In actie gezien: Skylanders: Trap Team


In actie gezien: Skylanders: Trap Team – De Skylanders franchise heeft Activision geen windeieren gelegd. De figuren die te gebruiken zijn in de games vliegen immers als zoete broodjes over de toonbank en ieder jaar mogen we een nieuw deel verwachten die de ervaring nog verder weet uit te breiden. Waar het begon met fysieke figuren, werd dat een jaar later uitgebreid met giants en vorig jaar kwamen daar de ‘Swap-force’ personages nog bij. Dit jaar gaan we visuele figuren naar de realiteit brengen en dat allemaal met Trap Team. Wij zagen de game in actie en werden weer erg enthousiast!

Kaos maakt er weer een puinhoop van

Kaos is en blijft een vervelend figuur, want na drie keer eerder herrie te hebben geschopt is hij ook in Trap Team weer terug om chaos te veroorzaken. Kaos krijgt het voor elkaar om ‘Cloudcracker prison’ op te blazen en bijgevolg ontsnapt elke gevangene. Deze gevangenis werd bijeen gehouden door een speciaal goedje dat de naam Traptanium draagt en door toedoen van Kaos komt dit goedje overal in Skylands terecht. Er is dus weer werk aan de winkel voor onze Skylanders en dat is het vangen van de gevangenen en het plan van Kaos een halt toeroepen.

Qua verhaal zal het net zoals in de vorige delen nergens heel spectaculair worden, maar wat maakt het uit? De game is voor de kids bedoeld en die gaan er weer van smullen. Kaos is een grappige vijand die door zijn geklungel keer op keer net niet zijn doelen bereikt en als dat reden geeft om met een rits aan personages ten strijde te trekken, waarom niet? Dat gaan we dus ook deze keer weer doen en wel op een bekende, maar ook nieuwe manier.

Traptanium speelt een belangrijke rol

We kregen een korte presentatie waar we een fractie van de gameplay te zien kregen, maar hetgeen getoond werd, oogde als vanouds vertrouwd. Kleurrijke omgevingen met overal vijanden, puzzels en andere uitdagingen die aan elkaar geknoopt worden met het verhaal. In de kern is de gameplay dus niet direct heel anders, want het gaat nog steeds om het platformen en de actie en dat dan op een vertrouwde wijze. Dit wordt uitstekend aangevuld door een visuele stijl die om van te smullen is. Het lijkt een regelrechte Pixar film te zijn, want het ziet er niet alleen fantastisch uit qua sfeer, maar ook de details zijn verfijnd verwerkt in het leveldesign.

Maar nu het belangrijkste qua vernieuwingen: de game kent de nodige uitbreiding en dat is nu net wat het geheel interessant houdt voor de fans van de franchise. Traptanium is namelijk een bijzonder handig goedje. Met dit spul kun je namelijk vijanden (die uit de gevangenis zijn ontsnapt) vangen, maar alleen met dat spul red je het niet. Je dient hiervoor een fysieke ‘trap’ te gebruiken en die zijn er in verschillende soorten – gebaseerd op de verschillende type figuren die allemaal in Skylands rondwandelen. Zodra je een vijand aantreft kun je deze proberen te vangen en als je deze eenmaal te pakken hebt, dan komt deze fysiek tot leven.

Daar waar het figuur in de eerste instantie enkel op het scherm te zien is kan je ze door ze te vangen opsluiten in je fysieke trap. Deze trap beschikt over een ingebouwde speaker en deze gaat vervolgens het in-game geluid van het figuur daadwerkelijk produceren. Hierdoor wordt de illusie gewekt dat je het figuur daadwerkelijk te pakken hebt. Om er nog een schep bovenop te doen, je kunt de trap meenemen naar een vriend of vriendin en deze daar weer inzetten, inclusief de gevangen vijand. Het is uiteindelijk gewoon wat informatie die op de ingebouwde chip staat, maar kids (zeker de jongsten) zullen het fantastisch vinden dat ze hun characters fysiek overal mee naar toe kunnen nemen. Kids zijn immers fantasierijk en geeft ze deze prikkels voor interpretatie en ze gaan ervan genieten.

In dat opzicht is het ook een briljante zet om juist met deze vallen te komen, want je kunt in-game iedere vijand verzamelen en dat komt ook de verzamelwoede van de spelers meer ten goede. Daarnaast is het ook gewoonweg een innoverend en origineel concept dat de Skylanders game wederom een niveau hoger tilt. Dat de game ook nog de mogelijkheid biedt om gevangen personages in te zetten maakt het alleen nog maar meer compleet. En dan is er uiteraard nog altijd de mogelijkheid om alle andere personages van eerdere delen in dit nieuwe deel te gebruiken. Leuk alsook belangrijk detail, een kleine maar cruciale aanpassing in de gameplay is nu ook dat je kunt springen met de Skylanders. Dat geldt tevens voor de personages uit de voorgaande delen.

Thuisbasis groter dan ooit

Skylanders is een franchise die zich langzaam ontwikkeld en dan doelen we vooral op de gameplay. In de kern is er weinig verandert ten opzichte van het eerste deel. Dat is op zich geen slechte zaak gezien de doelgroep, maar wat het keer op keer interessant houdt is de toepassing van het fysieke gedeelte in de gehele context. Daar weet men iedere keer weer leuk uit de hoek te komen. De ietwat langzame ontwikkeling qua gameplay weet gelukkig wel iedere keer weer net dat beetje extra te bieden waardoor het interessant blijft. Ook voor de fanatieke spelers die de vorige delen grijs gespeeld hebben.

Een belangrijke invulling hiervan naast het traditionele platformen is natuurlijk hetgeen je in de thuisbasis kan doen. Qua details werd er niet op ingegaan, maar ons werd beloofd dat we de grootste thuisbasis ooit mogen verwachten en deze zit weer boordevol nieuwe content om de ervaring nog verder te verreiken. Bovendien komt dat de speelduur ten goede en hetzelfde zit hem natuurlijk ook in de mogelijkheid om vijanden te verzamelen, want als je de mogelijkheid hebt, dan wil je natuurlijk alle vijanden in je verzameling hebben.

Voorlopige conclusie:

Qua spectaculaire gameplay vernieuwingen hoef je van Skylanders: Trap Team niet al te veel te verwachten, maar wat een nieuwe dimensie aan de ervaring geeft is natuurlijk de mogelijkheid om vijanden te vangen en ze voor eigen gewin in te zetten. Dat de vallen na het vangen van een vijand geluid gaan maken doen de ervaring verbeteren. De gameplay lijkt weer solide als altijd en de toevoeging om te springen zal ongetwijfeld meer dan welkom zijn. Het is vertrouwd, ziet er uitstekend uit en toch weet het ook weer een aantal erg leuke nieuwe dingen te doen. Kom maar op met die game!

Boxshot Skylanders: Trap Team

Skylanders: Trap Team

Releasedatum:
10-10-2014
Genre:
Platformer
Uitgever:
Activision
Ontwikkelaar:

1 reactie

  1. Anoniem -   
    81.82.198..xxx's avatar

    “Leuk alsook belangrijk detail, een kleine maar cruciale aanpassing in de gameplay is nu ook dat je kunt springen met de Skylanders”

    Kon je al in de laatste hoor

De Skylanders leiden het kerstfeest in met hun eigen nummer
Review: Skylanders: Trap Team
In gesprek met I-Wei Huang over de ontwikkeling van de Skylanders personages
Gespeeld: Skylanders: Trap Team