Review: GRID Autosport – Codemasters of ook wel de Codies bestaan al bijna 30 jaar en ze hebben in die tijd verschillende racegames uitgebracht, waaronder een paar parels. Codemasters Racing, zoals de studio nu heet en zich volledig richt op racetitels, kwam vorige week met GRID Autosport. De naam verklaart al dat het om het racen moet gaan. Niets meer en niets minder. De focus ligt op met veel plezier rubber verbranden en intense races. Wij waren zeer benieuwd en trokken daarom ons virtuele racepak weer eens aan om te kijken of dit een waardige afsluiter is van de franchise op de last-gen consoles.

Simpele opzet

Ja, GRID Autosport komt uit op de PlayStation 3, zoals je waarschijnlijk al weet. Een bewuste keuze, want er is nog volk genoeg die nog geen PlayStation 4 heeft en wel behoefte kan hebben aan een goede racegame. Er zijn dan ook meer dan 70 miljoen PS3´s verkocht en het is dus een begrijpelijke keuze. Is het dan een waardige afsluiter voor die generatie? Nee, die gooien we er maar gelijk uit. Is het een slechte racegame? Dat zeker niet, maar laten we uitleggen waarom we dit vinden. Eerst maar eens over de opzet van de game drie vrij simpel is. Je kiest een naam, bijnaam en vervolgens begint meteen jouw carrière.

We kunnen ons nog herinneren dat je in de eerste GRID klein begon en zelfs met een eigen team kon racen inclusief naam en livery. Hierdoor had je voor jezelf een identiteit en dat was tof. Dit ontbreekt in dit nieuwe deel. Het is simpel gehouden en de focus ligt op het racen zelf. Dat snappen we, maar in de multiplayer (later meer over) kun je wel eigen liveries toepassen en het allemaal wat persoonlijker maken. Het is jammer dat dit niet beschikbaar is in de carrière modus. In deze modus ga je vijf verschillende disciplines af en deze zijn vanaf het begin meteen beschikbaar. Je begint dan wel in de disciplines op het laagste niveau.

Vijf verschillende disciplines, maar die zijn niet allemaal even tof

Door sponsor en teamdoelen te behalen verdien je XP en stijg je in level. Zodra je een bepaald level hebt gehaald komen er meerdere evenementen vrij en wordt het racen in de klasse ook steeds leuker. Zo krijg je snellere en betere auto´s tot je beschikking. De vijf disciplines bestaan uit; Touring, Street, Open Wheel, Tuner en Endurance. In de eerste race je met tourwagens en in Street ben je met redelijk gewone bakken door steden aan het knallen als Dubai, Parijs of Chicago. Open Wheel bestaat uit Formule 3 tot IndyCar en Tuner is volledig gericht op het rijden van een snelle tijd, driften en af en toe een race.

De Tuner klasse is naar onze mening qua racen veruit het minst vermakelijk, want het rijden van een snelle tijd wat uiteindelijk de winnaar bepaald is totaal niet spectaculair en soms zelfs saai. Het driften is wel geinig voor een paar keer, maar ook dat gaat snel vervelen. De laatste klasse is Endurance en deze races draaien helemaal om het managen van je banden. Nee, je zult niet op de benzine hoeven te letten, want je kan niet eens een pitstop maken wat een beetje vreemd is. Je zult dus alleen voorzichtig moeten zijn dat je niet teveel van je banden vraagt waardoor je eigenlijk niet voluit kunt pushen.

We weten niet wie de beslissing genomen heeft om de Endurance klasse zo op te zetten, maar deze heeft waarschijnlijk niet naar de Le Mans van dit jaar gekeken. Daar pushen ze het materiaal tot de max en daar gaan banden wel wat langer mee dan 5 of 6 rondjes. Daarnaast rijd je van wat wij hebben kunnen ervaren altijd in het donker. Het is erg zonde dat Endurance niet beter is uitgewerkt, want constant op je banden letten is eigenlijk helemaal niet vermakelijk. Als je dan zoiets wil overzetten naar een game doe het dan wel goed met bijvoorbeeld pitstops, want nu is het domweg een verkeerde interpretatie.

Tuner en Endurance waren dus de disciplines die we niet graag speelden, maar je moet ze wel doen om de GRID series vrij te spelen. Hiervoor moet je minimaal level 3 hebben wat je gelukkig snel kan halen. De overige disciplines vielen duidelijk meer bij ons in de smaak omdat dit echt autosport ademt. Touring is autolak met elkaar delen en af en toe met de bumper een zacht kusje uitdelen wat tevens geldt voor Street. Dat is echt door de straten heen beuken met volop actie. Open Wheel is meer tricky en het gaat loeihard. Wat dat betreft is er dus genoeg variatie aanwezig in GRID Autosport.

Voldoende afwisseling in het racen

Door de verschillende disciplines is er ook voldoende afwisseling in de gameplay. De besturing zit dan ook zeer fijn in elkaar. Bij de productieauto´s merk je precies wanneer je overstuur of onderstuur krijgt en dan waren we meteen aan het tegensturen. Zelfs met een controller lijkt het net of de wagen onder je kont wegglijdt. Het luistert gewoonweg zeer nauw en de verschillen tussen de wagens zijn goed merkbaar. Zo moesten we met de wagens uit Open Wheel mooie lijnen rijden om snel te zijn terwijl je met de tourwagens meer kan smijten. En maak je dan een foutje dan kun je altijd weer even de bekende terugspoelknop gebruiken.

De besturing werkt dus fijn en op het vlak van content is de game ook verzorgd. Het aanbod aan wagens en circuits is door de verschillende disciplines netjes en je kan in de seizoenen waarin je evenementen rijdt, kiezen uit een team waardoor je ook gelijk een keuze hebt uit een auto. Normaal zag je in voorgaande delen dat het startveld bij een race gevuld was met twee verschillende soorten wagens wat nogal karig was, maar nu zijn het er zeker drie in de meeste gevallen. Meer diversiteit dus en het zorgt toch ook voor een mooier plaatje en het komt tevens meer authentiek over.

Circuits zijn er gevoelsmatig in overvloed aanwezig al voert Codemasters Racing wel een slim trucje uit doordat je af en toe banen in de tegengestelde richting rijdt. Uiteindelijk niet erg, want het is toch een andere ervaring. Bij de circuits zijn een aantal klassiekers aanwezig, zoals Spa, Brands Hatch en Mount Panorama, maar er zijn ook moderne circuits die de moeite waard zijn, zoals Instanbul Park en Yas Marina Circuit. Het zijn wat voorbeelden als het gaat om circuits, maar ook de overige tracks waaronder in de steden voegen wat toe. Over de banen hoor je ons dan ook zeker niet klagen.

Audiovisueel soms slordig en flets

Klagen, of eigenlijk iets dat ons in de negatieve zin opviel, was het audiovisuele aspect. De EGO Engine die Codemasters Racing voor de vorige generatie consoles heeft gebruikt zit op zijn einde. Bij GRID 2 zagen we dat de studio er nog wat mooie prestaties uit haalde, maar bij GRID Autosport is het meer een mix van fraai en slordig. Over het algemeen ziet het er netjes uit, maar bepaalde randen ogen wazig en niet scherp terwijl er tevens screen-tearing aanwezig is. Het is grafisch een mindere game dan GRID 2 en dat hadden we niet verwacht. Het oogt af en toe wat rommelig en ook nog eens zeer flets, maar de belichting is soms dan wel weer netjes. Het is dus wat wisselvallig.

De audio is normaliter een sterk aspect van een titel afkomstig uit de stal (of garage) van Codemasters Racing, maar ook hier laten ze steken vallen. De meeste auto´s klinken prima hoor, alleen soms als we een tik kregen klonk dit dof en gaar. Je team geeft je af en toe weleens een boodschap alleen is dit vaak hetzelfde, zoals dat je rivaal die ene band (videoband, uhm 2014?) wel terug zal kijken nadat je hem hebt verslagen. Een ander aspect verdient dan wel een positieve vermelding en dat is de AI. Andere racers zijn weer redelijk agressief, anticiperen op je acties en gaan dan soms zelf de fout in. Dit is altijd een sterke kant geweest van de serie en ook deze keer stelt het niet teleur. Je kunt het daarnaast ook zo moeilijk maken als je zelf wilt waardoor je weer net wat meer XP verdient.

Online werkt het prima

Eerder gaven we al aan dat je in de multiplayer wel een eigen livery kunt kiezen voor je wagens. Je krijgt een goedkope wagen cadeau en door te racen stijg je in level. Hiermee speel je betere wagens vrij, die je vervolgens kunt aanschaffen met het verdiende geld. Hoe hoger je positie in de race hoe meer geld. Het racen werkt online prima, want zo kun je met je eigen wagen racen of een playlist joinen. Of kies ervoor om in te stellen wat je wilt hebben in een race, zoals regels. Het is allemaal erg vermakelijk alleen zijn de laadtijden tussen de races door wat aan de lange kant. Toch zijn we hier tevreden over en kun je makkelijk nog vele uren kwijt zijn aan het online aspect wat de speelduur aanzienlijk verlengt.

Codemasters Racing heeft met GRID Autosport een prima racegame neergezet waarin we veel plezier hadden in het racen zelf. Dit kwam vooral door de besturing waar eigenlijk niets op aan te merken valt. Het is accuraat en het gevoel wat je krijgt bij onderstuur of overstuur is gaaf. Niet elke discipline is een feest wat het rijden betreft, want Tuner is vrij saai en Endurance is niet wat het had kunnen zijn. Audiovisueel is het soms fraai, maar soms ook wat slordig en flets. Dat hadden we echt beter verwacht. Over de wagens, banen en de multiplayer zijn we dan weer erg positief en samenvattend is het een racegame die niets nieuws doet, maar eentje die wel erg vermakelijk is om te spelen waarbij het racen veel voldoening geeft.

• Ademt autosport
  • Fijne besturing
  • Wagens