Zoals veel mensen wel weten beleef je in Assassin’s Creed-games altijd het verhaal van een persoon uit het verleden. Dit gebeurt met de zogeheten Animus. In ‘het heden’ stapt een persoon in dit apparaat om zo de geschiedenis in te duiken. In elke game in de franchise zat hier ook weer een verhaal aan verbonden, maar in Assassin’s Creed IV: Black Flag werd het verhaal van het heden al anders benaderd. Desondanks was het verhaaltechnisch nog steeds verbonden aan eerdere delen, maar met Assassin’s Creed: Unity gaat ontwikkelaar Ubisoft het anders aanpakken.

Alex Amancio, creative director van Assassin’s Creed: Unity, zei in een interview dat de game een nieuw begin voor het verhaal zal vormen. Hij legt uit dat dit deel het begin is van een nieuwe cyclus van Assassin’s Creed-games en dat dit gebeurt met behulp van een compleet nieuwe context van het verhaal en van het heden.

Omdat het nieuw is, legt Amancio uit, is het verhaal goed uit te leggen. Er is dan immers geen voorkennis nodig. Daarom denkt Ubisoft ook dat Unity het beste deel is om in te stappen sinds de allereerste Assassin’s Creed.

“It’s a new start, it’s a new narrative start. That is symbolized by a completely new context for the present day, You’ve seen a little bit of an evolution with Black Flag, [but] we’re not going to do the same thing. What we’re doing with Unity is really the beginning [of] this new cycle of Assassin’s Creed games.”

“You’ve seen a little bit of an evolution with Black Flag, [but] we’re not going to do the same thing. What we’re doing with Unity is really the beginning [of] this new cycle of Assassin’s Creed games.