer een stapje verder

Emoties van spelers dragen zeker bij aan de beleving die je tijdens het spelen hebt, maar daarnaast mag de grafische aankleding ook zeker niet vergeten worden. Daarmee lijkt het in FIFA 15 wederom goed te zitten. Het publiek lijkt zowaar echt uit 3D modellen te bestaan en zien er dus weer net wat beter uit. Dat geldt zeker ook voor de spelers op het veld die er tevens wat strakker uitzien dan in FIFA 14. Niet alleen het publiek en de spelers zien er beter uit, dat geldt ook voor de velden waarop gespeeld wordt. Het zijn niet meer van die gladde biljartlakens, maar ze vertonen na verloop van tijd nu echt sporen van slijtage. Zo zijn er vanwege de vele slidings die gemaakt worden diepe strepen op het veld te zien en je ziet aan de voetafdrukken op welke gedeeltes van het veld de meeste actie heeft plaatsgevonden.

Het wel heel vlot rollende balletje en het hogere speltempo

Emotie en sfeer zijn twee belangrijke factoren, maar waar het toch voornamelijk om gaat is natuurlijk de gameplay. In FIFA 15 voelt dat net weer even anders aan, dat komt met name doordat de bal nu een stuk sneller over het veld rolt. Dat is ook te merken in de passes die je aan elkaar geeft. Nog meer dan in het vorige deel is het nu van belang om op een juiste manier gepositioneerd te staan op het moment dat je de bal ontvangt. Daarnaast is het van belang om beducht te zijn op het effect wat de bal kan meekrijgen als die overgespeeld wordt. Meer nog dan in het vorige deel is er nu echt een curve zichtbaar wanneer je de bal bijvoorbeeld met binnenkant voet door de lucht speelt. Daarnaast wordt het speltempo extra verhoogd doordat spelers na een balaanname vaker een explosieve versnelling instarten om zo hun tegenstanders proberen af te schudden.

Voorlopige conclusie:

Onze kennismaking met FIFA 15 had twee gezichten. Enerzijds was er de presentatie waarin we een aantal van de hierboven beschreven vernieuwingen te zien kregen. Daarnaast was daar nog onze speelsessie waarin deze aanpassingen (nog) niet helemaal zichtbaar waren. De gameplay zelf staat nog steeds als een huis en het speltempo ligt beduidend hoger waarbij het aannemen van de bal nog realistischer aanvoelt, maar tegelijkertijd ook lastiger is. Grafisch weet FIFA 15 ook weer een extra stapje te maken waardoor het er beter uitziende publiek en de meer realistische ogende spelersmodellen opvallen evenals de sporen die op het veld worden achtergelaten tijdens een wedstrijd. Het zijn wederom de details die het hem doen en die FIFA 15 nog realistischer lijken te maken.