In actie gezien: Dead Island 2 – Techland ontwikkelde met Dead Island en Dead Island: Riptide twee games die weliswaar een interessant concept kenden, maar die qua uitwerking toch wat tegenvielen. Nadien hield Techland het voor gezien om vervolgens aan Dying Light te gaan werken. Dat is tevens een zombieslasher die zich afspeelt in een open wereld waarbij je de omgeving moet gebruiken om aan de hordes zombies te ontsnappen. Of Techland dit concept oorspronkelijk in Dead Island 2 had willen toepassen en waarom ze hun handen van de franchise hebben afgetrokken weten we niet. Wat we wel weten is dat het getalenteerde Duitse Yager nu de ontwikkeling van Dead Island 2 voor haar rekening neemt en op de E3 kregen we achter gesloten deuren voor het eerst meer te zien van deze game.

Gameplay uit 2013

Van te voren wisten we dat we een afspraak bij Deep Silver hadden staan voor twee op dat moment nog aangekondigde games, maar tijdens Sony’s persconferentie werd al snel duidelijk dat één daarvan dus Dead Island 2 zou zijn. De trailer die wij en jullie wellicht ook gezien hebben zag er zeer gelikt uit en was bovendien zeer vermakelijk wat onze verwachtingen alvast omhoog stuwden. Diezelfde verwachtingen werden al vrij snel getemperd toen we de eerste beelden van de game te zien kregen. Ontwikkelaar Yager toonde ons namelijk een gameplay demo uit 2013.

Uiteindelijk kregen we aan het eind van de presentatie aan de hand van een stilstaande aantal beelden te zien hoe de engine (Unreal 4) er grafisch momenteel voor staat. Op die manier wilde Yager ons de vooruitgang binnen het ontwikkelingsproces van de game laten zien. Wij vinden het alleen jammer dat we nadat we zo’n spetterende trailer hadden gezien, we het vervolgens moesten doen met verouderde gameplay beelden. Desondanks waren de beelden die we uiteindelijk dus te zien kregen van dien kwaliteit dat we al uitkijken naar de Gamescom waar, zo werd ons door Yager beloofd, een verbeterde speelbare versie van Dead Island 2 aanwezig zal zijn.

Geen ‘los’ eiland

Hoewel de gameplay die we te zien kregen dus nog verre van af is, is de setting waarin alles zich afspeelt veelbelovend te noemen. Dead Island zal zich namelijk afspelen in het zonnige Californië. Bekende plekken zoals Venice Beach in Los Angeles, maar ook de Golden Gate Bridge in San Francisco zul je daarbij tijdens het spelen aandoen. Geen eiland zoals we dat uit de eerdere games kennen dus, maar een fictief ‘eiland’ binnen een Amerikaanse staat. Dat komt weer omdat er nog steeds geen middel is gevonden tegen het zombievirus waardoor de regering besloten heeft om een groot gebied tot quarantaine zone uit te roepen.

Dat wil niet zeggen dat het gebied waar je in ronddwaalt ineens kleiner is, want je zal nog steeds genoeg tijd kwijt zijn om de speelwereld te verkennen en om de hordes aan zombies compleet af te slachten. Daarvoor kan je als speler nu zelfs kiezen om met een bepaalde klasse te spelen. Dead Island 2 zal vier classes bevatten welke de namen Beserker, Speeder, Hunter en Bishop hebben. Binnen elke klasse kan je weer gebruik maken van bepaalde skills en kun je tevens gebruik maken van een special move. Meer informatie over de specialisatie per klasse hopen we bij een volgende kennismaking te krijgen, wel is al bekend dat je per klasse gebruik kan maken van een speciaal voertuig. Wat daarnaast een interessante feature is, is dat je de game online met in totaal acht man kan doorspelen waarbij ieder zijn eigen richting op kan gaan. Speel je de singleplayer alleen, dan zul je tijdens het verhaal op weg worden geholpen door ene Max met zijn kat Rick Fury. Opvallend is dat Yager hierover zegt dat ze zelfs de bewegingen van deze kat via motion capture hebben vastgelegd.

Er flink op los hakken en je wapens craften

Los van welke klasse je ook kiest, het draait in Dead Island 2 natuurlijk maar om één ding en dat is het in mootjes hakken van de verschillende zombies die je op je pad treft. De ontwikkelaar vertelde ons dat de game meer verschillende type zombies dan ooit tevoren zal bevatten. Reden genoeg dus om al deze verschillende soorten zombies met de meest brute wapens tot menselijk restafval te degraderen. Dat laatste kan je bijna letterlijk nemen aangezien je bijna alle ledematen er bij een zombie af kan hakken. Daarvoor krijg je de meest brute wapens tot je beschikking, wapens die her en der verspreid liggen in de omgeving.

Nieuw in Dead Island 2 is het crafting systeem waarmee je door items te combineren ook zelf wapens in elkaar kan zetten. Bevestig bijvoorbeeld een zwaard aan een grasmaaier en je kan zombies zo makkelijk een koppie kleiner maken. Het blijft niet alleen bij hakken of schieten, want je kan zombies tevens neerhalen door hen met wapens de bekogelen. Zo kan je vanaf een afstand een machete in het hoofd van een zombie smijten en deze er vervolgens weer uithalen zodat je die kan hergebruiken. Maar je hebt meerdere opties om zombies bij het vechten neer te krijgen. Trap je een zombie bijvoorbeeld op zijn knie dan zal die gaan wankelen waardoor je zijn andere been makkelijker weg kan slaan of hem in zijn rug kan steken. In plaats daarvan kan je er ook voor kiezen om hem van achter tegen zijn benen te trappen zodat hij door z’n knieën zakt en jij weer makkelijk zijn hoofd eraf kan slaan.

Menselijke tegenstanders en het gebruik van je omgeving

Naast dat je heel erg veel bezig zult zijn met het op verschillende manieren afslachten van zombies zul je tevens te maken krijgen met menselijke tegenstanders die jou maar wat graag om zeep willen helpen. Die kan je natuurlijk ook met je wapens bewerken, al kan het soms handiger zijn om in sommige situaties je omgeving te gebruiken om de zombies te slim af te zijn. Soms kan het bijvoorbeeld handig zijn om jezelf stil houden zodat de zombies op je schietende tegenstanders afgaan. Geluid is sowieso een belangrijke factor waar je slim gebruik van kunt en moet maken. Zo hebben auto’s een ingebouwd alarm en wanneer jij dat weet te raken met een pijl uit je kruisboog, dan zullen de zombies zich om die auto gaan verzamelen. Tijdens een confrontatie met menselijke tegenstanders kan je daar natuurlijk je voordeel mee doen. Ben je alleen? Dan kan je een handgranaat die kant opgooien om vervolgens te genieten van flink wat rondvliegende ledematen.

Voorlopige conclusie:

Ondanks dat we tijdens de presentatie verouderde gameplay beelden te zien kregen zijn we toch wat wijzer geworden over wat we van Dead Island 2 kunnen verwachten. Dat is mede te danken aan de extra informatie die we tijdens de presentatie van de ontwikkelaar kregen. Blijft natuurlijk de vraag hoe dit straks allemaal zal uitpakken wanneer de game daadwerkelijk zal verschijnen. Bovendien heeft ontwikkelaar Yager zichzelf enige druk opgelegd door de belofte te doen dat we tijdens de Gamescom een verbeterde speelbare versie van Dead Island 2 voorgeschoteld zullen krijgen. Dan hopen we meer te zien van de verbeterde grafische engine en zal tevens blijken hoe het met de gameplay gesteld is. Daarnaast zijn we benieuwd hoe soepel het craften van je wapens zal werken en hoe het zit met het verhaal waar we nu nog eigenlijk niks vanaf weten. Voorlopig zullen we het even moeten stellen met de trailer en over ruim een maand hoor je meer.