Review: Lemmings Touch – Wie aan Lemmings denkt, denkt aan pure nostalgie. Het is een franchise, die net als meer ‘oude’ franchises van vroeger een nieuw jasje aangemeten krijgt. Eigenlijk heeft Lemmings in de afgelopen jaren al meerdere jasjes gedragen en nadat het al op de PSP verscheen, is het nu tijd om met de PS Vita een nieuw platform te bestormen. Weliswaar ietwat verlaat, (de game is al even uit) vonden wij na onze hectische belevenissen op de E3 nu eindelijk tijd voor een nieuwe kennismaking met deze groenharige wezentjes.

Een eenvoudig spelconcept

Voor wie vreemd genoeg nog nooit van Lemmings heeft gehoord, leggen we nog even de basisregels uit. Je hebt per level een aantal groenharige wezentjes die je telkens naar de uitgang moet zien te begeleiden. Die levels zijn weliswaar redelijk klein, maar wel voorzien van een aantal obstakels, zoals omhoog stekende pilaren of gaten waar je in kan vallen. Gelukkig kan je gebruikmaken van verschillende hulpmiddelen om deze obstakels voorbij te gaan. Denk dan aan paraplu’s om je Lemmings van een hoger gelegen plateau veilig te laten landen of aan het bouwen van bruggen waarmee je een afgrond kan overbruggen. Dat doe je allemaal door gebruik te maken van de touchscreen besturing op je PS Vita, welke helaas niet echt lekker werkt.

Aan het begin van Lemmings Touch op de PS Vita krijg je te maken met een tutorial en die kan je maar beter helemaal doorspelen. Zo krijg je meer tijd om de basis te leren kennen en te leren omgaan met de verschillende hulpmiddelen die je tot je beschikking krijgt. Deze tutorial is echter al vrij pittig, waardoor het eerder frustrerend dan uitdagend wordt en dat terwijl je dan nog aan de andere levels moet beginnen. Het is een frustrerend gevoel dat de kop opsteekt, iets dat nog versterkt wordt door de vrij gebrekkige besturing.

Een gebrekkige besturing die naar voren komt wanneer je de verschillende Lemmings naar het einde van ieder level moet zien te brengen. Soms zijn het er weinig, soms zijn het er ineens heel veel die je moet zien te redden en dat moet je dan ook nog eens binnen een bepaalde tijd zien te doen. Lemmings hebben nogal de neiging om erg dicht op elkaar te lopen waardoor er een probleem ontstaat wanneer je met je vingers een bepaalde Lemming een opdracht wilt geven. In verhouding met het scherm van de PS Vita valt het besturen van de Lemmings dus niet mee en dat geldt tevens voor de verschillende hulpmiddelen waar je gebruik van kan maken.

Deze hulpmiddelen kan je gebruiken door het aanklikken van de verschillende icoontjes die je rechtsboven op het scherm ziet, maar dit gaat veelal niet erg soepel. Dat komt mede door de input-lag die af en toe de kop op steekt. Het resultaat daarvan is ook dat een Lemming soms pas wat laat reageert nadat je hem met je vinger hebt aangetikt. Dat kan behoorlijk irritant zijn, waarbij het regelmatig voorkomt dat je hierdoor niet het level weet te voltooien.

Gameplay biedt weinig variatie

Nu we het hebben gehad over hoe de game zich presenteert op het scherm van de PS Vita, is het tijd om wat dieper op de gameplay in te gaan. Te beginnen bij het begin van ieder level, waar een soort portal hangt, welke je moet aantikken met je vinger om de Lemmings te laten verschijnen. Je kan dus Lemmings opdrachten geven zoals het omver hakken van obstakels, of het bouwen van trappen of bruggen. Daarnaast kan je trampolines en losse plateaus met je vinger zo bewegen dat je de Lemmings de goeie kant op laat springen of dat ze bijvoorbeeld over een afgrond kunnen lopen. Door binnen de tijd zoveel mogelijk Lemmings te laten ontsnappen kan je weer sterren verdienen waarmee je de volgende levels kan unlocken.

Wat deze keer leuk gevonden is, is de toevoeging van de slechte roodharige Lemmings die je onder geen beding uit een level mag laten ontsnappen. Dat kan je bijvoorbeeld doen door een plateau tijdig weg te halen, maar bijvoorbeeld ook door ze te verpletteren met een groot blok wat je naar beneden en naar boven kan schuiven. Daarnaast krijg je per level drie bonus opdrachten waarbij je zoal met een bepaalde Lemming van alle hulpmiddelen (graven, hakken, trappen bouwen etc) gebruik moet maken of een trap over een uitgang heen moet bouwen. Het loont alleen niet erg om echt te proberen deze opdrachten te voltooien, aangezien je er eigenlijk alleen maar munten mee kan verdienen waarmee je bijvoorbeeld weer kleding voor je Lemmings kan kopen.

Lemmings Touch valt op de PS Vita vooral tegen dankzij een aantal onvolkomenheden die we niet over het hoofd kunnen zien. Allereerst is daar de wijze hoe de game zich op het scherm van de PS Vita weet te presenteren. De Lemmings lopen te dicht op elkaar waardoor je regelmatig de verkeerde Lemming aantikt wat weer resulteert in een vroegtijdig einde van het level. Tevens is er sprake van enige input-lag waardoor er soms niet direct iets gebeurt wanneer je met een vinger het scherm aanraakt. Verder bevatten de levels weinig diepgang waarbij met name opvalt dat de tutorial gelijk wel erg pittig is. Het concept met de slechte Lemmings is wel leuk gevonden, maar kan er samen met de grafisch wat ongeïnspireerde stijl er niet voor zorgen dat Lemmings Touch echt weet te imponeren.

• Roodharige slechte Lemmings zijn leuk gevonden
  • Gameplay is herkenbaar

• Tutorial is wel erg pittig