Review: EA Sports UFC – Na een aantal succesvolle delen van de hand van THQ neemt EA dit jaar de franchise van de UFC-games over. Niet langer hebben we te maken met ‘UFC Undisputed’, maar vanaf nu is het EA Sports UFC. De game komt alleen uit op ‘next-gen’ consoles en laat hiermee de PS3 en Xbox 360 achter zich. Een game die puur ontwikkeld is voor nieuwe consoles zou dan ook een grafisch hoogstandje moeten zijn. EA bewijst elk jaar met FIFA, NHL en Madden prachtige sportgames te kunnen afleveren, maar lukt ze dit ook met UFC? Dat lees je in deze review.

Tutorial, tutorial, tutorial

Als een game begint met een uitleg die bijna langer duurt dan het verhaal van een simpele iPhone-game, dan kan dit irritant zijn. De besturing van de fighters uitleggen is geen enkel probleem, zolang dit maar in stapjes gedaan wordt en je in verhaalmodus move voor move leert kennen. Dit is gelukkig ook het geval in deze game, zodra je de verhaal-modus start en probeert een Ultimate Fighter te worden. Je vraagt je alleen wel af waarom er voor zo’n saaie tutorial is gekozen aan het begin – wat zich voortzet in het verhaal – terwijl dit veel leuker uitgewerkt had kunnen worden.

Vanaf het begin merk je ook al meteen hoe de game verder in elkaar zit. Alles is heel erg oppervlakkig, cliché en er worden nauwelijks gewaagde moves gemaakt in de game. EA Sports UFC zit gewoon heel erg standaard en eigenlijk een beetje simpel in elkaar, terwijl de UFC zoveel meer is dan wat de game je eigenlijk laat zien. Alles is heel simpel opgelost en er zijn weinig originele ideeën verwerkt in het onder de knie krijgen van de besturing. De tutorials zorgen ervoor dat de game overkomt alsof het heel gecompliceerd en allesbehalve soepel in elkaar zit en dit is dan ook een slechte keuze geweest en had wel anders gemogen.

UFC Undisputed was redelijk makkelijk op te pakken en het was prima mogelijk om een leuke match te hebben tegen een vriend die de game nog niet eerder had gespeeld. Deze game krijg je dan ook veel lastiger onder de knie, of het nu ligt aan de saaie tutorials of gecompliceerde besturing laten we in het midden. Uiteraard heeft elke game zijn ‘learning curve’, maar UFC doet te weinig haar best om je hier helemaal in te trekken en alle kneepjes van het vak te leren.

Diepgang van de sport ontbreekt

UFC is inmiddels uitgegroeid tot een zeer bekend fenomeen en dit strekt verder uit dan de Verenigde Staten alleen. De historie van de sport en hoe MMA ontstaan is, dat is een mooi verhaal dat zich uitstekend leent om uitgelegd te worden in een game. Bij EA Sports UFC ontbreekt dit helaas. Er ontbreekt elk spoor van de overgenomen concurrenten als Strikeforce en Pride FC en ook de beginjaren van UFC worden compleet overgeslagen. De bond begon ooit in 1993 met als doel ’s werelds allerbeste vechter te vinden, maar dit komt eigenlijk niet echt naar voren in de game.

Ook de manier waarop matches gestart worden is niet in lijn met wat de UFC daadwerkelijk is, zo is het een sport waar respect ook erg belangrijk is en normaal gesproken wordt elke partij begonnen met een ‘boks’, maar in de game hebben we dit niet één keer gezien. In de game draait het eigenlijk alleen maar om het knokken, op zich niet erg, maar er valt gewoon veel meer uit te halen.

Lekker knokken

Goed, de nuance van de sport weet deze game niet in beeld te brengen, maar waar de kracht van EA Sports UFC met name ligt is een lekker potje knokken. Wanneer je de besturing van de game en de lange lijst aan technieken onder de knie weet te krijgen, kun je jezelf flink vermaken. Alhoewel er weinig diepgang is van de sport zelf, kent het vechten juist weer heel erg veel diepgang. Wanneer je hogerop klimt en je tegen betere tegenstanders gaat vechten in de online-modus of verhaal-modus, zul je merken dat je meer na moet denken over wanneer je iemand mept en zul je ook moves moeten gaan timen.

Het is alleen wel raar dat je soms iets teveel kan hebben als vechter en ook wat te makkelijk uit situaties komt. Stel iemand haalt je bijvoorbeeld neer op de grond, dan maakt het niet uit hoe goed je bent, eruit komen is vrij gemakkelijk. Je mist dan soms ook een beetje dat ‘hart in je keel’ gevoel die sommige fighters weten te brengen, dat moment dat je op het puntje van je stoel zit omdat winnen en verliezen allebei erg dichtbij komen. Iets voelt gewoon niet soepel aan, aan de game als je het vergelijkt met voorgaande UFC-delen, waar ik veel tijd in heb geïnvesteerd en waar ik ook veel meer plezier in had.

Bij Undisputed wist ik vaak dat als Brock Lesnar mij in een full-mount kreeg het al snel over was met de pret, maar met deze game voel ik dat niet zo. De angst voor de wonderbaarlijke moves van Anderson Silva of de enorm sterke kick van Forrest Griffin is er niet. Als Forrest Griffin je een aantal trappen tegen het hoofd geeft of als Anderson Silva rondspint en je een paar flinke tikken geeft, hoor je het in je broek te doen. In deze game kom je soms zo makkelijk uit een clinch of kan je gewoon teveel hebben dat je het makkelijker laat gebeuren en het zo weer van je afschud. Dit kan uiteraard aangepast worden in een patch door sommige moves meer damage te geven, maar het is nog maar de vraag of dit gaat gebeuren, aangezien het grote invloed op de gameplay zal hebben.

Aan de ene kant is het goed dat EA niet geprobeerd heeft de sport dommer over te laten komen dan dat het daadwerkelijk is. De manieren waarop je een gevecht kunt aangaan zijn eindeloos en er is veel diepgang in het vechten zelf. Men had alleen wel meer moeten werken aan dingen hieromheen, zodat het wat leuker en interessanter wordt om al die technieken op te kunnen pakken. Je wordt gewoon niet geprikkeld hiertoe en dat is best jammer. Voor die-hards zal EA Sports UFC dan ook een goede titel zijn, maar voor de wat minder fanatieke spelers een titel die ze wellicht snel laten liggen.

Grafisch, glitches, bugs, stotter stotter

De game loopt op 30FPS, iets wat merkbaar is tijdens een fighting game die eigenlijk zo soepel mogelijk moet lopen. Op zich geen grote ramp of gemis, maar wel jammer. Wat het alleen erger maakt is het feit dat de game vaak stottert dankzij de framedrops en dit geldt overigens niet alleen voor het beeld, maar ook voor de muziek die regelmatig hapert. Qua glitches kun je over EA Sports UFC een boek ter grootte van de bijbel volschrijven, want er gebeuren soms dingen op je scherm waarvan je niet snapt hoe dat in de game kan zitten. Het ergste is nog wel dat er soms een hit gerekend wordt terwijl de CPU-speler gewoon stilstaat.

Grafisch is de game best mooi. We hadden eerst naar aanleiding van de vroege screenshots zo onze twijfels, maar als je dan voor je TV de game zelf zit te spelen merk je dat het er best goed uitziet. Met een ontwikkeling die alleen plaats heeft gevonden op de PS4 en Xbox One en niet de vorige platformen, zie je gewoon de hogere kwaliteit van de graphics. Character-models zien er realistisch uit, animaties zijn natuurgetrouw en verwondingen worden goed in beeld gebracht.

Met EA Sports UFC is het duidelijk geworden dat men alleen nog maar de die-hard fans wil bedienen en het meer casual publiek achterwege laat. Enkel spelers die een echte voorliefde hebben voor de UFC zullen deze titel hoogstwaarschijnlijk waarderen en het hun tijd waard vinden om de besturing en technieken onder de knie te krijgen. Verwacht niet zoals met UFC Undisputed dat je leuk tegen vrienden kunt vechten die de game niet al te veel spelen, dit zit er helaas niet echt in. Wil je ook online een kans maken? Maak dan je borst maar nat, want de mensen die online spelen hebben flink wat tijd geïnvesteerd in de besturing. Buiten het vechten om heeft de game nauwelijks wat anders te bieden en bedient het hiermee dan ook alleen echt de die-hard fans. Tel hier de glitches, 30FPS, haperingen en een saaie verhaal-modus bij op en je hebt een game die slechts door een selectief aantal mensen gewaardeerd zal gaan worden. Hoe goed de game is, dat hangt compleet af van hoe goed de speler is, het cijfer is dan ook niet zozeer wat de game daadwerkelijk is, maar hoe ik het als fervent Undisputed-speler en casual-fan van de sport ervaren heb. Hoe meer tijd je investeert in EA Sports UFC en hoe meer je jouw best doet alles te leren, hoe leuker de game gaat worden voor jou persoonlijk.

• Erg veel diepgang in het vechten
  • Realistische animaties en prachtige character-models

• Glitches en framedrops