Ubisoft blijft elk jaar een nieuwe Assassin’s Creed op de markt gooien en zolang de veranderingen zich niet louter op cosmetisch vlak voltrekken, vinden wij dat eigenlijk best prima. Assassin’s Creed: Unity plaatst de speler dit keer in Frankrijk ten tijde van de befaamde revolutie en zal tevens een coöp modus bevatten.

Een modus waarin je hoort samen te werken met andere gamers, dus. Om ervoor te zorgen dat deze coöperatieve ervaring kwalitatief sterk zal zijn, hebben ze bij Ubisoft ervoor gekozen om de competitieve multiplayer – die al sinds Brotherhood steevast zijn opwachting maakt – in zijn geheel te laten vallen.

Een verrassende keuze, vinden wij, aangezien de ietwat merkwaardige multiplayer van Assassin’s Creed toch best hoge ogen gooit. De tijd die in het verleden aan deze modus gespendeerd werd, zal nu kruipen in het ontwikkelen van een deftige AI, die het tegen meerdere spelers kan opnemen wat vechten, stealth en parcours betreft.

“[W]e made choices on the game early on that we’re going for the shared experience. This meant that we developed core mechanics more on cooperation instead of confrontation.”

“So we put a lot of effort into redefining the fights so that multiple players can actually engage in them and have a better strategy against the AI, which reacts differently each time. Same thing for navigation and same thing for the stealth. All of our effort and our decisions were based on this topic. We really wanted to be focused on that.”

“It’s been asked nearly every year by the fans to be able to play co-op and finally were able to deliver it with next-gen consoles. That was really our focus and we’re heading strong in that direction.”