In actie gezien: Homefront: The Revolution – Het in 2011 uitgebrachte Homefront ontketende uiteindelijk niet de gewenste revolutie binnen het shooterlandschap en de verkopen vielen dan ook erg tegen. Niet lang nadat de game uitkwam moest ontwikkelaar Kaos Studios haar deuren sluiten en niet veel later gold datzelfde voor uitgever THQ, waardoor de rechten op de franchise op straat kwamen te liggen. Het Duitse Crytek, bekend van de Crysis games, hapte toe en nam de rechten op de franchise over. Nu, ruim drie later is daar Homefront: The Revolution, welke in ontwikkeling is bij Crytek UK. Op de E3 kregen we tijdens een presentatie meer te zien van deze nieuwe shooter en wat we zagen beviel ons best goed.

Een stukje geschiedenis

Het verhaal van Homefront: The Revolution speelt zich vier jaar af na de gebeurtenissen in het origineel. Noord-Korea heeft onder de vlag van de KPA (Korean People’s Army) heel de Verenigde Staten bezet en hebben hun hoofdkwartier geïnstalleerd in de stad Philadelphia. De KPA heeft niet zonder reden voor Philadelphia gekozen, want deze stad is historisch gezien altijd een belangrijke stad geweest voor de Amerikanen. Dat komt doordat Philadelphia het toneel was waar op 4 juli 1776 de onafhankelijkheidsverklaring getekend werd. Hiermee gaven de verschillende Amerikaanse staten ‘gezamenlijk’ aan onafhankelijk te willen worden van het Britse koninkrijk. Op 4 juli wordt daarom ‘Onafhankelijkheidsdag’ (Independence Day) gevierd wat nog steeds de belangrijkste feestdag van de Verenigde Staten is.

Jouw avontuur begint dus in Philadelphia, een stad die in de greep is van de KPA en dat merk je goed aan de gebeurtenissen die zich op straat afspelen. Overal verspreid staan nederzettingen van de KPA omgeven door wachttorens vanwaar soldaten de omgeving goed in de gaten houden. Diezelfde soldaten zijn eveneens veelvuldig op straat aan het patrouilleren, daarnaast wordt het straatbeeld verder bepaald door rondvliegende drones en camera’s die de omgeving continu aan het scannen zijn. Als inwoner van deze stad heb je zo op zijn zachts gezegd geen leuk leven en word je vaak ingezet om de vuile klusjes, zoals het schoonvegen van de straat of het schoonmaken van de muren, voor je rekening te nemen. Gelukkig zijn er nog mensen die zich hier niet zonder slag of stoot aan overgeven en waar mogelijk de KPA proberen dwars te zitten, met als doel om een revolutie te ontketenen en iedereen te bevrijden.

Het gebruik van guerilla-tactieken

Doordat er sprake is van een totale overheersing heeft het voor jou als gewone burger geen zin om zonder enige vorm van overleg ten strijde te trekken. Zoals de ontwikkelaar het al omschreef, kun je het beste gebruik maken van guerilla-tactieken om de KPA aan te vallen. Voorbeelden daarvan zijn het plegen van aanslagen of het organiseren van hinderlagen. Zulke tactieken zul je wel nodig hebben, aangezien je lang niet zulke goede wapens hebt als de KPA. Dat betekent echter niet dat het onmogelijk is om aan betere wapens te komen. Door de omgeving goed af te zoeken kun je wapens en met name items vinden waarmee je de wapens weer kan upgraden.

De omgeving zal wijder en opener aanvoelen dan dat in de eerste Homefront het geval was. Met het oog op de missies die je moet doen is het daarom in je eigen belang om elk hoekje van de spelwereld zo goed mogelijk af te struinen. Wanneer je de juiste items vindt, kan je een assault rifle bijvoorbeeld eenvoudig ombouwen tot een machinegeweer en met een scope kan je er weer gemakkelijk een sniper van maken. Met de items die je zult vinden zul je niet alleen geweren of andere handwapens kunnen customizen, want zo kregen we tijdens de presentatie een voorbeeld te zien waarin de speler eerst een set batterijen, wat explosieven en daarna een op afstand bestuurbaar autootje vond en deze vervolgens met elkaar combineerde.

Nadat de batterijen in het autootje waren gestopt en de explosieven op het autootje geplakt waren, zagen we hoe de speler zich begaf naar een vijandelijk complex waar het de bedoeling was om een bepaalde gevangene te helpen ontsnappen. Op enige afstand van het complex werd het autootje vervolgens op de grond gezet waarna er buiten het zicht van de bewakingscamera’s richting het complex gereden werd. Toen er eenmaal een truck aan kwam rijden en de hekken van het complex opengingen was dat de kans om het het autootje onder deze truck te rijden en zo het complex binnen te komen. Een grote ontploffing later ontstond er een complete chaos en moesten we de ontsnapte gevangene volgen om te ontsnappen aan de KPA.

Een grauwe wereld

Tijdens de presentatie hebben we maar een klein gedeelte kunnen zien van de omgeving waarin de actie zal plaatsvinden, toch zijn we al enigszins onder de indruk van de manier waarop Crytek UK alles in beeld weet te brengen. Het geheel ziet er grafisch netjes uit, waarbij we moeten aantekenen dat het wel de flair mist die je van de Crysis games gewend bent. Dat is aan de ene kant logisch, want Homefront: The Revolution is een totaal andere game waarin Crytek overigens op een gepaste wijze de sfeer van de game weet weer te geven. Alles oogt grijs en grauw, waarbij met name lichteffecten afkomstig van brandende vuurtjes of van straatverlichting ervoor zorgen dat de wereld om je heen gedetailleerd in beeld wordt gebracht.

Voorlopige conclusie:

Na onze eerste kennismaking met Homefront: The Revolution zijn we voorzichtig positief gestemd. Crytek kiest voor een interessante insteek van het verhaal waarbij het de grauwe sfeer goed weet over te brengen. Grafisch hoort Homefront: The Revolution misschien niet bij het beste van wat we op de E3 gezien hebben, toch weet het mede dankzij de knappe lichteffecten ook op dat vlak aardig zijn mannetje te staan. Interessant zijn vooral de mogelijkheden om je wapens en items te customizen. Crytek belooft ons een open wereld voor te schotelen waarin je veel van deze items kunt vinden, al zijn we wel benieuwd hoe ‘open’ die omgeving straks daadwerkelijk zal zijn. Het eenvoudig combineren en customizen van de gevonden wapens en items voegt zeker wat toe aan de gameplay waardoor er tegelijk meer variatie lijkt te zijn in de aanpak van missies. Naast de aanpak die je per missie kan hanteren zijn we tevens benieuwd hoe gevarieerd de missies zelf zijn die je krijgt voorgeschoteld en we willen absoluut graag meer weten over het verdere verloop van het verhaal. Dat zijn zaken die ongetwijfeld in een tweede of derde kennismaking met de game meer aan bod zullen gaan komen.