DLC Special: Killzone: Shadow Fall – Intercept – Bij de lancering van de PlayStation 4 was Killzone: Shadow Fall een launchtitel die bij ons redelijk in de smaak viel. Met name de multiplayer en deze wordt fris gehouden door regelmatige updates die de ervaring verbeteren, maar ook door nieuwe content. Denk dan aan gratis nieuwe maps voor de multiplayer en betaalde content, zoals de Insurgent Pack die een nieuwe klasse toevoegde. Recent kwam Guerrilla Games met een nieuwe uitbreiding specifiek gericht op coöp onder de naam Intercept. Op de E3 konden we er al kort mee aan de slag, maar nu hebben we ook de andere classes en maps kunnen spelen en hieronder kun je daar onze bevindingen over lezen.

De opzet van Intercept

In Intercept moet je in een team van vier als de VSA in een arena drie verschillende locaties (A,B en C) beheren om een Uplink te maken. Om dit te bereiken moet je een bepaalde score halen. Dit kan 1.500, 3.000 of een lange coöp sessie met 10.000 punten zijn en de punten kun je halen door Uplinks te maken en deze zien te verdedigen. De Helghast zullen dit proberen te voorkomen en zullen de Uplinks verstoren en overnemen. Als ze deze locaties overnemen stopt de opbouw van de score en zal deze verminderen. Dan kan de situatie ontstaan dat je geen credits meer overhebt om te spawnen. Je zult dan de Uplink weer in werking moeten stellen om een score op te kunnen bouwen wat meteen credits zijn voor het spawnen.

Punten zul je voornamelijk scoren door de Helghast af te knallen en de punten kun je tevens zien als geld. Je kunt ervoor kiezen om een mooie score op te bouwen, maar word je gedood dan raak je alles kwijt. Je zult dus af en toe jouw punten naar de bank moeten brengen die gevestigd is in het beginpunt. Hier zet je de score mee vast en uiteindelijk heb je gewonnen als de vereiste score bereikt is. Dit kan soms best pittig zijn, want de Helghast vallen van meerdere kanten aan en soms in grote hoeveelheden. Teamplay is dus van groot belang om effectief te kunnen scoren.

Aanvallen van boven met de jetpack

Wat bij het scoren kan helpen is het vinden van de ‘Capacitors’ of ook wel uit de klauwen gegroeide batterijen die je kunt vinden in de maps wanneer iemand een grote score bij de bank aflevert. Deze batterijen kun je naar de basis tillen en in een apparaat stoppen. Vervolgens start je het menu op en krijg je verschillende teambonussen te zien waaruit je kunt kiezen. Zo kun je bijvoorbeeld de keuze maken uit meer schade met kogels, mortieren droppen of zorg ervoor dat het hele team met een minigun rond kan lopen. Onze favoriet van de teambonus is toch wel de jetpack.

Met de jetpack kun je jezelf vlug verplaatsen door het level en tevens heb je nog een aardige mitrailleur tot je beschikking. Met deze uitrusting kun je trouwens niet echt vliegen. Je schiet jezelf eerder omhoog met een boost en je kan dit dan doseren om nog een paar keer omhoog te vliegen, zodat je verder kan geraken. Daarna moet de jetpack zich even opladen en is dan weer klaar voor gebruik. Ga je echter dood? Dan ben je die extra steun, zoals de minigun of jetpack, meteen kwijt. Gelukkig is er altijd je team nog die je kan helpen, waarin tevens een Medic te vinden is. Wel zo handig.

Vier verschillende classes

Je kunt in Intercept namelijk kiezen uit vier verschillende classes, waaronder dus de Medic, maar je hebt ook nog de Marksman, Assault en Tactician. De Medic kan logischerwijs zijn teamgenoten reviven, maar heeft ook als mogelijkheid dat hij ze in een bepaalde zone om hem heen kan genezen. Tevens kan hij daarnaast een ammobox droppen die ook meteen de health bijvult. Deze klasse is erg belangrijk en als je met deze speelt, zul je wat meer afstand moeten houden en eigenlijk jezelf moeten wegcijferen. Deze klasse heeft als wapen een zeer vlot schietende SMG die vooral handig is in close combat.

De Marksman dient voor het gevecht van veraf om zo dekking te geven en hij heeft als wapen de StA-14 en de LS 70 Fors. De eerste is een sluipschuttersgeweer waar je snel achter elkaar mee kunt schieten terwijl die andere een langere laadtijd heeft, maar explosieve kogels bevat. Erg handig om meerdere vijanden bij een Uplink om zeep te helpen met één knal om er zo voor te zorgen dat de verbinding intact blijft. De Assault is dan weer volledig gericht op de confrontatie en het overnemen van de Uplinks. Hij heeft een aanvalsgeweer en de shotgun (LS36 Breacher) met kogels die de Helghast letterlijk in vuur en vlam zetten.

De laatste klasse die we beschrijven is de Tactician, welke drie turrets kan plaatsen. Hierbij moet je goed nadenken en beoordelen waar de Helghast vandaan kan komen. Ook heeft deze klasse de optie om nog een schild te plaatsen wat hij zoal bij zichzelf kan doen voor extra bescherming. Ook kan hij deze voor een turret neerzetten, zodat deze beter beschermd en dus langer effectief is. Als je als Tactician dit slim aanpakt kun je flink wat punten binnenhalen en hiermee je team helpen. We moeten er wel bij zeggen dat je in de rol van Tactician best passief bent.

Wat we daarmee bedoelen is dat je de turrets plaatst en daarna niet veel meer opties hebt. Zeker op het laagste level (krijgt meer wapens door uitdagingen te doen) kun je met het pistool weinig uitrichten en zo doen de turrets het werk voor je. Elke klasse heeft zo eigen loadout en vaardigheden waarvan de laatste met een cooldown werken en dus niet constant beschikbaar zijn. Alle teamleden moeten dus handig gebruik maken van de vaardigheden waardoor teamplay belangrijk wordt gemaakt. Zo geeft de Marksman vooral dekking van boven en veraf en heeft zelfs als gadgets mijnen die hij overal kan plaatsen. De Assault gaat ondertussen naar de Uplinks en probeert deze te veroveren als het nodig is.

De Medic zal het hele level door moeten gaan om iedereen te ondersteunen, want hij kan tenslotte zijn teamgenoten reviven en tweemaal een ammobox neerzetten. Hierbij moet je altijd alert zijn, want als Medic mag je eigenlijk niet neer gaan. Op deze wijze heeft iedere klasse een rol en we moeten zeggen dat dit geweldig werkt. Elke klasse is netjes uitgebalanceerd, leuk om te spelen en vullen elkaar goed aan. De ene rol is wat offensieven dan de andere en zo is er voor iedereen wel een klasse te kiezen. De actie is gelijkwaardig aan wat we kennen van de multiplayer. Het is hectisch, maar wel echt genieten.

AI soms wat instabiel

Het genieten komt soms ook weleens door de wat domme AI, want soms lopen ze je zo voorbij als een kip zonder kop. Op die momenten kun je als een fanatiekeling de welbekende en altijd plezierige brutal mêlee aanvallen uitvoeren, maar toch voelde dit wat goedkoop aan. Het is niet iets waar we ons mateloos aan hebben gestoord, want de coöp is een feest om te spelen, maar de AI schommelt nogal. De spawnpoints van de Helghast hadden ook iets beter gekund, want soms staan ze in open gebieden en zijn ze hierdoor iets te makkelijk te raken. Er is verder wel genoeg variatie in de vijanden, want de Helghast worden naarmate de score hoger wordt steeds sterker. Dan krijg je bijvoorbeeld Helghast soldaten die onzichtbaar worden door te cloaken, maar ook komen er eindbazen voorbij.

Zo zagen we opeens Tyran inclusief rakettenwerper opduiken die ons af en toe naar het hiernamaals blies. En later kregen we Echo ook een keer die haar sluipschuttersgeweer en pistool gebruikte terwijl ze zichzelf kon teleporteren en onzichtbaar kon maken. Elk van deze bekende personages uit de singleplayer valt anders aan en vandaar dat je ook verschillende tactieken moet hanteren. Het zijn erg fraaie momenten waarbij we als team op één doel gingen richten om er voor te zorgen dat dit niet teveel invloed had op onze score. De eindbazen kunnen namelijk voor zoveel afleiding zorgen waardoor de rest van de Helghast de locaties overnemen.

Fraaie arena´s

De coöp actie speelt zich trouwens af op herkenbare locaties die we kennen uit de singleplayer. De vier beschikbare maps zijn opgezet als arena´s. The Highway bestaat uit een ruïne in het midden van een hoop puin waar veel cover te vinden is. Het is een map met wat hoogteverschil en waar je snel de Helghast kan lokaliseren. The Outpost is een map middenin een bos en denk dan aan de omgeving die je aan het begin van de singeplayer ziet, maar dan in de nacht. Er staan redelijk wat bomen met wat rotsformaties en in het centrum staat een gebouw waar de VSA start. The DMZ is dan eigenlijk het meest open leven met ook centraal een gebouw waar je als team start en ook hier is voldoende cover te vinden door wat muren.

Het laatste level is The Market en dit is een vrij open level, maar van wat we gespeeld hebben was dit veruit de meest lastige map en dat komt omdat de Helghast voornamelijk spawnen bij verdekte locaties. Je kunt doordat sommige locaties op dezelfde hoogte zijn van meerdere kanten worden beschoten en dat maakt het uitdagend. Bij elk level (die qua groottes gelijk aan elkaar zijn) is een bepaalde benadering vereist en dat maken het tot nette arena´s die juist aansluiten bij de opzet van Intercept. We waren bijvoorbeeld zelf als Tactician aan het kijken waar we op een doordachte wijze onze turrets konden plaatsen en later waren we als Marksman weer op zoek naar dat ene plekje waar je iedereen kan helpen, het brengt dus volop roulatie in classes met zich mee en dat komt voornamelijk omdat elke vorm van spelen toffe gameplay voortbrengt.

Conclusie:

Guerrilla Games heeft met Intercept een zeer geslaagd en nieuw onderdeel toegevoegd aan Killzone: Shadow Fall. De coöp actie is door de opzet met de Uplinks en de verschillende classes erg vermakelijk en zelfs een tikkeltje verslavend. Zeker voor degene die de serie een warm hart toe dragen. De gameplay is zoals we gewend zijn, maar door de classes voelt het net even wat anders aan en dat is wat het leuk maakt. De AI is soms wat wisselvallig, maar daar hebben we ons niet zozeer aan gestoord. Verder zijn de vier maps gevarieerd en verzorgd en later zal de ontwikkelaar nog twee nieuwe maps gaan toevoegen. Het hele pakket is echt een aanrader voor de Killzone speler, maar ook voor degene die samen met wat vrienden op zoek zijn naar een toffe coöp ervaring.

De uitbreiding is nu binnen te halen voor de bezitters van de Season Pass en als uitbreiding te koop voor €9.99. Begin augustus zal het tevens als stand-alone editie verschijnen.