Gespeeld: The Crew – Racegames zijn er in alle soorten en maten, maar op de nieuwe generatie consoles is het nog vrij karig gesteld in dit genre. Natuurlijk, Driveclub en Project CARS zitten eraan te komen, maar laten we vooral The Crew niet vergeten. De nieuwe racegame van Ubisoft die de nadruk op arcade racen legt met daarbij een enorme speeltuin ter grootte van de Verenigde Staten en dat zonder laadtijden. Klinkt als muziek in de oren, niet? Wij speelden The Crew op de E3 en merkten dat het uitstel de game goed heeft gedaan.

Racen in heel Noord-Amerika of toch niet?

Een open wereld waarin je kunt gaan en staan was tien jaar terug iets bijzonders. Het was nieuw, uniek en gaf ongekende mogelijkheden. Waar dat met games als GTA en Saints Row nog geconcentreerd was op een bepaalde stad en genre is dat tegenwoordig allang niet meer aan de orde. Racegames krijgen steeds vaker een open structuur en waar Test Drive Unlimited enkele jaren terug hier nog als enige mee was is het een toenemende trend en nu is het niet zozeer bijzonder dat je het in een racegame stopt, maar de schaal is interessanter. The Crew weet daarin grensverleggend te zijn, het geeft je namelijk heel Noord-Amerika tot de beschikking om daarin vrij rond te racen.

Hoewel, heel Noord-Amerika? Een soort van. Heel Noord-Amerika namaken in een game is onbegonnen werk dus Ubisoft pakt de belangrijkste gebieden en steden en creëert hiermee een semi-fictief Noord-Amerika dat enigszins is bijgeschaald op wat haalbaar is voor de game. Dat levert desondanks alsnog een enorme speelruimte op die garant staat voor enorm veel plezier. Plezier, dat is het juiste woord dat The Crew in één klap omschrijft. In The Crew krijg je de vrijheid om te racen waar je maar wilt en hoe je maar wilt en dat is een aangename vrijheid.

Vier om vier

The Crew draait om plezier beleven met het rijden in elke uithoek van de VS en daarom houdt Ubisoft het lekker simpel qua gameplay. De game kent vier verschillende modi en daarin heb je de keuze uit vier verschillende type auto’s. Als eerste gaan we even naar de verschillende modi kijken. The Crew zal een verhaal kennen en je kunt dit verhaal in je eentje volgen, maar ook kun je met een andere speler dit geheel doorlopen in coöp. De game heet immers niet voor niets ‘The Crew’. Als je daar geen zin in hebt kun je ook kiezen om vrij rond te gaan rijden in de enorme speelwereld, maar voor de uitdaging kun je het tegen andere spelers opnemen in verschillende type races.

Als laatste heb je nog de mogelijkheid om samen met andere spelers – als crew zijnde – het op te nemen tegen een andere crew. Het is qua modi misschien niet heel spectaculair, maar dat siert de game wel. Het wil toegankelijkheid uitstralen en het moet voor iedereen een game zijn dat een degelijk pick-up-and-play gehalte kent. Desalniettemin geeft juist de speelwereld je veel mogelijkheden evenals de gelegenheid om je er lang in te vermaken. Maar The Crew kent wel wat meer diepgang dan het beeld dat ik nu schets.

Zo zijn er vier verschillende type auto’s en deze variëren van auto’s die bedoeld zijn voor op een circuit tot brute racemonsters van de duurste automerken. Ook kun je nog offroad aan de slag gaan en niet te vergeten, je kunt als laatste optie nog voor de SUV’s kiezen. Bij elk type auto hoort weer een sloot aan races verdeeld over de gehele speelwereld en die kun je natuurlijk alleen afleggen, maar je kunt ook met je crew aan de slag gaan. Het leukste is overigens om met je crew samen te werken wat tevens een andere dimensie geeft aan de traditionele racegame.

Van beuken tot jumpen

Op de E3 kregen we een aantal verschillende races kort te spelen en dit varieerde van het slopen van een vluchtende auto tot een offroad race winnen. Dit alles gebeurde in teamverband en dat kan voor erg vermakelijke situaties zorgen. Het racen met een crew kan een grotere winkans opleveren, maar als je met z’n allen één tegenstander moet uitschakelen door hem domweg kapot te beuken, dan bestaat er een kans dat je per ongeluk tegen je teamgenoten aanrijdt waardoor jezelf in het nadeel bent. Natuurlijk ga je hierbij voor het doel, maar als je met wat vrienden speelt kan dat ook voor erg ontspannen en leuke momenten zorgen.

Ook bestaat er een kans dat je tijdens een race van A naar B je eigen teamleden in de weg aan het rijden bent wat voor hectische situaties kan zorgen, maar aan de andere kant kan het ook intense races gaan opleveren als je goed op elkaar ingespeeld bent. De punt naar punt race die we speelden na de eerdere race waarbij we de vijandelijke auto moesten slopen, bracht ons naar een totaal ander gebied in de wereld. Een bergachtig gebied waarin we met SUV’s de strijd aangingen. Half over de weg, half offroad en veel hoogteverschillen (veel jumps dus) zorgden voor een intense race die bovendien totaal anders was dan de eerdere beukrace die zich in de stad afspeelde.

Het is de variatie in de races die het tot een continu andere ervaring gaan maken en dat is allemaal dankzij de enorme speelwereld. Tussen de races door kun je bovendien nog naar je clubhuis gaan waar je je auto kunt upgraden met allerlei technische en visuele upgrades om er zo voor te zorgen dat je ook latere races kunt winnen. Deze upgrades zijn relatief uitgebreid en met een brede selectie aan beschikbare voertuigen is er voldoende om vrij te spelen wat het naast de gameplay zelf ook voor langere duur interessant lijkt te houden.

Voorlopige conclusie:

Veel racegames zijn er nog niet voor de PlayStation 4, maar dit najaar hebben we keuze uit drie opties; The Crew, Driveclub en Project CARS. Elke racegame kent natuurlijk zo zijn eigen specialiteiten. Waar Project CARS vooral erg een sim probeert te zijn is Driveclub een vrij serieuze racer die arcade en sim combineert. The Crew staat aan het andere uiteinde met een arcade insteek die vooral erg luchtig en uitgebreid is. De enorme speelwereld staat garant voor een hoop speelplezier en The Crew is een game die niet zo heel serieus is, maar jou vooral veel plezier wil laten beleven. Iets waar de hands-on op de E3 zeker in slaagde. Ik zei het toch al, plezier is wat The Crew omschrijft.