In actie gezien: Mortal Kombat X – De laatste Mortal Kombat verscheen alweer ruim 3 jaar geleden en dus is het hoog tijd voor een nieuwe installatie. Vlak voor de E3 kondigde Warner Bros. en NetherRealm Studios aan dat Mortal Kombat X in aantocht is. Het is de eerste fighting game afkomstig van die studio, welke voor de nieuwe generatie consoles gemaakt wordt. Volgend jaar moet Mortal Kombat X op de markt komen, maar wij kregen alvast een voorproefje op wat komen gaat en wat er nieuw is. Afgaande op wat we al gezien hebben wordt het nog gewelddadiger en bloediger. Slecht nieuws voor degene die niet tegen bloed kunnen dus, maar het belooft al een erg brute fighter te worden.

Veel nieuwe vechters

In de laatste Mortal Kombat uit 2011 gingen er heel wat vechters dood, maar ja wat is dood in Mortal Kombat kun je jezelf afvragen. Afijn, die zien we waarschijnlijk niet meer terug in Mortal Kombat X. Aangezien dit best bekende vechters waren moet de ontwikkelaar wel met een nieuwe set komen die de harten van de fans kunnen stelen, of in Mortal Kombat termen; eruit kunnen trekken met een dosis rondvliegend bloed. We kregen tijdens de presentatie een aantal nieuwe vechters te zien en deze hebben elk hun eigen uiterlijk en vechtstijl, maar ook nog eens drie ‘Variations’, maar daar later meer over.

De nieuwe personages zijn: D’Vorah, Kotal Kahn, Cassie Cage en Ferra/Torr. Ja, bij de laatste zijn het er inderdaad twee. Je hebt een grote en vrij lompe gast en dan ook nog een kleinere en wendbare die de meeste tijd op de schouder van de ander verblijft. Met deze vechter kun je aanvallen in drie variaties uitvoeren, met de grote, met de kleine en combinaties hiervan en dit zorgt ervoor dat je veel mogelijkheden hebt. De grote vechter gebruikt voornamelijk zijn vuisten terwijl de kleine bewapend is met een paar messen aan elke hand. Dan heb je nog D’Vorah wat een mix is tussen een mens en een insect. Ze kan dan ook met een wespenzwerm aanvallen of lange insectenpoten gebruiken om vanop afstand te slaan.

Kotal Kahn is dan weer een wat meer mysterieuze vechter die krachten van de zon lijkt te gebruiken en zijn vechtstijl varieert door van dichtbij en van grote afstand toe te slaan. De laatste die we zagen was Cassie Cage en zij is de dochter van Johnny Cage en Sonya. Het is echt een mix tussen die twee en zo zullen fans bepaalde acties herkennen van beide ouders. Dit zijn nog lang niet alle nieuwe vechters, want er zullen er in de nabije toekomst nog veel meer onthuld gaan worden. Deze nieuwe vechters lijken in ieder geval al veel te bieden. Zo zien ze er qua uiterlijk natuurlijk al verschillend uit waarbij de stijl typisch Mortal Kombat is, maar qua vechten ogen ze ook al zeer gevarieerd.

Variations zorgen voor meer vechtstijlen

Variatie zal er sowieso zijn en zelfs ook in de vechtstijlen door een nieuwe feature genaamd ‘Variations’. Dit zijn offensieve of defensieve stijlen die je voorafgaand een gevecht kunt kiezen waardoor je vechter net wat meer acties heeft die het verschil kunnen maken. Zo kun je bij Scorpion Ninjutsu kiezen waardoor hij unieke aanvallen krijgt en twee zwaarden gebruikt. Of pak Hellfire waardoor je wat aanvallen hebt met vuur, zoals Hell Ball waarmee je – zoals de naam al zegt – een vuurbal gooit. Of hanteer Flame Aura (ook onder Hellfire) wat meer een defensieve tactiek is, want dan staat Scorpion zelf in de brand en kan de tegenstander zichzelf pijn doen door aan te vallen.

De nieuwe vechter D‘Vorah heeft als Variation een actie genaamd Swarm Queen waardoor ze een vortex van een zwerm insecten tevoorschijn kan halen en daarnaast ook een Wasp Grenade kan gooien. Elke vechter heeft uiteindelijk drie Variations en zo kan er veel variatie onderstaan en kun je echt de stijl kiezen die je het beste ligt. Dit is alles naast de normale aanvallen, maar je kunt ook de omgeving gebruiken bij een gevecht. Trek bijvoorbeeld een boomstam uit de grond en ram deze stuk op het hoofd van de tegenstander of spring vanuit een boom vol op een andere vechter. De levels zullen op meerdere manieren interactief zijn, maar je moet ze wel zelf ontdekken.

De X-Ray en gore is tot het zieke aan toe uitgebreid

In de vorige Mortal Kombat werd de X-Ray geïntroduceerd. Het was een gave en bovenal zeer vermakelijke feature waarbij je bij speciale aanvallen door de huid van een vechter kon zien hoe ribben of schedels tot kleine stukken werden geslagen of geschopt. Deze feature is verder uitgebreid en is nog bloediger, maar vooral nog pijnlijker om naar te kijken. De welbekende Fatality’s zijn ook nog een niveau hoger gegaan. Het had altijd wel iets grappigs, maar het is nu vooral meer luguber geworden. Zo zagen we hoe Scorpion werd gehalveerd en zijn halve tong tussen het bloed aan het dansen was. De hersenen die daarna de schedel uitgleden maakten het af. Bereid je maag maar voor als deze zwak is, want het gaat ranzig worden.

Voorlopige conclusie:

Het was nog niet bijster veel wat we te zien kregen van Mortal Kombat X, maar het is dan ook nog wat vroeg. Het vechten zag er in ieder geval al goed uit en de actie zal uiteindelijk op 60 frames per seconde gaan draaien wat ook wel moet bij een fighting game waarin het draait om snelle reactie en reflexen. De nieuwe vechters lijken al toffe toevoegingen te zijn en de Variations zorgen ervoor dat je een eigen vechtstijl kan kiezen en daarin kan variëren. Audiovisueel oogde het verder al prima, want de vechters kwamen redelijk gedetailleerd over en het breken van botten klonk al hard. Het gaat een zeer bloederig en actievol vechtfestijn worden en we zijn dan ook zeer benieuwd naar wat we in de toekomst gaan zien van Mortal Kombat X.